• M4delene

Isaac eller Isac??? vad är vanligast?

Min syster har en liten son på en vecka som ska heta Isac men enligt hennes kompis är det MYCKET vanligare att man stavar det med två A:n = Isaac, Jag tycker det låter urdumt.. hon sa att hon läst på internett att det är vanligast men tittar jag på toppnamn på pojkar så står där antingen Isac/Isak.. var har hon fått det ifrån?

Nå, vad är vanligast?

tycker Isac är finast för Isaac låter heldumt när man utalar det.

Stora syster heter Isabell..

Isabell & Isac

eller

Isabell & Isaac??

• Svar på tråden Isaac eller Isac??? vad är vanligast?
  • 2bmamma

Isabelle och Isac passar bäst tycker jag och är vanligast också tror jag. Vår minsting skulle ha hetat Isac eller Isaac men det blev en tjej... Tycker att stavningen Isaac är mkt snygg men det hade blivit en avvikande stavning gentemot brorsorna, Niclas och Lucas, då.

• AnTiMiFi

Isak med k svensk stavning är att föredra... Isaac SER konstigt ut man uttalar ju dem bägge lika och att stava på amerikanska ger bara krångel då kommer han att få stava sitt namn till alla för ingen komer stava det så där automatiskt.

• Temugg

Isak. Isaac är en engelsk/amerikansk variant som uttalas Ajsak. Klart att Isaac är vanligast om man tittar på internet, det är ju internationellt och inte bara svenskt! Varför komplicera enkla saker?

• Valkyriah

Tycker Isak är finast isåfall.
    Isaac ser konstigt ut.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Temugg

Och som redan nämnts, om de väljer Isaac kommer han (och föräldrarna) ALLTID att få stava namnet för att det ska bli rätt!

• SnyggEric

Isaac är väl den engelska/amerikanska stavningen, medan Isak är den svenska?

Eric är snygg idag.
  • 2bmamma

Var Isak med K ett alternativ? Jag står ändå fast vid Isac med C för c-namn tyckerjag är jättesnygga!

• SnyggEric

Nej, det var inte ett alternativ, men som sagt, det är den svenska stavningen. Kanske TS inte visste det?

Jag stavar ju t ex Eric med c, men den svenska stavningen är ju med k -Erik.
    Tycker dock att det ser så hårt ut.
    2bmamma skrev 2007-09-15 15:09:55 följande:
    Var Isak med K ett alternativ? Jag står ändå fast vid Isac med C för c-namn tyckerjag är jättesnygga!
    Eric är snygg idag.
Svar på tråden Isaac eller Isac??? vad är vanligast?