• LiLja1980

Tror min hund har löss

Min hund har små små platta kryp i pälsen upptäckte jag idag! Det har kliat på henne under en period och vi hade tänkt ta henne till vetrinären på måndag p.g.a klådan. Har egentligen tid 27/9 för vaccination. Men så såg jag dessa sjur och läste att man bara kunde behandla med ett schampo som tar död på dem. Så kanske kan behandla hemma och vänta tills 27/9 i alla fall.

Någon som varit med om detta? Behandlat själv eller med hjälp av vetrinär? Eller kan det vara nått annat? Köper jag schampot på vanligt matbutik eller på apotek, nån som vet vad det heter? Tror mig ha sett nått i affären men är inte säker.

♥ ♥ ♥ Desirée och Isabelles mamma ♥ ♥ ♥
  • Svar på tråden Tror min hund har löss
  • ragnarök

Det låter absolut som löss.

Schampon jag känner till är Dermocan och Canitex. Kommer inte ihåg om man måste till apotek, men har för mig att de finns i tex djuraffärer.

• lindaha

När mina hundar fick det så köpte jag medel på apoteket. Tog flera omgångar för att få bort dom ordentligt, men det gick till slut

• LillaLulla

Å så trevligt... Tvätta med schampoo och storstäda hela huset. Jag brukar frysa ner alla sängkläder, kuddar och andra textilier, vet inte om det behövs men jag har lite noja för de där krypen.

• LillaLulla

Tvätta med lusschampo, skulle det ju stå.

• ragnarök

Löss överlever inte utanför hundens päls, så man behöver inte frysa textilier om man inte vill:)
    däremot ska man vara noga med att följa instruktionerna och upprepa behandlingen, eftersom de kläcks i omgångar.

• LillaLulla

ragnarök - men just äggen överlever väl var som helst? Eller har jag hållit på och fryst alla gardiner, handdukar, täcken, påslakan, kuddar och kläder som varit i kontakt med katterna förgäves? (Du vet vad du ska svara. Kom igen, dra till med en vit lögn, för min sinnesfrids skull!)

• ragnarök

Jag är dålig på att ljuga tyvärr:)
    Är det däremot loppor man haft, så ska allt storsaneras och in i frys. (Löss lägger äggen på djuret och loppor lägger dom överallt i hemmet)

• Cin77

Använd ABSOLUT inte lus-schampo då detta är skadligt för hunden och dessutom plågsamt för hunden. Köp istället typ Frontline som man droppar i nacken. /Matte till 3!

• Mammsen

Det finns dermocan schampo mot ohyra att köpa i de flesta affärer. Det har jag använt till mina hundar o det har fungerat mycket bättre än frontline tycker jag iaf, men det kanske är en smakfråga så att säga

• ragnarök

På vilket sätt är det skadligt och plågsamt?

Min hund tex är överkänslig mot medel som Frontline..

• Mirris

Inte är väl Dermocan plågsamt för hunden?? På vilket sätt då.. förutom att få stå i badkaret.

Det fick jag använda väldans mycket på förra vovven. Alla andra jyckar åkte till veterinären och fick en spruta, men min var det lite Collie i och då fick hon itne ta den sprutan..

Men inte verkade det plågsamt, det var ju värre att klia sig så sanslöst mycket! Kanske det svider lite där dom lyckats klia sönder sig..

Använde Dermocan i nästan ett halvår innan vi lyckades klura ut vem som inte gjorde sig av med lössen utan bara spred dom om o om igen!

• LiLja1980
    Cin77 skrev 2007-09-15 16:14:52 följande:
    Använd ABSOLUT inte lus-schampo då detta är skadligt för hunden och dessutom plågsamt för hunden. Köp istället typ Frontline som man droppar i nacken. /Matte till 3!
    Varför är det skadligt och plågsamt? Tar verkligen Frontline om hon har löss i hela pälsen? För i så fall verkar ju det smidigare.
  • ragnarök

Har aldrig hört att lusschampo skulle vara skadligt eller plågsamt, blev väldigt fundersam.. Däremot så är det inte ovanligt att de får besvär av exspot/frontline, men det är inget man ska vara så rädd för att man avstår från att använda dessa.

Frontline funkar på löss, det sprider sig i hela pälsen. Om hunden har väldigt mycket löss kan man behöva bada med schampo först och sen droppa frontline ett par dar efter badet.

Lycka till!

• LiLja1980

Har idag badat hunden och schamponerat med Dermocan som jag köpte på apoteket.
    Det står inget på flaskan om det ger resultat direkt eller om det tar tid för lusen att dö, nån som vet?
    Tycker hon kliar sig mindre men gör det lite fortfarande. Ska göra om det om en vecka! Funkar det inte då så ska jag köpa Frontline och testa även det.
    När era hundar haft löss har de fällt mkt hår då? Här fälls det en hel del nämligen!

• Mirris

Den här omgången tar död på dom lusarna som lever just nu. Men nästa vecka så kläcks det nya ägg och då badar du igen och tar död på dom oxå.. innan dom hinner lägga egna ägg.

Jag tror jag badade min gamla hund 3 gånger.. men det är kanske "förlegat" *några år sedan*

• faster fia

du kan ju ta Frontline efter du har blivit av med lusen med så får du inte de i gen.

LiLja1980 skrev 2007-09-18 19:23:04 följande:
    Har idag badat hunden och schamponerat med Dermocan som jag köpte på apoteket.Det står inget på flaskan om det ger resultat direkt eller om det tar tid för lusen att dö, nån som vet?Tycker hon kliar sig mindre men gör det lite fortfarande. Ska göra om det om en vecka! Funkar det inte då så ska jag köpa Frontline och testa även det.När era hundar haft löss har de fällt mkt hår då? Här fälls det en hel del nämligen!
Svar på tråden Tror min hund har löss