Nån som haft klamydia i munnen och hur visade det sig isåfall??
ja som frågan lyder.....tacksam för svar....
ja som frågan lyder.....tacksam för svar....
Ont i halsen...trodde det var halsfluss men det var det inte....
anonym-kan du berätta mer snälla.....hade du mkt ont?? hur lång tid efter smittotillfället började du få ont? berätta allt vet snälla....
oj jag viste facktiskt inte att man kunde få det i hallsen..
snälla berätta mer.......hur vanligt är det att man får det i munnen osv?? lika vanligt som i underlivet?? och smittsamhet vis oralsex osv....berätta!!!!
Kunskapen om detta är inte så stor. Troligtvis är smittsamheten låg eftersom bakterien inte trivs i halsen.
Men OM du skulle få klamydia i halsen så yttrar sig detta sig som en halsinfektion som inte läker ut av vanligt penicillin mot halsfluss. Klamydia kan också sprida sig till ögat- då får man som ensidig ögoninflammation. Det kan hända om du haft underlivssekret på händerna och sedan vidrört ögat.
Har du haft oskyddat sex så ska du gå och göra ett test även om du inte känner av några besvär. Man kan nämligen bära på sjukdomen utan några som helst besvär. Det bästa är som sagt att göra ett test om du haft oskyddat sex så kan man sätta in behandling i tid. Både undersökning och behandling är kostnadsfri. //Undersköterska
Fick det både i underlivet, halsen och i ögat.
En riktig skräckhistora...
När jag fick det i halsen fick jag samma symptom som vid halsfluss; feber, svullna halsmandlar med vita prickar, oerhört ont i halsen (kunde knappt ens svälja mitt eget saliv). Det blev så illa att det utvecklades till en halsböld på ena sidan i munnen/halsen. Den var så enormt stor och fylld på var att jag inte kunde prata ordentligt och var orolig att den skulle påverka luftstrupen. Akuten där jag bor blev också oroliga och skickade mig direkt till en hals/näsa/öronjour på ett större sjukhus. Där försökte de först dränera den (värre än att föda barn, kan jag säga), men ut kom inget var utan bara blod. Då fick jag välja på att operera bort halsmandlarna eller prova att åka hem med antibiotika. Valde det sistnämnda, men fick istället högre feber efter 3 dagar. Läkaren ville då operera istället.
Först dränerade de bölden, och läkaren sa att det kom ut 3 ggr mer var än det normala. Sedan blev jag inlagd för operation. Den förlöt fint.
Ingen fattade att det kunde vara klamydia. Tanken slog inte ens läkarna, även fast de tyckte det var konstigt att det inte blev något utslag på streptokocktestet.
3 veckor efter operationen fick jag en hemsk ögoninfektion - på samma sida som bölden hade varit. Ny läkare - jag frågade om det kunde finnas ett samband, men blev näst intill skrattad åt. Nej, nej, nej, sa han. Det finns inget samband mellan halsoperation och ögoninfektion. Jag kände dock på mig att det gjorde det...
Blev remissad till ögonläkare på större sjukhus - inte han heller anade klamydia. Fick medicin och droppar, men det hjälpte bara lite.
Ny ögonläkare - sa att jag hade en envis infektion bara. Ny medicin. Lindrade bara. Problemen kvarstod.
Tillslut, efter egen research på nätet, började jag ana klamydia.
Pratade med en gynläkare, som sa att det kunde vara så. Tog nya prover, både i underlivet och i ögat. Javisst var det klamydia! Fick rätt medicin, och alla problem försvann som i ett nafs.
Läkaren som jag hade sist, sa att det inte är så jättevanligt att det sätter sig i hals och öga - men höll med om att det var nonchalant mottagande jag hade fått av alla dessa läkare som hade viftat bort min oro. Jag hade ju känt på mig att det fanns ett samband mellan hals- och ögonbesvären, men man tror ju på vad läkarna säger. Att de inte gjorde några ordentliga test fattar jag inte - då mina besvär var riktigt allvarliga.
Som sagt, det här var en skräckhistoria!
Hade fått klamydia av min nya pojkvän, som själv inte visste om att han hade det. Men allt gick bra tillslut.
Jisses, där ser man det hade jag ingen aning om, jaja på ett sätt hade du väl tur efterson du kunde märka av infektionen, hade den satt sig i äggledarna hade det kanske tagit lägre tid, med sterilitet som följd.
Anonym (Japp) skrev 2007-09-16 12:57:12 följande: