• Mimer

Sfinkterruptur grad 4-erfarenheter sökes!

Jaha, så sitter man här med en sfinkterruptur grad 4 efter en annars underbar (!) förlossning!
    Är jätteglad att ha kunnat föda vaginalt (akutsnitt förra gången) för det var en fantastiskt upplevelse, men pojkens hjärtljud gick ner för mkt på slutet så han behövde lite hjälp att komma ut snabbt.
     Klipp och två lätta drag med kiwi sugklocka, men jag sprack ändå hela vägen tydligen, men som "tur var" väldigt skarpt och rakt så det var lätt att sy ihop bra. Fick den bästa kirurgen på op sa alla till mig,  och han var jättenöjd sa han.

Söker nu ,främst positiva, erfarenheter av denna sr grad 4, för att peppa mig och se ljust på förlossningens slut trots allt...och att det inte måste betyda stora problem i framtiden te.x.

har varit inne lite i tråden för alla med sf-rupturer men orkar inte sitta och läsa och leta efter just det jag behöver.

Alla tips och råd tas tacksamt emot.
    Hur lång tid tog det innan ni kunde sitta te.x? Gå på toa ordentligt , utan hjälp?

• Svar på tråden Sfinkterruptur grad 4-erfarenheter sökes!
  • Sofia75

Hej!

Jag drabbades av sr grad 3, men jag kan dela med mig av mina erfarenheter om du vill Jag trodde veckorna efter förlossningen att jag aldrig skulle kunna gå på toaletten som vanligt, att jag skulle bli tvungen att använda blöja osv. Jag grät varje gång jag åt för att jag visste att det var tvunget att komma ut... Jag såg allting väldigt nattsvart, men idag 1½ år senare är jag helt återställd, kan vid några enstaka tillfällen ha lite svårt att hålla gaser. Jag brukar säga att om jag blev helt återställd så kan vem som helst bli det! Jag berättar gärna om mina upplevelser, så ställ vika frågor du vill, antingen här eller i min inbox eller gästbok! Så ska jag försöka hjälpa till, även om jag inte drabbades av sr grad 4 utan "bara" 3.....

//Sofia

• Bettan72

Jag hade föreställt mig ett helvete efter att ha fått denna sfinkter men blev glatt överraskad. Visst, jag hade djävulskt ont i flera veckor efter förlossningen när jag skulle sitta men det gick över. Jag drack laktulos i fem veckor, inte för att jag vet om det hade behövts men jag gjorde det i förebyggande syfte. Tyckte faktiskt inte att det var några större problem med toabesöken överhuvudtaget förutom att det gjorde lite ont i stygnen när jag torkade mig.
    Idag har det gått 9 månader och jag har absolut inga problem alls (har inte haft det på flera månader).

• Mimer

Hej!

Gör absolut inget om det"bara" är  sr grad 3, alla  berättelser tas tacksamt emot.

Tack! Jag återkommer säkert med frågor och annat! Känns jätteskönt iallafall att höra att det visst kan gå jättebra osv.
    Idag är jag jätteglad över att ha kunnat gå på toa o göra nr 2 utan större problem faktiskt, men jag tänker noga på vad jag äter o tar laktulos varje morgon. Är ju "bara" inne på dag 4 men jag känner mig hoppfull, för det känns inte så himla mkt. Jag har ju kunnat sitta helt utan problem både på hård och mjuk stol idag, tycker jag börjar få liiite kontroll över bäckenbottnen också, kan känna små knip när jag kniper och jag tom kollade i spegel idag...och det såg ut som vanligt, förutom svullet förstås. Trodde nog det skulle vara mkt värre.
    Förstår att man inte vet ännu så här tidigt hur det kommer bli helt återställt eller ej, men jag hoppas ju.

Bettan - Jag tycker också det stramar lite i stygnen ell nåt idag, också när jag torkar mig, känns liiite så där, men antar att det gör det när det börjar läka ordentligt.

Fler som vill dela med sig?

Svar på tråden Sfinkterruptur grad 4-erfarenheter sökes!