• gkdr

Villket land ger mest bistånd?

I mitt skolarbete ska jag ta reda på vilket land som ger mest bistånd i världen. Någon som vet? Har sökt på google men hittar inget svar.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Villket land ger mest bistånd?
  • gullican

I rena pengar totalt, per invånare eller räknat på något annat sätt? Det finns ju olika beräkningsgrunder för att ta reda på det. och vilket är egentligen relevant? Sverige som är ett pytteland ger ju säkerligen mindre än ett stort land. Samtidigt så ger kanske Sverige mycket mer om man räknar per invånare t ex. vem ger då mest egentligen?

• gkdr

Ledande bland biståndsgivarstater, räknat i procent av nationalinkomsten.

• AdoXa

Enligt den här rapporten (från år 2006 tror jag?) (http://www.sida.se/shared/jsp/download.jsp?f=Talarmanus+for+webb.pdf&a=25720.) från SIDA är det Norge som ger mest i världen!

"ANDRA LÄNDERS BISTÅND
    Sverige är ett av de länder som avsätter mest resurser till internationellt bistånd.
    Den här bilden visar de 22 största internationella givarna under år
    2005.*
    Tabellen visar dels vilka länder som lägger mest pengar räknat i miljoner dollar,
    dels vilka som avsätter störst andel av sin bruttonationalinkomst** till bistånd.
    De tre länder som ger mest pengar till bistånd är USA, Japan och Storbritannien.
    Sverige ligger på nionde plats. Ser man däremot till vilka länder som
    ger störst andel av bruttonationalinkomsten** får man en helt annan bild. Då
    bidrar Norge mest, följt av Sverige, Luxemburg, Nederländerna och Danmark."

Svar på tråden Villket land ger mest bistånd?