• Sommaren22juni1979

Demodex ... Någon som har mycket fakta om detta ?

Av en slump så kom jag in på en sida som handlade om pälsproblem.

Då stötte jag på något som heter Demodex...
    När jag läste om detta så insåg jag en sak.

Jag misstänker starkt att min hund lider av detta.

Vi har trott fram tills nu att hon haft utslag pga vädret då hon alltid varit känslig mot väta och kyla och alltid fått utslag i samband med detta.

Min fråga är till er som haft en hund som lidit av detta ...

Hur gjorde ni ?
    Fick ni dyra kostnader av detta ?
    Led er hund mycket av detta ?

Anledningen till att jag frågar om detta är då jag inte vill bli allt för chockad när jag kommer till vetrinären.

Min första tanke var att låta henne somna in , om det är så att de säger att detta är något som får henne att lida , men samtidigt så vill jag kämpa för att få henne fri från detta.

Ju mer jag läser om detta dessto mer känner jag att kanske det bästa vore om hon får somna in ....

Någon som vet vad det kostar för en insomning på en schäfer som väger ca 22 kg???

Önskar verkligen att min hund inte lider .....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-29 10:16:08:
    Våran Bella fick somna in ...

De fick dessutom svaren på testerna , grav demodex och en massa allergier.

Så efter att ha pratat fram och tillbaks med vetrinären samt att svaren kommit tilbaks så blev beslutet lättare när vet sa att det mest humana är att låta henne få somna in , hennes hud var otroligt känslig , räckte att man nuddade den så började hon skaka ..

Tack för allt-
  • Svar på tråden Demodex ... Någon som har mycket fakta om detta ?
  • Powerwoman

Lider er hund, hur mycket utslag får hon, kliar det?

Om hon inte lider eller mår väldigt dåligt så skulle jag inte avliva henne.

Min förra tik hade allergier och en massa andra problem, jag badade henne med descifincerande (stavning?) schampo en gång i veckan och det höll utslagen borta.
    Kanske värt att testa, det finns att köpa hos veterinärer.

Men knalla iväg till vetten och se vad dem säger, jag hoppas att det går bra!

• Sommaren22juni1979
    Powerwoman skrev 2007-09-15 19:48:44 följande:
    Lider er hund, hur mycket utslag får hon, kliar det?Om hon inte lider eller mår väldigt dåligt så skulle jag inte avliva henne.Min förra tik hade allergier och en massa andra problem, jag badade henne med descifincerande (stavning?) schampo en gång i veckan och det höll utslagen borta.Kanske värt att testa, det finns att köpa hos veterinärer.Men knalla iväg till vetten och se vad dem säger, jag hoppas att det går bra!
    Utslagen bara ökar hela tiden , och hon kliar sig väldigt mycket nu , har testat att smörja in henne med feta krämer då vi först trodde att det var pga fuktigt väder som hon fått sina utslag av , o de verkade lindra hennes kliande , men om du tänker dig en riktigt misshandlad kvinnas blånader , så ser hon ut på buken , det verkar faktiskt vara som hon mår bra till en viss del men pga att hon kliar sig hela tiden så verkar det ändå som att hon lider utav detta ...
    En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • LillaLulla

Tips: Fråga på vovve.net också! Där kan du säkert få en massa råd, fler hundkunniga människor där än här. Stackars tjejen, hoppas att det inte behöver gå så långt att ni avlivar henne.

• antitanten
    SessanLindberg skrev 2007-09-15 19:28:10 följande:
    Av en slump så kom jag in på en sida som handlade om pälsproblem.Då stötte jag på något som heter Demodex...När jag läste om detta så insåg jag en sak.Jag misstänker starkt att min hund lider av detta.Vi har trott fram tills nu att hon haft utslag pga vädret då hon alltid varit känslig mot väta och kyla och alltid fått utslag i samband med detta.Min fråga är till er som haft en hund som lidit av detta ...Hur gjorde ni ?Fick ni dyra kostnader av detta ?Led er hund mycket av detta ?Anledningen till att jag frågar om detta är då jag inte vill bli allt för chockad när jag kommer till vetrinären.Min första tanke var att låta henne somna in , om det är så att de säger att detta är något som får henne att lida , men samtidigt så vill jag kämpa för att få henne fri från detta.Ju mer jag läser om detta dessto mer känner jag att kanske det bästa vore om hon får somna in ....Någon som vet vad det kostar för en insomning på en schäfer som väger ca 22 kg???
    Men ursäkta.... hur kan du bara tänka tanken att avliva en hund för att den kliar eller har utslag ??????????????????????
    Jag har aldrig hört på maken. Vilken planet kommer du ifrån ????

Demodex...lite långsökt tycker jag nog.
    Ta hunden till veterinären så klart. Jag tror dock att det kan röra sig om foderallergi eller någon form av svaminfektion eller någonn annan form av allergi. Men att misstänka demodex på en gång verkar hur korkat som helst.
    Rävskabb är en annan hudåkomma som många tror att deras hund har så fort den kliar sig........

Tvätta hunden i  Dermocan. Ger inte klådan med sig, så prova o byt mat till hunden.
    Ger det fortfarande inte med sig.....gå till  veterinären o be dom göra hudavskrap som dom sedan skickar på analys.

Men att avliva en hund för att den kliar sig är ju helt åthelvete fel !!!!!
    Man har god lust att anmäla människor som tänker avliva en hund på dom premisserna.
  • antitanten

När du ändå går till veterinären, om du nu gör det vill säga, be dom ta prover på sköldkörteln också. Det är ofta så att det hänger ihop med päls o hudproblem hos hunden.

• antitanten

P.S.  Har ni katter också ?
    Iså fall kan ni kolla upp ifall hunden ev kan ha RINGORM.....  som hundar faktiskt kan få av katter. Även människor kan få det.

Vare sig det är någon form av allergi, sköldkörtelproblem, fukteksem eller ringorm----SÅ FINNS DET MEDICIN.
    Avlivning är inte en option i er hunds fall faktiskt.

Jag blir så upprörd när jag läser att du vill veta vad det kostar att låta hunden somna in.....
    fattar inte helt enkelt hur man kan se avlivning som ett alternativ till att få hunden frisk.

• bastarden

Åk till en vet/hudspec! Min ena vovve hade utslag o det var 'bara' en infektion, han åt antibiotika ett tag så var det borta!

Demodex är väl inte sådär fruktansvärt vanligt?

• Sommaren22juni1979
    antitanten skrev 2007-09-16 03:10:30 följande:
    P.S.  Har ni katter också ?Iså fall kan ni kolla upp ifall hunden ev kan ha RINGORM.....  som hundar faktiskt kan få av katter. Även människor kan få det.Vare sig det är någon form av allergi, sköldkörtelproblem, fukteksem eller ringorm----SÅ FINNS DET MEDICIN.Avlivning är inte en option i er hunds fall faktiskt.Jag blir så upprörd när jag läser att du vill veta vad det kostar att låta hunden somna in.....fattar inte helt enkelt hur man kan se avlivning som ett alternativ till att få hunden frisk.
    Jag menar att OM hunden inte mår bra av detta , det vill säga om vetrinären säger att hunden skulle må bäst av att avlivas , att det inte kan bli bättre , det är då jag funderar på vad som är bäst för min lilla lurvis ..

Ringorm har jag inte tänkt på för vi har faktiskt katter med , så det ska vi kolla upp det med , men efter allt jag har funnit på nätet och samt pratat med en väninna som jobbar på en klinik så tyder faktiskt allt på att hon har just demodex.

Allra mest vill jag få ha min lilla gosing vid liv , men om det inte finns någon chans för ett drägligt liv utan en massa mediciner livet ut , så vet jag inte hur jag kommer tänka ..

Det blir en ohållbar sits om det visar sig att våran hund inte kommer bli bättre , har läst massa skräckexempel nu på nätet om andras hundar som sk insjuknat i demodex.

Och deras bilder är väldigt mycket mer likt min hunds tillstånd..
    Och detta med elefanthud , det är sådan hennes hud känns som nu ..

Vi får se vad våran vet säger när vi kommer dit ..
    En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Impreza

Min bullterrier har Demodex

• bastarden

Måla inte fan på v'äggen. Läs mitt senaste inlägg o ta det lugnt.. Ingen idé att stressa upp sej

Lycka till!

Svar på tråden Demodex ... Någon som har mycket fakta om detta ?