• Walding

blåsor på tungan

Hej!! Jag har en son på snart tre år och han har fått vita blåsor på tungan.. vet inte vad det kan vara men är säker på att det inte är bränn blåor då han inte åt något så varmt i går! I morse när han kom upp sa han att han hade ont i tungan. någon som vet vad det kan vara är lite orolig... ska tillägga att han tycker att det gör ont nät han äter med.. började nästan gråta när han skulle äta en tomat!!

någon som vet?? tacksam för alla svar!

• Svar på tråden blåsor på tungan
  • helin

jag läste en tråd om exakt samma sak för inte länge sen
    tror att dem kom fram till att det var förkylnings blåsor
    inget farligt

men jag är inte säker o har ingen erfarenhet av det

• Walding

okej.. ska kolla med bvc på måndag om det inte har försvunnit... tycker så synd om honom bara när han säger att det gör ont i tungan...

• helin

jo det är klart att man blir lite orolig o tycker synd om honom!
    stakarn som nästan gråter av o äta...
    hoppas det går bra att du får komma snabbt eller att dem såger att det bara går över av sig självt

• a halleluja moment

om han har jätteont så kan du pensla på med flytande alvedon...

det är fan inte jag som går omkring med en röd prick på pannan!!!
  • Moonis

Låter som afte o vi har oxå haft det här. Det gör rätt ont men ska inte smitta enligt vad dom sagt till mig, är ett virus. Men det finns en salva som heter Afta med på apoteket som man ska stryka på tungan. Det lindrar direkt o gör läkningsprocessen snabbare.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3195

Den salvan är för olika sorts blåsor, inte bara Afte.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=229099&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Den är helt ofarlig att svälja.

• ejja81

samma här på min snart 1 åriga dotter,,,+ att hela läpparna på insidan är helt vita å skrynkliga,,skall till bvc om 1 timme,,,trode det var mul å klövsjukan,,samma som höstblåser,,,,maila m ig om du vill veta va det var,,lär vara samma

• apgap

Min 3-åring har precis lika dant. han kan inte äta eller dricka. Blir förtvivlad över att han inte kan dricka välling och ha napp. han har en vit beläggning på tungan och sår på kanten av tungan och uppe i gommen. Har läst om höstblåser och det känns som om det stämmer. han är hängig och lite trött, har nu fått ett panodil och då gick det bra att äta lite yoghurt och choklad. Någon som har tips om hur man lindrar eller vad man ska göra!

• Moonis
    apgap skrev 2007-09-20 11:08:48 följande:
    Min 3-åring har precis lika dant. han kan inte äta eller dricka. Blir förtvivlad över att han inte kan dricka välling och ha napp. han har en vit beläggning på tungan och sår på kanten av tungan och uppe i gommen. Har läst om höstblåser och det känns som om det stämmer. han är hängig och lite trött, har nu fått ett panodil och då gick det bra att äta lite yoghurt och choklad. Någon som har tips om hur man lindrar eller vad man ska göra!
    Jag har länkat till en salva ovanför som ska fungera bra till dom flesta blåsorna. Den ska lindra direkt o göra läkningstiden kortare.
    Finns reseptfritt på apoteket.
  • flexus

Mina killar på 1,5år har haft höstblåsor i munnen, fötter och händer. Ser ut som skavsårsblåsor (vilket jag trodde först).

Isglass kyler i munnen och ger lite vätska och energi.

• apgap

Är det ngn som vet om det är vanligt att man även får en vit/gul beläggning på tungan när det handlar om höstblåsor. Min son har nu en tjock beläggning och funderar på om det kan vara ngt annat som jag borde söka för imorgon.Han har inte ont att svälja men kan inte äta ngt nästan!

Svar på tråden blåsor på tungan