• Mamma till V och E

Fel nyans på ny foundation!

Ja, jag vet...världens I-landsproblem! Men jag är lite irriterad. Köpte för cirka tre veckor sedan en ny foundation hos Kicks och bad då om hjälp för att välja ut rätt nyans. Köpte sedan Maybelline Superstay Silky, i nyans 30 Sand. Detta efter att damen testat denna på mig och övertygat mig om att det var rätt nyans för mig. Jag sa till henne att jag är väldigt ljus i vanliga fall och min lilla solbränna från sommaren snart är ett minne blott. Hon upprepade: "Tro mig, jag kan detta, det här är den nyans som passar dig."

Nu har det som sagt gått ett tag och jag som till en början trodde att jag skulle vänja mig, konstaterar nu att jag fortfarande känner mig orange. Känns så tråkigt när man verkligen investerar i ngt till sig själv och det sedan känns sådär. Jag är rädd att jag ska se ut som om jag bär en mask eller ngt. Vill ju inte behöva ligga och pressa solarium för att sminket ska fungera!

Ngt tips? Kan jag gå tillbaka och klaga trots att det har gått ett tag?

Jag tar även gärna emot tips på en foundation som är återfuktande och täckande, utan att för den delen se ut som just en mask.

• Svar på tråden Fel nyans på ny foundation!
  • korven72

Klurigt... Du har ju ändå valet att välja om du ville köpa den eller ej... Om du dessutom bleknat efter sommarsolen så är det ju inte deras problem.

Fattar att det känns surt... Det är ju en del pengar. Jag hade inte orkat ta diskussionen själv, men du kan ju alltid testa =)

• Silverkatten06

Det är klart att du inte kan gå tillbaka och klaga när du fått prova den i affären och dessutom redan använt produkten. Vem ska köpa den förpackningen hade du tänkt? Du gjorde ju ett val när du köpte den, finns ingen annan att skylla det på...

• Mamma till V och E

Jo självklart var valet mitt om jag ville köpa den eller ej, men hon var väl en duktig försäljare antar jag. Sedan så är det ju ofta först när man kommer ut i dagsljuset som man ser det slutgiltiga resultatet.

Jag vill gärna se naturlig ut och hon kanske tyckte att färg gör det....jag vet inte..

Hatar dessutom att krångla med människor...

• Tyshaa

man ska nog alltid ta en prov och ta pa det och ga ut med det en dag for att kunna se om det e ratt farg eller ej!
    Lurar hon pa dig den sa gor du en tabbe bara

• Mamma till V och E

Att jag funderar på om jag kunde gå tillbaka är just för att det var hon som provade ut den, hon som ska vara utbildad....och sedan är nyansen bara så fel..

Lite besviken bara då jag inte har hur mycket pengar som helst, så då vill man ju att det ska bli rätt. Därför som jag inte ville prova ut själv...

• Mamma till V och E
    Tyshaa skrev 2007-09-15 21:39:11 följande:
    man ska nog alltid ta en prov och ta pa det och ga ut med det en dag for att kunna se om det e ratt farg eller ej!Lurar hon pa dig den sa gor du en tabbe bara
    Jag ska komma ihåg det till nästa gång, vore ju skönt att få prova i lugn och ro liksom. Är dock ett lätt offer för försäljare.
  • k a t t a

sminkförsäljerkor är verkligen ett släkte för sig.. Det tar inte många minuter innan man märker att de inte kan ett smack mer än en själv om kosmetika -och då är det kunskap på VeckoRevyn-nivå jag pratar om. Jag skulle gå tillbaka om så bara för att ge henne en liten knäpp på näsan!

• kattis76

Gå tillbaka och klaga! Om hon hjälpte dig att plocka ut den tycker jag definitivt att du iaf ska uppmärksamma henne på att hon inte gjorde sitt jobb överdrivet bra!

---
    bjooti.net (sminkblogg)
    pret-ty.se (sminkcommunity)

• Silverkatten06

Men du fick ju prova den. Tittade du aldrig i spegeln? Tyckte du redan då att den var för mörk, men höll tyst? Varför köpte du den i så fall?

• Apif

jag ha rlärt mig - testa först och sen kolla i dagsljus INNAN jag köper

• Chozzzan

sälj den på typ tradera eller så. folk köper vad som helst, bara du skriver att den är använd/provad. sen köper du en ny i rätt färg =)

• lnr

Fru Hennerdal skrev 2007-09-15 21:41:47 följande:

Ja, kanske kan jag blanda ut min mörka foundation med ngt ljusare...? Får klura lite.
    blanda ut den med din dagkräm, ett tips!
  • Mamma till V och E
    Silverkatten06 skrev 2007-09-15 21:53:16 följande:
    Men du fick ju prova den. Tittade du aldrig i spegeln? Tyckte du redan då att den var för mörk, men höll tyst? Varför köpte du den i så fall?
    Jo jag fick titta i spegeln och jag föreslog att jag kanske borde ha en nyans ljusare. Hon blev då mycket förnärmad och sa: "Tro mig, det här är mitt jobb, jag kan det här. Du ska bara lita på mig." Jag är inte så bra på att säga ifrån när ngn hävdar så bestämt att de har rätt och jag tänkte att såklart hon borde kunna mer än mig då hon är kosmetolog.
  • Silverkatten06

Vill inte vara taskig, men det är nog svårt att reklamera sin egen oförmögenhet att säga ifrån. Även om hon tyckte att det var rätt nyans för dig så tyckte ju inte du det. Vilken nyans man ska ha är ju en smaksak så jag tycker nog att du borde morska upp dig lite nästa gång du handlar. Det är ju du som ska använda produkten och alltså är det din smak som bestämmer..

Inte skulle du väl låta en säljare pracka på dig en kavaj, eller ett par byxor som satt obekvämt/fult? Eller en ful soffa som enligt säljaren är modern? Varför skulle det vara annorlunda med smink?

• bomullshuve

jag kan ge ett tips till nästa gång.... Är man lite solbränd kan det vara bättre att testa mot färgen i nacken, där är man oftast inte så solbränd (om man har lite längre hår.) Så gjorde de på mig när jag gick till Make up store och det blev suveränt bra!

• Mamma till V och E
    bomullshuve skrev 2007-09-16 10:19:09 följande:
    jag kan ge ett tips till nästa gång.... Är man lite solbränd kan det vara bättre att testa mot färgen i nacken, där är man oftast inte så solbränd (om man har lite längre hår.) Så gjorde de på mig när jag gick till Make up store och det blev suveränt bra!
    Det var ett bra tips! Ska jag komma ihåg.
  • gloss

Som alla redan har sagt, du bestämmer ju själv om du vill köpa produkten. Du tyckte i butiken att den var för mörk men köpte den ändå. Så det vore bara pinsamt för dig att gå tillbaka. Och OM du nu hade velat göra det så skulle du gjort det dagen efter att du hade köpt den och inte 3 veckor efter.

Jag jobbar på kicks och är hudterapeut och kan därmed smink. Men som sagt smaken är som baken. Hon kanske tyckte att du hade varit snygg i lite mer färg och visade dig därför den. Och det är ju ditt ansvar som kund att berätta vad du är ute efter, vi är ju inga tankeläsare. Och jag påpekar detta ännu en gång. Det var du som valde att köpa varan trots att du inte tyckte om den. Jag är helt övertygad om att om du hade sagt att: nej, den är för mörk fö mig så hade ni kunnat se ut någon bättre variant.

Det du kan göra nu när köpet redan är gjort är att köpa en som är ljusare och blanda till en egen färg. Så slipper du slänga något. Lycka till!

• JLS

Tycker absolut inte att du ska gå dit och klaga, det är ju ett tag sen och du är ju en vuxen människa som själv ska kunna lita på din egen köpkraft och instinkt. Gillar du inte en vara där och är osäker så är det väl bättre att inte köpa. Tycker du bara gör bort dig om du går dit, jag hade aldrig om jag vore hon gett dig pengarna tillbaka.

Men ta detta som en lärdom, nästa gång så litar du på din egen känsla, det är ändå du och inte hon som ska använda produkten. Hon ser ju bara din hy där och då, hon kan ju inte veta hur du ser ut annars.

Bättre lycka nästa gång

Svar på tråden Fel nyans på ny foundation!