• Lilja84

Hur svart blir det när man färgar svart (tyg)

Om jag vill färga om vanligt tyg , 100 % bomull , och vill färga svart , så vill jag ha det riktigt svart .
    Inte blåsvart , inte lilasvart , inte blek svart , utan svartsvart ... mycket svart .
    Blir det svart då ?
    Vanligt textilfärg tänker jag använda då med andra ord , är det något speciellt märke som är bättre eller funkar det som säljs på tex ICA ?

• Svar på tråden Hur svart blir det när man färgar svart (tyg)
  • jeikei

de svarta tyger jag har färgat har blivit svartsvart... å dessutom så har dessa färgade plagg aldrig bleknat igen... jätteskönt :)
    Jag har köpt de vanliga som finns på coop/ica
    ps.. glöm inte saltet

• Fru U

Vad har tyget för färg innan?

Live and let live
  • Neko

Man brukar väl färga i tvättmaskin?

• Fru U

Det bästa är att färga i tvättmaskin. Om inte så kanske du kan köpa en större tunna på nåt byggvaruhus? Badkaret kan vara vanskligt att få rent.

Dessutom kan det bli tungt att dra runt sofftyget för hand i en tunna för du måste skölja många gånger för att få bort all överskottsfärg

Jag har färgat många kläder och mycket tyg i mina dagar och oftast blir svart riktigt svart men ibland beror det på underlaget. Har tex färgat två beige byxor, ena paret blev svartsvart det andra drar snarare lite mot grönt (om man tittar noga, vilket jag gör)

Jag använder Herdins färg. En flaska (förpackning) räcker till 500gram torrt tyg

Live and let live
  • jeikei

Jag har alltid färgat i tvättmaskinen....
    En risk när du ska färga ett sofftyg är att du inte kan färga sömmarna/trådarna, då dem brukar vara av "färgäkta"-tråd eller vad det heter... dvs det går INTE att färga om..
    då blir soffan svart med lila sömmar (om jag inte såg fel färg i ditt album)

Svar på tråden Hur svart blir det när man färgar svart (tyg)