• blip

*hur farligt är det att göra situps och magträning? läste

hur farligt är det att göra situps och magträning?
    läste i en ganska gammal bok att träning av bukmusklerna var bra
    vid graviditet, samt träning av bukmusklerna...

hur är det nu med träning?

har rätt slappa bukmuskler trots att jag är smal,
    och tycker det skulle vara skönt att få igång dom lite
    så det inte blir jättesvårt efter fölossning...

• Svar på tråden *hur farligt är det att göra situps och magträning? läste
  • kazzer

Jag tror inte förlossningen blir så mycket svårare med slappa magmuskler. Det är ju livmoderns muskulatur som jobbar då och den kan man ju inte träna direkt. Ta det lugnt om inte kroppen känner för att träna.

• kazzer

Förlåt jag läste fel, glöm ovanstående svar - du skriver ju inte att förlossningen skulle bli svårare utan träningen efteråt. Sorry!

• blip

nä, men jag menade att det blir svårt att komma i form efter förlossningen...

och undrar om det är farligt att göra situps och magträning under graviditeten? i såna fall, i början eller slutet osv.

• Plupp79

På mitt gym sa de att jag inte fick träna magmusklerna alls för man förstör dem. Det frestar på i muskelfästet och muskelfibrena tar skada.

Annars har jag hört att vältränade magmuskler hjälper till vid forlossningen om man kan kontrollera avslappningen på dem...

• blip

okej... då får jag väl hålla mig till lite friskis och svettis eller simning eller nåt sånt då...

tack för tipset!

• marvi

www.jorun.nu/gravidtraning.htm

Bra sida som resonerar kring träning för gravida. Observera att det är viss skillnad mellan att vara vältränad och uppehålla detta under graviditeten och att börja träna under graviditeten. Man ska ta det lungt om man är otränad sedan tidigare.

• Sea star

Om du vill träna upp mage och bålstabilitet på ett skonsamt sätt så rekommenderar jag vatten gympa. Då tränar du framför allt de tvära magmusiklerna som ligger som ett bälte över magen.

Vanliga sit-up tränar de raka bukmusklerna och de ska man ta det försiktigt med, speciellt längre fram i graviditeten eftersom de kan dela på sig.

Att träna sneda bukmusklerna, t.ex. med sneda sit-ups ska t.o.m. vara bra inför förlossningen.

Själv tränar jag mest bålstabilitet och sneda magmuskler numera, hoppar över vanliga sit-up och så.

Sea star, v. 25

• FruPuffen

Oj då. Jag har gjort vanliga raka situps på friskis-passen (fast väldigt små) men jag får väl sluta med det, man vill ju inte att de ska gå sönder! Får väl göra sneda i stället då. Tur att ni sa det!

• Sea star

Detta är hämtat från:

www.jorun.nu/gravidtraning.htm

"Många är onödigt ängsliga när det gäller magträning under graviditeten. Det cirkulerar till och med skrönor om att man skulle kunna få så hårda magmuskler att man inte kan föda fram barnet. Precis som logiken säger, är det dock tvärt om: magmusklerna kan hjälpa till under utdrivningen och göra förlossningen lättare...

De flesta kan fortsätta med vanliga magövningar fram till tredje månaden. Därefter ska man före varje träning kontrollera om man har fått diastasis recti. Det är ett smärtfritt och ofarligt tillstånd som innebär att magmusklerna delar sig för att ge plats åt fostret.Alla kvinnor får inte det men det är rätt vanligt...

Ligg på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps och i stället göra andra övningar...

Man ska inte göra crunches eller vanliga situps förrän avståndet mellan magmusklerna är normalt igen."

Svar på tråden *hur farligt är det att göra situps och magträning? läste