• glader

Lasagne i långpanna?

Ja, kan man göra det? Något särskilt man bör tänka på?

Jag tänkte göra ett riktigt storkok och frysa in nämligen..

• Svar på tråden Lasagne i långpanna?
  • Nyfiken gul

jag gör alltid lasagne i långpanna - gör inte alla det????  (känner mig lite förvånad)

Hur som helst så tar det ju lite längre tid än i en mindre form så du får hålla utkik helt enkelt..

Gör mer sås än du brukar göra - en långpanna sväljer mycket sås!

• Jannamia

Klassisk lasagne recept
    Recept 9 portioner (en långpanna)

5 msk olivolja
    700 gram oxfärs
    150 gram salami
    3 dl tomatpuré
    5 msk mjöl
    5 burkar krossade tomater
    1 stor gul lök
    3 klyftor vitlök
    2 chilifrukter, röda spansk peppar (valfritt)
    3 msk socker
    1 tsk salt
    0,5 dl hackad färsk oregano eller 1 tsk torkad
    eventuellt några rivna morötter
    en sats bechamelsås
    1,2 pkt lasagneplattor cirka 650 gram
    Fräs köttet i en stor tjockbottnad gryta. Hacka löken, ta ur kärnorna på chilin och hacka den, skiva och hacka salamin och pressa vitlöken. Tillsätt allt utom de krossade tomaterna till köttet. Dela köttet med en slev eller trägaffel. Stek några minuter. Tillsätt mjölet och rör ut det. Tillsätt tomaterna och låt koka minst 30 minuter. Lägg ett lock över om det stänker för mycket. Gör bechamelsåsen. Lägg ett tunnt lager bechamelsås i botten på långpannan. Lägg sedan pastaplattorna 8 st plus några delade bitar att täcka vid kanten. Bred sedan ut halva köttfärssåsen och toppa med en tredjedel av bechamelen. Upprepa en gång. Toppa med pastaplattor, bechamel och riven ost. Grädda på 175 grader cirka en timme. Det kan gå på 40 minuter om fyllningen är kokhet när lasagnen läggs ihop.

Bechamelsås med ost och muskotnöt recept
    100 gram smör
    1 dl mjöl
    1 l standard mjölk
    0,5 tsk riven muskot
    salt och peppar
    400 gram riven mozzarella eller valfri ost
    Fräs mjölet i smöret tills det är ljusbrunt, tillsätt mjölken lite i taget under omrörning. Låt koka under omrörning i minst fem minuter. Smaksätt med muskot, salt och peppar. Osten strös ovanpå såsen eller vänds i precis innan såsen används. Såsen kan också användas till stuvad pasta, potatis, kål, morötter, spenat med mera.

• glader

Jag brukar göra i en stor form för typ 8 pers men detta blir ju liksom en hel plåt!

Svar på tråden Lasagne i långpanna?