• Twinkle Little Star

Anais Summerstar på Kreta?? Hjälp tack!

Någon som bott där? Tyckte först det såg fint ut och det var märkt med "Family" - men sedan blev jag osäker... Det fanns ju ingen lekplats och när jag googlade på nätet stod det i någon norsk recension att det var långt till havet trots att det står 200 meter på hotellbeskrivningen....?

Vet någon om man måste fullfölja bokningen om man hittar något bättre och inte betalat anmälningsavgiften än?

• Svar på tråden Anais Summerstar på Kreta?? Hjälp tack!
  • LLNLLLNB

Tycker det är ett trevligt hotell! Vi var dock där på bröllopsresa innan vi hade barn (2004), så tänkte inte så mycket på det ur den synvinkeln.
    Nej, andra lekmöjligheter än poolen fanns inte då i alla fall och den är väl egentligen inte så stor heller, men de har en liten barnpool.
    Det är en bit att gå till stranden, nerför en backe (=uppför på tillbakavägen), men inte längre än att det går att gå. Stämmer säkert med 200 meter, men det känns lite längre.
    Stranden var trevlig och det fanns många barn där, från bebisar och uppåt.
    Hotellet ligger lugnt, med villor runt omkring. Restauranger och lite turistshopar och busshållplats finns på gatan nedanför.
    Inom gångavstånd finns matvaruaffär, samt en rolig, STOR leksaks/barnprylsaffär som heter Jumbo (stor färgglad byggnad som ligger i motsatt ände mot havet om man går på hotellvägen. Där finns allt ett barn behöver från födsel och framåt!)
    Nej, kanske är det roligare för barn med de lite större hotellbyggnaderna med bättre pooler, typ bamseklubbar och grejer, men jag skulle gärna bo på det hotellet igen och ha barnen med mig.
    Ang. avstånd förresten, vi trodde att man skulle kunna gå in till Chania centrum. Vi testade en dag med att gå längs med stranden dit och vägen tillbaka. Vi tyckte att det var lite för långt i värmen och det finns dåligt med trottoarer. Det funkar dock fint att ta bussen.
    Gällande bokning: vet inte, tror det är bindande oavsett, men hör med bolaget.

• Twinkle Little Star

Tack för ditt svar. Ja, egentligen så tycker jag ju att vi borde kunna roa barnen själva under en vecka; dvs att leksaker vi har med (och kanske köper på Jumbo ) och böcker + sol och bad ska räcka... Men man blir ju så velig! Det är första resan till Kreta och första resan med barn...

Men som jag tänkt det så är vi ju som sagt bara där en vecka och vi har ju inte tänkt sitta still på hotellet hela tiden. Vi planerar ju små utflykter och annat, så utifrån den synvinkeln kanske hotellet är bra?

Hur stor (ungefär) är barnpoolen? Är den så pass att några barn kan sprattla i den i alla fall?

• LLNLLLNB

Det enda riktigt barnovänliga jag kan komma på är att det var stengolv överallt på hotellet= superhalt om det är lite blött på.
    Den lilla restaurangen var oinspirerande, personalen såg alltid så uttråkad ut och få besökare, så vi var alltid osäkra på om det överhuvud taget var öppet, men som sagt, det fanns matställen i närheten.

Poolstorleken: Ska ni åka med Apollo? Såg på deras hemsida att de hade väldigt bra bilder på poolområdet. Har du kollat?
    Barnpoolen var tillräcklig för några barn att sprattla runt i men de flesta var i den större poolen ändå. Till sina bebisar hade de t ex såna där bebisflytringar som de sitter i= man vågar ha dem på lite djupare vatten (även om man såklart inte kan lite helt på sådana. Vi såg en idiot till pappa som hade bebisen ute i en sån i havet i bra djupt vatten fast det gick såna vågor att knappt någon vuxen vågade i)
    Efter vad jag kommer ihåg, så var det väldigt kallt i den större poolen. Badade bara där någon gång, men fördelen var ju att man kunde bada i skugga. Barnpoolen var nog i ett soligare läge= lite varmare vatten.

Ja, Jumbo tyckte vi verkligen var kul och då hade vi som sagt inte barn ännu. Har aldrig förr sett en så stor variation på pottor förr t ex, från vanliga tråkiga till rena lekinrättningar med musik i

Nä, jag tycker nog inte det gör något att det är en liten promenad till vattnet. Som sagt det var ett lugnt område även trafikmässigt och då blir ju barnen lite tröttare också och behöver inte en massa lekgrejer Kommer behöva sova en del dagtid! På en vecka kommer ni ha fullt tillräckligt med sysselsättning åt dem och barn brukar ju vara fenomenala på att se det roliga i enkla grejer. Det är oftast vi vuxna som är så måna om att barnen verkligen ska ha roligt på semestern att vi tror vi måste fixa en massa superskojiga grejer till dem.

När vi åkte var inte hotellet familjemärkt, men det var ändå en hel del barnfamiljer och inte så mycket festglada 20-åringar, så jag tror att det kanske t o m är ännu lugnare där nu.
    Det är ju inte så kul att grannen bredvid festar till 3 på natten om man har småbarn som ska sova t ex.

Tror Kreta i sig är ett väldigt bra ställe att åka till med barn. Ni kommer få jätteroligt!

• Twinkle Little Star

Ja, det tror jag också och din beskrivning låter jättebra! Vi åker med Apollo, jag får nog kika på bilderna igen...
    Vi har inte tänkt äta mer än nödvändigt (om alls) på hotellrestaurangen, det är ju mycket roligare att testa flera olika.

Nu ser jag fram emot resan till 100%! Tack!

(Tror JAG kommer ha minst lika kul som barnen i den där leksaksaffären )

Svar på tråden Anais Summerstar på Kreta?? Hjälp tack!