• Långbenopluto

Fastande inför blodprov?

Jag ska ta blodprov imorgon kl 08.00 och de sa att jag ska vara fastande...

Men från vilken tid ikväll får jag ej äta eller dricka?

Glömde nämligen fråga...Generad

Mamma till Marcus och Isak
  • Svar på tråden Fastande inför blodprov?
  • kramgrisen

brys på väl vad det är för prover. ett vanligt blodprov behöver man ej vara fastande.

• copycat

Du ska vara fastande från 24.00 kvällen innan!

• Skusan
    kramgrisen skrev 2007-09-16 18:07:54 följande:
    brys på väl vad det är för prover. ett vanligt blodprov behöver man ej vara fastande.
    Det beror väl på vad det vanliga provet är för ett blodprov? Det finns "vanliga" blodprover då man ska vara fastande, inget konstigt allls.

TS, Ät och drick inget efter att du gått och lagt dig. Går du och lägger dig 23 säger vi, så är det sista gången du dricker/äter något, alltså skippa frukosten tills efter provet.
  • Långbenopluto
    kramgrisen skrev 2007-09-16 18:07:54 följande:
    Jag vet..men jag SKA vara fastande...
  • Långbenopluto
    copycat skrev 2007-09-16 18:08:52 följande:
    Du ska vara fastande från 24.00 kvällen innan!
    TACK!

Tack alla för svar!
  • Gibiesmamma

till mej sa de 12 timmar, fick ej äta efter kl 20.00

• Långbenopluto
    Gibiesmamma skrev 2007-09-16 18:14:13 följande:
    till mej sa de 12 timmar, fick ej äta efter kl 20.00
    Ok...... då kanske jag inte ska äta efter 20.00 för säkerhetsskull....?
  • Skusan

Klippt från www.sjukvardsradgivningen.se

Ibland ska man vara fastande

När vissa blodprover tas ska man vara fastande, det gäller bland annat när olika salter, vitaminer och blodfetter ska kontrolleras. Man får i så fall information om det före provtagningen. Fasta i provtagningssammanhang innebär att man varken ska äta eller dricka annat än vatten minst tio timmar före provtagningen.

Om proverna tas på morgonen kan man alltså äta som vanligt kvällen innan, men man ska hoppa över frukosten.

Det är bra om man undviker fet mat och alkohol dagen före provtagningen. Dessutom bör man också undvika kraftig fysisk aktivitet och avstå från rökning under det dygn som provet ska tas.

• Långbenopluto
    Skusan skrev 2007-09-16 18:23:23 följande:
    Klippt från www.sjukvardsradgivningen.seIbland ska man vara fastandeNär vissa blodprover tas ska man vara fastande, det gäller bland annat när olika salter, vitaminer och blodfetter ska kontrolleras. Man får i så fall information om det före provtagningen. Fasta i provtagningssammanhang innebär att man varken ska äta eller dricka annat än vatten minst tio timmar före provtagningen.Om proverna tas på morgonen kan man alltså äta som vanligt kvällen innan, men man ska hoppa över frukosten.Det är bra om man undviker fet mat och alkohol dagen före provtagningen. Dessutom bör man också undvika kraftig fysisk aktivitet och avstå från rökning under det dygn som provet ska tas.
    Tackar och bockar
Svar på tråden Fastande inför blodprov?