Tips på Prag!
Nu har sambon och jag äntligen bokat våran förlovningsresa till Prag. Vill gärna ha tips på sevärdheter och saker som man bör göra när man besöker prag. =)
Nu har sambon och jag äntligen bokat våran förlovningsresa till Prag. Vill gärna ha tips på sevärdheter och saker som man bör göra när man besöker prag. =)
Ingen som varit där?
puffar
Jag var där på skolresa för längesedan.. :) men ni bör ju strosa runt i gamla stan, den är underbar med alla gränder.. sen ska ni ju besöka bron.. går inte att missa! Katedralen är oxå ett måste.. :D
jag och min man var där på vår bröllopsresa. Vart bor ni nånstans? Ganska så centralt eller närmare gamla stan? Vi bodde bara 2minuters gåväg från Vaclava-torget och museet. Det som är så bra med pragär att det är promenadvänligt. Man kan ta sig överallt till fots och behöver inte chansa på att ta taxi. Dom är inte dom ärligaste. Svårt att förklara om man inte har en karta framför sig så man kan visa vart du bör gå.
Men allt runt Vaclava-torget är värt att se och sen måste ni tar er till gamla stans torg och sitta där och ta en öl och titta på allt folk. Det finns dessutom en klocka som alla människor står och glor på varje timme för det ska vara nåt speciellt med urverket då. Vi såg det dock aldrig. Judiska kvarteren måste ni oxå gå till men på lördag är dock museen och judiska kykogården stängda pga sabbat. Fråga mer om du vill veta
www.praginfo.com/
Kolla in denna sida. Kolla på kartan vart er hotel ligger och utgå från det. Karlsbron får ni inte heller missa dock behöver ni inte gå på några museeum. Dom vi var på hade inte ens text på engelska i montrarna.
Om ni orkar leta upp adressen på kartan kan jag tipsa er om en toppenresturang som heter Buffalo Bill. Hoppas länken funkar. Dom hade så himla god mat och servicen är super.
Beredd er på att alla röker inne i Prag. Typ överallt....
www.buffalobill.cz/en-4mapa.htm
Prag är mysigt helt och hållet! Karlsbron, slottet och torget med den speciella klockan, kanske lite av en turistfälla, men, men... Kan också tipsa om en bra restaurang som heter U Supa, de har en örn i sin logga. Otroligt god mat!! Ligger inte långt från torget... Sen kan jag även säga att det är riktigt bra shopping :) Vi har vart iväg till ett stort köpcenter som heter Let n´ any. Mycket att kolla på och billiga priser. Det ligger en bit utanför Prag men är värt att besöka. I centrala Prag är det mer märkeskläder och högre priser. Tunnelbanesystemet fungerar utmärkt om man ska ta sig någon vart, fräscht och tydligt var man ska gå av osv. Vi åkte även till Kutna Hora 2 h utanför Prag för att kolla på den kända benkyrkan. De tågen var dock inte fräscha alls. Och Tjeckien utanför Prag är ganska sorgligt, fattigt och dött...
Tack så jätte mycket för alla tips! =) Tänkte köpa med mig en guide bok över prag samt skriva ner dom tips ni gett mej!