• Sharika

Ska få äggdonation!

Hejsan!
    Efter många års kämpande (ca 6) så har vi nu fått beskedet att jag inte kan producera ägg själv med hjälp av medecin. Och när jag ringde i torsdags till min läkare och sa att: "ja, vi vill ha äggdonation" så skickade han en remiss samma dag.

Nu till mina frågor:
    Vad händer nu?
    Ska vi utredas som tex vid adoption?
    Väntetid, javisst.. Men hur länge egentligen? 2 år? 5 år?
    Hur troligt är det att det blir från en äggdonator som liknar mej?

Jag har inte hunnit läsa på riktigt allting om äd.. Men tänkte fråga här i forumet om det är någon som går eller har gått igenom detta.. Och har lite mera kött på benen än vad jag/vi har.

Sedan.. Så måste jag ju säga att de som donerar ägg måste vara de mest osjälviska och hjärtligaste människor till änglar som finns!
    (Tack för att ni ger mej chansen till att bli en mamma...)

MVH
    Sara

• Svar på tråden Ska få äggdonation!
  • Sharika

Fasen också.. Hamnade feeeeel Skulle ju hamna på fliken äggdonation.. Hur får man detta flyttat till rätt?.. hmmm...

• Dimitra
    Sharika skrev 2007-09-16 20:12:16 följande:
    Fasen också.. Hamnade feeeeel Skulle ju hamna på fliken äggdonation.. Hur får man detta flyttat till rätt?.. hmmm...
    Anmäl trådstarten genom att trycka på Anmäl inlägget-knappen. Som ärende väljer du "Felplacerad/Flytta till annan plats" sedan skriver du bara vart du vill ha tråden så flyttar en moderator den när tid finns

Lycka till sedan med nya ägg
    Och åren går...
  • Sharika

Tack Dimitra! Både för hjälpen med "flytten" och lyckönskningarna!

• Kansas18

Hej Sara!

Hur lång tid det tar att få  genomgå en äggdonation beror lite på vilket landsting du tillhör. Jag själv tillhör västerbottens läns landsting och där tar det 2-3 år. På den här webadressen kan du hitta mer information om hur lång beräknad väntetid är http://www.villhabarn.com/index.html och annan matnyttig information. Har man egen donator tar det oftast endast 6 månader och det är tiden för prover som donatorn måste ta innan tex HIV och Hepatit. Om du väljer att vända dig utomlands är kötiden betydligt kortare. Det finns kliniker i flera länder tex finland, ryssland, lettland, danmark, spanien, USA mfl. Adresser till en del av klinikerna finns på ovanstående webadress och andra kan du googla dig fram till. Jag själv och många med mig går på EGV kliniken i lettland. Deras hemsida finns på http://www.egv.lv/index1_eng.php Det finns även en tråd på familjeliv där vi som går på den kliniken hänger. Där kan vi följa och stötta varandra i med och motgångar. Du hittar oss här http://familjeliv.se/Forum-7-124/m23232716.html
    Om du är berättigad vård i Sverige har du rätt att söka pengar från försäkringskassan för behandlingen även om den görs utomlands. Hur många behandlingar man har rätt att få betalt är olika för varje landsting. Hur du söker pengar kan du läsa om på den här sidan http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/planerad_vard/sjukvard/
    Erfarenhetsmässigt är det lättare att söka pengar i efterhand. Kostnaden för vården är olika för olika kliniker men ligger oftast runt 35 000:- till 60 000:- svenska kronor.

Om donatorn är lik dig beror nog på om du söker vård i Sverige eller någon annanstanns. I Sverige är det så ont om donatorer så det är inte så lätt att matcha, det blir nog mer som ett lotteri. På privata kliniker utomlands får man oftast lämna önskemål om utseende på donatorn samt foton på dig och din partner, så försöker dom matcha så gott det går. Sen hur viktigt det är att donatorn ser ut som dig är en helt annan diskussion. Jag har själv märkt att det som var viktigt från början inte känns lika viktigt nu.

Jag håller fullständigt med dig Sara att donatorerna är de mest underbara människor som finns. Jag vill önska dig lycka till och vi är många som har gått igenom eller går igenom den här omtumlande processen som äggdonation är. Men du vet ju själv hur det är att kämpa och vi kan ju bara inte ge upp Glad

• veronicaq

gör man med egen donator i sverige går de ju fortare..

jag vill donera!
    synd att jag inte är rödtott...

23/7 kom våran lilla Tiger!!
  • Sharika
    veronicaq skrev 2007-09-24 02:45:16 följande:
    gör man med egen donator i sverige går de ju fortare..jag vill donera!synd att jag inte är rödtott...
    Men bli min korsdonator då vettja *raggar hejvilt*
    En korsdonator gör ju att vi får gå snabbare genom kön.
    Mao.. så donerar du ägg men inte till mej personligen, medans jag får ägg ifrån någon som förhoppningsvis har några liknande drag som mej (dvs hårfärg, ögonfärg eller liknande!

Hur som helst.. så är det JÄTTEFINT av dej att du VILL donera!
    Å mina och andras vägnar säger jag tack för att du ens tänker tanken!

KRAM
Svar på tråden Ska få äggdonation!