Du som har BERGvärme eller JORDvärme!!!
Vad har ni för nått??
Hur mycket kostade det att installera?
Hur fungerar det för er?
osv..
Snälla berätta lite om det!!!
Vad har ni för nått??
Hur mycket kostade det att installera?
Hur fungerar det för er?
osv..
Snälla berätta lite om det!!!
Undrar oxå så jag puffar lite!
ja du.. det verkar inte vara nån som har det!!
Vi bor i ett hus med bergvärme. Det var redan installerat när vi flyttade in och det funkar super. Kräver inget underhåll eller direkt tillsyn.
Min mor och far borrade bergvärme förra sommaren och jag tror kostnaden blev kring 100.000. Dom är också riktigt nöjda med valet och det funkar perfekt.
Har haft bergvärme i drygt en vecka nu så min erfarenhet är inte så mycket att skriva om. Det enda jag kan säga med säkerhet är att gräsmattan blev förstörd.
Vi har jordvärme som vi installerade 2003. Det kostade ca 100 tusen men då gjorde vi en hel del jobb själva, bl a kopplade vi ur den gamla panna och tanken själva. Vi valde jordvärme eftersom vi bor på landet och har åkrar som vi kunde gräva i utan att behöva förstöra trädgården.
Nu, fyra år senare så säger jag fortfarande att det är den bästa investering vi gjort. Vi har nog inte tjänat så mycket i pengar på att byta från vedpannan men om man räknar all tid som min man la på veden + att det alltid var såååå kallt på morgonen när det var vinter så har vi tjänat på det istället. Var ju dessutom tvungen att elda varje gång man skulle duscha.
Vi har bergvärme... Installerade för 3 år sedan...
Då kostade en Thermia Diplomat 10 med Thermia Online (övervakning/styrning via sms/internetkopplad dator) med 170 meter borrat hål varav 18 m (!) fodrat... och 2 extra element 130 000 i mälardalsområdet. Priserna kommer inte stämma för dig!
(när det gäller borrningen så är det avståndet ner till berget (+3m) som kostar , det som man fodrar med stålrör, låg då på 550kr/m.)
Har haft ett problem med ett trasigt styrkort men det gick på garanti.
När du väl ställt in allt tickar det på, inget löpande underhåll!
Men det är lite man bör tänka på när man installerar värmepump som kopplas på det vattenburna systemet. ( i alla fall om du inte har varvtalsstyrd värmepump).
Lämpar sig det vattenburna systemet? Ett enrörssystem (dvs ett sådant som till större del är seriekopplat) kan vara svårt att få att fungera utan knackningar dessutom kan elementens storlek vara för små...
Tänk på att ta till på hålet eller på slingan - ofta är offerterna snåla med längden och blir det för kort så fungerar inte Värmepumpen på rätt sätt samt det är risk för att hålet fryser (man tar ut FÖR MYCKET värme).
Du bör sätta på ett skorstensskydd på skorsten och undersöka ventilationen eftersom i ett gammalt hus bygger ventilationen ofta på självdrag skapat av en var skorsten...
Hur gammalt är huset?
Länktips:
Ett forum med mycket matnyttigt och där kunniga amatörer gärna ger sin syn:
www.varmepumpsforum.com/
Har bara en negativ sak att säga och det är att den har lite svårt att avgöra hur varmt eller kallt det ska vara inne när det är 0 grader ute. Vi har en vedspis som vi brukar tilläggs elda i när det är väldigtväldigt kallt eller runt 0 an