• HelleGbg

varför går inte febern ner???*orolig*

sonen på 3 år har haft hög feber idag,gav han panodil vid 15 tiden,då gick febern ner och han var nästan som vanligt,sen vid 19 mådde han dåligt igen och vi gav han n dos till,nu sover han men är skållhet,och jag tog tempen precis och dne ör fortfarande 39,,,,,varför går den inte ner....börjar blir orolig nu för honom ,,,,någon som har tips på vad man kan göra mer ¨än att ha det svalt????

• Svar på tråden varför går inte febern ner???*orolig*
  • luddigamaskrosen

Till oss sa dom att vi skulle varva Ipren och Alvedon. Ex. klockan15 alvedonoch 18 ipren, sen alvedon igen klockan 21 osv. Det för att då får man dubbel effekt men ger inte oftare än rekomenderad tid. Nu vet jag inte hur det funkar med panodil som ni har men kanske kan sjukvårdsupplysningen svara på det.
    Tycker att du kanske ska ringa dom och höra.

• Pion75

Du kan alternera mellan Panodil/Alvedon och Ipren!
    Det rådet fick jag från Vårdguiden när vår dotter hade hög feber.
    Annars tycker jag generellt att Ipren (ibuprofen) funkar bättre än Alvedon (paracetamol), det har hänt mig också att febern inte gick ner av Alvedon, men då funkade tack och lov med Ipren.

Alvedon kan man ju ge med 4 timmars mellanrum och Ipren med 3 timmars mellanrum, alltså kan du ge först det ena och sedan vänta ett par timmar och ge det andra.

Hoppas att febern går ner snart och ring Vårdguiden om du är orolig, det gör alltid jag!

• Eliin

de rekomenderade mig också ipren vid hög feber då panodil va effektlös och ipren fungerade jättebra.

• SF 76

Panodil fungerar lika bra som Alvedon tillsammans med Ipren, var bara noggrann så man inte överskrider den rekommenderade dygnsdosen.
    Ha det svalt i hans rum, bylsa inte på honom en massa, lägg kalla blöta kompresser på hans panna och var noggrann med att han dricker rikligt med vätska och/eller glass om han är kinkig. Kissar han? Klagar han på öronvärk/har öronen runnit? Hur påverkad är han av sin feber?

• HelleGbg

ok,,tack ni som svarat får väl ringa sjukvårdsupplysningen om det inte ger efter...har bara dock panodil hemma nu,så det får han ta tills vi kommmer till apotek,,,,kan man köra på panodil med imorgon med då utan att det ärnågon fara???

• HelleGbg

sf76: ja,han har kissat lite idag,inte mkt,men normalt,och ätit på dan gjorde han,och välling i morse och en glass i eftermiddags,,han har ont i huvet och munnen lite säger han....

han är röd i ansiktet av febern och ligger i sängen,,när panodilen har böjat verka så är han uppe o grejar.... men nu sover han för natten if...

• SF 76

Så länge man kör med den rekommenderade dygnsdosen så är det helt ok, ingen fara alls med Panodil ett par dagar i sträck om det var det du undrade. Det finns barn som är väldigt sjuka som kan gå på Alvedon i flera månader (med läkarordination såklart), och om man håller sig till dyngsdosen är det inga problem.
    Det låter jättebra att han har kunnat få i sig lite mat, det är ett bra tecken. Urinmängden är ju lite mindre med tanke på febern, då svettas han ju och förlorar vätska den vägen istället. Låt honom dricka bra, truga med saft och glass om det skulle vara gnälligt.
    Hoppas natten blir bra för er alla, krama om din son och krya på honom!

• HelleGbg

SF76: tack så mkt för svaren
    hoppas natten blir bra för honom ja,och att han är bättre tills imorgon,,tack för svaren!!

Svar på tråden varför går inte febern ner???*orolig*