• Trixan

*Hej Har en fråga har fått lära mig att man

Hej
    Har en fråga har fått lära mig att man ska undvika
    mineralolja, paraffin, och lanolin i sina krämer då de täpper till huden
    men alla verkar använda de som ex Lancome har minderaolja, biotherm har isoparaffin. Vet någon expert om detta stämmer att man ska undvika de? kram

• Svar på tråden *Hej Har en fråga har fått lära mig att man
  • Lilla Sofia

Jag är inte utbildad hudterapeut, men har arbetat med hudvård. Det stämmer att man ska undvika mineraloljerna, för de lägger sig som en hinna och låter inte hudens "sensorer" söka av om det behövs produceras mer naturligt fett, utan ytan känns ok och därför kan torrhetseksem mm uppstå (samma fenomen som men lipsyl på läppar. Har man börjat behöver man fortsätta) Mineraloljerna är restprodukter av bensin och olja faktiskt och kan även finnas i lättsmör och matoljor som inte är av första pressning dvs. jungfrupressning.

I de märken du angav har det tidigare funnits mineraloljor. Kan inte svara på om det fortfarande finns eftersom det var ett tag sedan jag läste innehållsdeklarationen. Men oftast är det så att de rena produkterna (utan mineraloljor) säljs via hudterapeuter eller som här i tyskland, på apoteket med en förklaring innan de köps. Mineraloljerna dödar de aktiva ingridienserna i en produkt och kan därför säljas utan kunskap.

Några ex. på produkter utan mineraloljor är decleor, wileda, dr. hauschka, dermalogica, marja entrich (vet ej hur det stavas) miranda Finns garanterat många fler, som jag inte känner till eller som jag inte just nu kommer på.

Ett bra förslag på barn/bad olja är en jungfrupressad jojobaolja, eftersom den hjälper kroppen reglera ph värdet och är ypperlig till känslig hud (kan även användas av folk med acne problem, fast då krävs självklart en bra rengöring innan) men även andra rena (dvs jungfrupressade oljor) går bra. ett annat ex. är olivoljan. Men tänk på att den kan vara svår för folk med allergi (hörde jag från en som arbetar med taktil stimulering)

Lycka till!

• Trixan

Hej gud vad bra att jag fick tag i dig Vet du något om Darphin, Nuxe och clarins? Har de något av dessa dumma ingredienser. Är MInderalolja det värsta och lanonlin och paraffin ok? Kram

• Lilla Sofia

lanolin och paraffin ÄR mineraloljor. likaså vaselin. clarins innehöll på min tid mineraloljor ( liksom de flesta produkter man kan köpa på ett parfymeri.) min Darphin har jag ärligt talat inte kollat innehållsdeklarationen på och Nuxe känner jag inte till. Men min rekomendation till dig är att gå till en hudterapeut i din stad somarbetar med naturliga produkter. har själv förr använt både wileda, decleor , och dr. hauscka men min favorit idag är dermaligica men med ögonkrämer och masker från decleor. Många av wiledas produkter innehöll bivax, vilket är rent men har samma "tilltäppande" effekt som mineraloljorna. När du kollar på innehållsdeklarationen finner du oftast mineraloljerna högt upp eftersom man använder de till att dryga ut och göra framställningen billig. (och lägger dem i dyra askar) Har tyvärr ingen lista på alla mineraloljernas namn, men ska kolla runt lite.

• Trixan

Åh gud du är duktig !!!! Äntligen någon som kan svara på mina funderingar. Ja Darphin har isoparaffin i sin nattkräm står det så det är nog minderalolja då ja. Synd vill inte ha det. Nuxe har utan minderaoljer i den del vet jag. kram

• kobra

Det finns flera olika namn på mineralolja:
    Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.

• Trixan

Glycering är det minderalolja tro?

Men oj vad bra då har jag hela listan på skit man bör undvika i sina krämer. Är så tråkigt att lägga pengar på dyra krämer som använder billiga råvaror. Då kan man lika gärna köra Nivea för 50 :- känns det som.

• kobra

glycerin finns både utvunnen ur rapsolja och på syntetisk och anemalisk väg

• Lilla Sofia

hittade några benämningar:
    Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.

Mineralolja kan samlas i kroppen och kan bidra till ledgångsreumatism.

Hittade en bra länk med endel läsvärt om mineraloljor
    www.ehdin.com/Hudvard.html%20hudprodukter

• Trixan

Kanon ... läste även någonstans eller om det var i artikeln att natriumsulfat (eller liknande ) var onyttigt för huden. Börjar man rota så blir man lite smått förvånad vad mycket skit man lägger på sin hud och dessutom betalar dyrt för haha. Har kört dermalogica de är bra..men ibland är det roligt att byta lite.

• kobra

ja marja entrich filosofi var att det du smörjer på huden ska du även kunna äta, då huden tar upp ämnena dubbelt så snabbt.
    har själv kört naturligt utan mineraloljor sen -94

Svar på tråden *Hej Har en fråga har fått lära mig att man