• Trixan

*Hej Har en fråga har fått lära mig att man

Hej
    Har en fråga har fått lära mig att man ska undvika
    mineralolja, paraffin, och lanolin i sina krämer då de täpper till huden
    men alla verkar använda de som ex Lancome har minderaolja, biotherm har isoparaffin. Vet någon expert om detta stämmer att man ska undvika de? kram

• Svar på tråden *Hej Har en fråga har fått lära mig att man
  • Lilla Sofia

Jag är inte utbildad hudterapeut, men har arbetat med hudvård. Det stämmer att man ska undvika mineraloljerna, för de lägger sig som en hinna och låter inte hudens "sensorer" söka av om det behövs produceras mer naturligt fett, utan ytan känns ok och därför kan torrhetseksem mm uppstå (samma fenomen som men lipsyl på läppar. Har man börjat behöver man fortsätta) Mineraloljerna är restprodukter av bensin och olja faktiskt och kan även finnas i lättsmör och matoljor som inte är av första pressning dvs. jungfrupressning.

I de märken du angav har det tidigare funnits mineraloljor. Kan inte svara på om det fortfarande finns eftersom det var ett tag sedan jag läste innehållsdeklarationen. Men oftast är det så att de rena produkterna (utan mineraloljor) säljs via hudterapeuter eller som här i tyskland, på apoteket med en förklaring innan de köps. Mineraloljerna dödar de aktiva ingridienserna i en produkt och kan därför säljas utan kunskap.

Några ex. på produkter utan mineraloljor är decleor, wileda, dr. hauschka, dermalogica, marja entrich (vet ej hur det stavas) miranda Finns garanterat många fler, som jag inte känner till eller som jag inte just nu kommer på.