klippa gräset el ej?
svärmor sa att det är bättre om gräset är kort under vintern, men har nu hört att det är bättre att gräset är lite längre under vintern. så, klippa en sista gång innan hösten eller ej? gräset är rätt långt.
svärmor sa att det är bättre om gräset är kort under vintern, men har nu hört att det är bättre att gräset är lite längre under vintern. så, klippa en sista gång innan hösten eller ej? gräset är rätt långt.
Om gräset är långt så stortrivs ohyra och råttor och liknande.
Själva gräset mår bättre om det är kort för annars så måste det igenom ett så tjockt lager halvmultnat lager till våren när det är dags att växa igen. Men ni kan ju alltid kratta i vår om ni vill.
Har oxå hört att det ska vara kort, mindre att kratta i vår!!
Hoppades att maken skulle klippa i helgen när jag har jobbat, men det har ju regnat....
aha, då får jag tacka för era svar! bara att vänta in en solig dag då ( om det nu behagar komma någon mer..)och klippa djungeln...:)
Glöm inte att lämna kvar "gräsklippet" när du klipper mattan sista gången för säsongen.. Det skyddar mattan på vintern
Men hallå..... beror helt på var i långa landet du bor!!
bor du i norr, med lång o kall vinter, så klipp då för allt i världen inte gräset för kort, klippa är nog okej, men inte för kort, ställ upp klipparen ett par steg.... men bor du söderut så kanske det blir bra med en kort-klippning....
Klipper man gräset kort klarar det inte av så mycket slitage under vintern. Lite längre gräs klarar slitaget bättre. Så det beror på lite vad man kommer göra på sin gräsmatta.
För oss som bor i Västra götaland som har problem med mossa ska gräset vara långt. För då klarar det av mossan bättre. Förra året klippte vi inte gräset utan det var riktigt långt och vi har aldrig haft så lite mossa som i år.
Dels så stror jag att gräset låg över mossan och kvävde den dels så klarade inte mossan av att ta överhanden av gräset.
Lycka till!
ok, detta avgör det hela, struntar i att klippa gräset!! *mosshatare*
vi klipper alltid vårat gräs..fy för all ohyra som blir där sen..
Sol invictus skrev 2007-10-04 18:41:23 följande:
Vi brukar att klippa över en gång då alla löv har fallit för att vi tror att det är bra för gräsmatta och då utan uppsamlare.
Gräset ska vara klippt när vintern kommer men inte jättekort. Använd uppsammlare den sista gången du klipper gräset för klippet kan ligga och mögla och skada gräsmattan.
Till våren väntar du med att klippa tills gräset har skjutit fart ordentligt. Glömm inte att gödlsa gräset ett par tre gånger per säsong men inte för sent på hösten.
Ja jag kan inte göra mer än att skratta med.
Det råder delade meningar om allt här i världen, även om gräsklippning.
Jag brukar lite på Viivilla
http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=823&categoryid=163&mode=ShowArticle&searchit=klippa+gr%E4s+vinter