Verklig depression (inte nedstämdhet under en tid) är inte till viss del en sjukdom - det ÄR en sjukdom. Oturligtvis är det just denna del som är så svår för utomstående och friska att förstå, att vid en djup depression har man faktiskt inget val, precis som man inte har något val när man har diabetes, cancer, eller vad det kan vara. Och det är ju en del av sjukdomsbilden att sakna förmåga att kunna ta sig för någonting.
Jag tycker att det låter som din sambo får väldigt dålig hjälp - han varken medicinerar eller får terapi nu, och han har varit sjuk under ett helt år. Det är inte bra, sjukdomen riskerar att bli alltmer kronisk.
En terapiform som på grund av sin historia är svår att tala om är elterapi. Den går inte alls till (så våldsamt) som förr, men är den som visat sig snabbast kunna hjälpa en deprimerad ur sitt tillstånd, för en kort tid (medicinering krävs efteråt). Jag tycker ni/du (tyvärr orkar han nog inte så mycket för egen del) ska undersöka hur det ligger till med möjligheter till elterapi, och försöka få till stånd riktig hjälp. Berätta att ni har gått alldeles för länge, och familjen nu hotas - du orkar inte längre. Det är verkligen inte lätt för dig!
Jag hoppas ni hittar en utväg!
Anonym (samma här) skrev 2007-09-17 17:45:56 följande:
Nu kanske många tänker att depression faktiskt är en sjukdom, och ja - det är det till viss del. Men man har alltid ett val! Man kan alltid bestämma sig för att börja bekämpa sjukdomen och inte ge sig förrän man mår bra igen. Jag har själv varit väldigt deprimerad och det var så jag gjorde, så jag vet att det fungerar.