Vilken häck??
Vi ska plantera häck men vet inte vilken sort vi ska ha. Tänkte om någon hade något förslag. Vi ska ha det som en liten gränsmarkering mot en äng på baksidan. Den ska inte sitta tätt utan typ 1 planta varje meter.
Vi ska plantera häck men vet inte vilken sort vi ska ha. Tänkte om någon hade något förslag. Vi ska ha det som en liten gränsmarkering mot en äng på baksidan. Den ska inte sitta tätt utan typ 1 planta varje meter.
Om det ska vara mot en äng, så ska det väl inte vara något som ser alltför främmande ut i den svenska naturen... förstår du hur jag menar?
Kanske bok eller avenbok?
Det är bara en liten äng för sen kommer en väg. Kolla in bilden i mitt galleri under blandat och sen på våran bil. Där bilen är ska häcken vara.
Ska den vara vintergrön?
Annars finns det ju klarbär som växer som häck eller i alla fall inte blir träd. Det tycker jag skulle passa där.
Gärna vara fin både vår, sommar höst, vinter.
Tänkte föreslå syrén men den är ju inte vintergrön... Vi har satt sådan häck vid tomtgräns som gränsar mot en äng... dock inga bilder.
Då föreslår jag >Tuja. Vintergrön och jättefin!
Har funderat på Tuja också, men bara det inte ser konstigt ut med en planta varje meter.
Tuja är ju grymt fint om man planterar den glest... blir lite herrgårdsaktigt liksom. Fast... varför så glest?
I så fall kan ni kankse lika gärna sätta vinbärsbuskar eller ngt...
Jag tycker prakthäggmispel. Blir mer som ett buskage, blommar fint i vitt på våren med kopparfärgade blad, för att sedan på hösten bli röd igen. När dom blir stora kan man stamma upp dom lite så blir det lite lundaktigt.
Om man googlar får man lite bilder;
images.google.se/images&q=prakth%C3%A4ggmispel&gbv=2