• lillawi

Alla som haft tom hinnsäck!

I vilken vecka upptäcktes det att det handlade om en ofostrig graviditet, dvs tom hinnsäck? Hade du fått någon förvarning på vad som höll på att ske, någon missfärgad flytning eller liten blödning? Ovanligt ont? Symtom som försvunnit?

Jag går och väntar på att min kropp ska fatta galoppen. Inget händer. Graviditeten fortskrider. Inte en droppe blod, inga missfärgade flytningar. Fick konstaterat tom hinnsäck den 12/9 efter VUL i v 6+4. Det är en ivf-graviditet så det finns inget utrymme för felräkningar.

Jag bara önskar att detta ska komma igång av sig själv så jag slipper skrapning eller piller. Hoppas jag i onödan?

lillawi

• Svar på tråden Alla som haft tom hinnsäck!
  • Nennis

Jag fick konstaterat tom hinnsäck förra fredagen eftersom jag haft småblödningar i 2-3 v. Det kan man i o f s ha ändå och allt var liksom kvar i livmodern så jag vet inte om det egentligen var en "förvarning". Däremot var läkaren helt säker på att allt skulle komma ut av sig själv inom 10 dagar. I torsdags orkade jag inte vänta längre, utan ville bli skrapad. Den nya läkaren tyckte att jag skulle få en medicinsk abort istället för det är "snällare" mot kroppen. JAg invände att jag läst att det sällan funkar, men hon menar att det funkar för de flesta. Sagt o gjort... Var på kk i 10 timmar i fredags men inget hände, kollade med VUL och fick tid för skrapning dagen efter. JAg var livrädd, har aldrig blivit sövd och tycker skrapning låter hemskt. Dock gick allt jättebra och jag fick åka hem tre timmar efter uppvaket. Läkaren som gjort skrapningen sa att det förmodligen INTE hade kommit ut av sig själv även om jag fått gå flera månader. Konstigt att man kan göra så olika bedömningar! Så mitt tips till dig är att begära en skrapning. Läste i en tråd här att i Malmö skrapar de direkt, försöker inte ens med tabletter. Lycka till, jag vet precis hur jobbigt det är. Hör gärna av dig om du vill prata av dig!

STYRKEKRAMAR!!!

• Nennis

Läste din presentation, och genast känns mitt MF som värsta lyxproblemet! Jättelycka till med fortsatta ifv försök!!! hoppas det räcker med ett försök till...

KRAM KRAM!!!

• Anonym

Jag märkte inget, vul i vecka 13,skrapades efter 2 dagar.
    Men kände mig väldigt lurad.
    Är nu gravid i vecka 8 Jag hade valt skrapning så man blir färdig med det istället för att vänta.
    Ja vad säger man?lycka till?
    Vi hade en paus på 6 månader innan vi försökte igen.
    Ha det gott

• skrivmaskin

Jag märkte ingenting fysiskt, men däremot tänkte jag på missfall nästan dygnet runt. Precis som att psyket förberedde sig. I vecka tio fick jag en brun miniblödning som slutade direkt. Men vi åkte in akut ändå. Konstaterades ofostrig graviditet. En vecka senare skrapades jag, då det inte kommit ut av sig själv. Skrapningen var underbar, jämfört med den hemska väntan på blodet. Blödde en dag efteråt och återhämtade mig väldigt fort. Blev gravid direkt igen, utan mens mellan och är i dag i vecka 8+4. Kram kram

• tesanpesan

I lördags då jag var i v.11+3 och fick då en brun-röd flytning, vilken tilltog lite under dagen. Innan dess hade jag inte ett enda tecken på att något var fel. Då jag gjorde VUL fanns där bara en tom hinnsäck. Fostret hade dött redan v.6. Jag fick både ta cytotek och gjorde skrapning igår då allt inte hade kommit ut med tabletterna. Man känner sig riktigt lurad då man har trott att man har varit gravid. Lycka till nu. Det är jobbigt - men stora och varma kramar till dig!

• Anonym

Dom misstänkte urinvägsinf på mig. Jag sa helatiden att "de" va på väg ut.. kände de hade sån smärta. Hade dock urinvägsinfl.
    Dom gjorde ett VUL och såg en tom hinnsäck i v.6+2 fick missfall dagen efter hursomhelst.

• lillawi

Usch. Nu fann jag denna info på en sida om skrapning:

"Efter en abort finns det risk att kommande graviditeter slutar i sena missfall eller tidiga födslar. Vid abortingreppet vidgas livmoderhalsen och kan då skadas så att kvinnan får svårt att behålla barnet vid senare graviditeter. Detta är dock inte speciellt vanligt, men risken ökar ju fler aborter en kvinna genomgår."

Kanske jag inte ska propsa på en skrapning trots allt. Jag har gjort två såna ingrepp tidigare, detta skulle bli tredje. Med tanke på de två sista meningarna i citatet ovanför känner jag mig nu osäker.

Fy fan. Varför kan livet aldrig vara lätt?

lillawi

• skrivmaskin

Fast det där låter konstigt... Det finns ju flera kvinnor som fått måååånga missfall och behövt skrapas, men som sedan fött barn. Jag ska till läkaren för mitt första VUL i morgon, ska fråga vad de säger!

Men det är som du säger, varför kan det inte vara lätt. Bara en gång!

• lillawi

skrivmaskin: Fråga gärna din läkare om riskerna med många kirurgiska ingrepp, dvs skrapningar. Vore intressant att få veta. Även om riskerna är små så existerar de ju bevisligen. Känns olustigt.

Lycka till imorgon!

lillawi

• tjejjjen83

hej, jag klämmer mig in här! gjorde skrap förra fredagen (alltså drygt 1 v sedan) då jag också hade tom hinnsäck. bruna flytningar i 2 veckor samt att jag kollade upp då de små grav-symtomen jag hade försvann. Som att inte eländet är nog stort, jag slutar ju aldrig småblöda! gah, jag e såå less först 3 veckor allt som allt under "grav" åsså fortsätter det nu efter skrapet. Någon mer som blödit länge?? jag har gjort 3 skrap tidigare för några år sedan och kommer inte ihåg att jag blödit så här mkt. Jag ska kolla upp om nåt e galet om det inte ger med sig snart,tänkte bara om nån varit med om likn. och att allt var ok?

• Anonym

Det upptäcktes i v 13 och det var bara en ren känsla jag hade att något var fel. Men jag hade en massa symtom men det var helt tomt i säcken. Jag bad själv om att få bli skrapad för jag ville inte bara vänta tills det hände av sig självt. Och det är jag glad över. Jag väntade en mens och nu är jag gravid igen.

• skrivmaskin

lillawi: Det ska jag absolut göra! Återkommer i morgon. Förhoppningsvis med en glad historia om hur levande vår bebis är! Tack för tumhållningen.

• lillawi

Kanske slipper jag vänta på hjälp. För fem minuter sedan uppenbarade sig det första blodet. Dags att inse att det officiellt är över.

Mer skrivet på www.lillawi.se

lillawi

• lillawi

Nix, detta har inte velat avsluta sig själv. Det blir skrapning för min del. Hade återbesök på kliniken idag. Går in i vecka 9 imorgon. Det ser precis likadant ut, inget har kommit ut i mina fjösiga stänkblödningar. Graviditeten är intakt och hinnsäcken är tom. Har fått en remiss för akut skrapning så i helgen ska vi ägna oss åt att avsluta denna sorgliga historia.

lillawi

• KaOl

Lycka till!! Skönt att få det gjort så att ni kan få möjlighet att blicka framåt!!! Det är olidligt att gå och vänta på det där viset!!!

lillawi skrev 2007-09-21 14:22:53 följande:
    Nix, detta har inte velat avsluta sig själv. Det blir skrapning för min del. Hade återbesök på kliniken idag. Går in i vecka 9 imorgon. Det ser precis likadant ut, inget har kommit ut i mina fjösiga stänkblödningar. Graviditeten är intakt och hinnsäcken är tom. Har fått en remiss för akut skrapning så i helgen ska vi ägna oss åt att avsluta denna sorgliga historia.lillawi
  • maya70

Samma sak hände mig. Det där med tom hinnsäck. När du gjorde VUL, var det bara som en svart rund sak då med ingenting i? Så var det för mig. Det sa aldrig något "namn" på det utan sa bara att det inte var en levande graviditet och att fostret hade dött v 6+6. Men det känns som att det också kan ha varit en tom hinnsäck. Jag hade svaga rödbruna flytningar i v 6-7 någongång och sedan i vecka 11+0 fick jag tillbaks flytningarna med samma färg och jag åkte då till gyn för att kolla läget och då bekräftades det att missfall var på gång. Dagen efter 14,30 fick jag missfall.

tesanpesan skrev 2007-09-17 12:54:53 följande:
    I lördags då jag var i v.11+3 och fick då en brun-röd flytning, vilken tilltog lite under dagen. Innan dess hade jag inte ett enda tecken på att något var fel. Då jag gjorde VUL fanns där bara en tom hinnsäck. Fostret hade dött redan v.6. Jag fick både ta cytotek och gjorde skrapning igår då allt inte hade kommit ut med tabletterna. Man känner sig riktigt lurad då man har trott att man har varit gravid. Lycka till nu. Det är jobbigt - men stora och varma kramar till dig!
  • markle

Har oxå en tom hinnsäck för andra gången i år. Förra gången fick jag en pytteliten blödning åkte in för o kolla pga att jag inte hade haft några symtomer, vid 10 fulla veckor, 2 dagar efter gyn besöket satte mf igång, det tog ca 1 v innan allt var ute. I augusti blev jag gravid igen, mådde illa, ömma bröst, trött, alla symtomer... I tisdags var jag på inskrivningsbesök på mv, och bm tyckte att jag skulle göra ett ul för säkerhets skull, ovh det gjorde jag igår o då visade det sig att det var tomt återigen, blev så ledsen, 2 ggr på raken... Så nu sitter man här igen o väntar på att det ska komma ut, inte så kul...! Skrapning hade nog varit det bästa för då är det klart med en gång, istället för den här väntan!

Svar på tråden Alla som haft tom hinnsäck!