• Splach

tror han har noskvalster!!!...

har hand om en hund, ungefär 2-3 veckor i månaden, en chow chow, var och hämtade han idag, och ja han har mycket fnysljud för sej, något jag enbart hört han göra en gång tidigare och det var förra gången jag hade han..
    Nu är det så att jag har en till hund, jag inte vill ska bli smittad om det skulle vara noskvalster, självklart bör jag gå ner till veterinärn med han, MEN jag kan inte få tag på ägaren, då han är i Boden och är ej kontaktbar, han gör militärtjänst och det är omöjligt att nå han..
    Inget hinder att gå till veterinären för det, men jag vill inte låta dom söva han, utan ägarens tilllåtelse, det är ju alltid en risk med sövning, och som jag läst det till, så söver dom alltid och spolar näsan?

Eller gör dom på något annat sätt, hur kan jag med säkerhet ta reda på att det är noskvalster?

Någon med lite erfarenhet, får gärna skriva av sej lite här, då jag behöver lite tips och råd..

• Svar på tråden tror han har noskvalster!!!...
  • Joppis

Min erfarenhet säger att veterinärer sällan spolar idag för att konstatera noskvalster.... Dom flesta får behandling direkt.

• snuttan2

vad jag vet så får man i dag tabletter mot noskvalster o då ger man alla hundar i gruppen.

• alexgumman

Tror veterinären att det där noskvalster så får hunden en spruta. Ingen sövning alls.

• Joppis

Häromkring är Interceptor vanligaste behandlingen... Många veterinärer vill inte ge Ivomec (spruta)....

• Splach

Ringde en vän till ägaren "min syster" och frågade, hon sa att han kan vara förkyld, att han blir det ibland, och att det är vanligt inom rasen "chow chow" MEN jag kan inte lita på min syster, då hon är "mytoman", så vet jag inte om jag kan lyssna på hon, eller inte..

Ah.. får väll helt enkelt ta och ringa veterinären och fråga sen, dom är på lunch nu, sedan har dom bara telefontid på morgonen, men har en jour telefon, så får väll ringa och höra med dom..

• Joppis

Hundar kan inte bli förkylda... Inte i den bemärkelsen vi blir det.

• englaa

Här omkring är det Interceptor man får.
    Man får behandling utan att de ställt någon diagnos med säkerhet.

Nu är ju inte noskvalster JÄTTE akut utan du borde nog vänta tills hundens Ägare är hemma igen, o din hund kommer väl behandlas i vilket fall antar jag om de varit tillsammans.

De kan ju vara så att hunden har lite problem med andningsvägarna som ägaren vet om o det kanske inte ens är noskvalter. JAg själv skulle nog absolut vilja veta om någon gav min hund behandling av noskvalster.
    (Mina hundar är båda behandlade för noskvalster av den anledningen att min ena andas konstigt ibland, det visade sej sen att det inte var problemet.)

BF 071007
  • Mammanseko

Man söver inte hunden för att kolla noskvalster. Oftast behöver man bara gå till veterinären och berätta symptomen så får man tabletter utskrivet.
    Det låter oftast som att de får nysningar innåt när de har kvalster.

• Splach
    englaa skrev 2007-09-17 12:01:35 följande:
    Här omkring är det Interceptor man får.Man får behandling utan att de ställt någon diagnos med säkerhet.Nu är ju inte noskvalster JÄTTE akut utan du borde nog vänta tills hundens Ägare är hemma igen, o din hund kommer väl behandlas i vilket fall antar jag om de varit tillsammans.De kan ju vara så att hunden har lite problem med andningsvägarna som ägaren vet om o det kanske inte ens är noskvalter. JAg själv skulle nog absolut vilja veta om någon gav min hund behandling av noskvalster.(Mina hundar är båda behandlade för noskvalster av den anledningen att min ena andas konstigt ibland, det visade sej sen att det inte var problemet.)
    joo det är lite det jag med tänker på.. att jag kanske bör vänta, nu har jag dock haft han ganska länge, eller ja, många gånger, och detta är första gången han gör såhär, eller ja han gjorde lite förra gången, inte mycket, men nu är det nästan hela tiden..

Sedan tänker jag på min egna hund, om han blir smittad, går både allmänlydnadskurs med han, och så ska han ställas på Lördag, på Söndag ska vi ut och spåra med allmänlydnadskursen, och sedan tisdagen kurs igen, kan jag gå ändå?  antagligen inte Kusinen kommer inte hem förens nästa Torsdag, vilket i så fall betyder att jag missar, två allmänlydnads kurstillfällen, en spår, och en utställning, bara i väntan på att hans hund KANSKE har noskvalster, så att inte min för smittan vidare..
  • hugskott

Noskvalster sägs inte vara obehagligt för hunden, vad jag vet brukar man behandla när det gäller hundar som "lever" på sin nos ( polis, jakt hundar)inte annars. Men det beror ju på om man vänder sig till någon som är ute efter pengar el inte... veterinärerna tjänar på att spela på hundägarnas oro!Kvalstret brukar annars försvinna ganska fort av sig själv.

• Euphorbia

Om du går på så många aktiviteter med din hund så kan den precis lika gärna bli smittad av vilken annan hund som helst.
    Noskvalster är MYCKET vanligare än man tror, och många hundar har det utan att deras ägare vet om det.
    MAO Om du är rädd för att din hund ska smittas av noskvalster så bör du inte åka till en hundutställning.
    man kan ju vara lite försiktig och inte låta sin hund hälsa på andra hundar eller låta dom dricka ut samma vattenskål.

Jag skulle inte vilja att hundvakten uppsökte vet. med min hund utan att fråga mig först om det inte var AKUT.

• MissTag

Noskvalster är oerhört vanligt, var tredje hund har det. Om din hund är spårhund, eftersök eller liknande så rekommenderas behandling, men om du har en vanlig sällskapshund så anser iaf jag att man inte bör behandla om man inte upplever att hunden lider av det. Både Ivomec och Interceptor är STARKA behandlingar som kan göra mer skada än nytta om det överanvänds. Det finns exempel på hundar som blivit akut sjuka efter behandling.

• SEW

DÅ får jag passa på att fråga här. Ni ser ju min lilla vovve :D Han har nu i ett dyng börja grymta ungefär som när man snarkar, och när han blir glad eller upprörd så blir det nästan som om han inte får någon luft. Tänker er att man gör snarkljud med inåtdragande luft jättehögt och tätt så det inte kommer in tillräckligt med luft. Hans uppfödare nämnde något om kvarkar, vilket ingen jag vet känner till något om. Men vad kan det annars vara, har han fått något upp i nosen? Det är ju inte noskvalster, det har han haft och höll på fnysa. Jag ringde till veterinären men dom sa bara att jag skulle vänta tills om han blev väldigt hängig. Har ni ngn aning?

Svar på tråden tror han har noskvalster!!!...