• scilent E

Vilken bärsjal ska jag köpa? Råd & tips av er som har erfarenheter efterlyses!

Väntar barn till februai nästa år och har fått för mig att en bra bärsjal är superbra att ha.

Funderar på en ringsjal men vet med mig att det finns tusen olika sjalar där ute! Vill ha en slags sjal, inte sele. Från nyfödd och uppåt. Men vilken?

• Svar på tråden Vilken bärsjal ska jag köpa? Råd & tips av er som har erfarenheter efterlyses!
  • A muppet

Jag tipsar om en elastisk långsjal - funkar super för nyfödda och ända till 15 kg (fast jag har hört att de flesta byter till ngt annat när barnet är runt ett halvår)

Super för att man kan bära på olika sätt beroende på modell
    Kan dock vara jobbigt med att knyta innan man får till det hela.

Själv har jag en Moby Wrap som är räddaren i nödenånga gånger om dagen.

• Majestic

Gå in på sjalbarn.se där lär du få mkt bra svar!! Varför en ringsjal?? En Moby Wrap trikåsjal skulle vara SUVVE för en nyfödd !!

I´m not deaf, I´m just ignoring you!!
  • M1FFY

Håller med ovanstående, trikåsjal är superbra! Och lätt att knyta.

• gormisen

Trikåsjal här med. Och en ringsjal vi använder hemma.

• Lisa1980

Hej,
    Har själv precis börjat använda sjal. Har en liten kille på 1 1/2 månad. Jag fick föreslagit en trikåsjal, så jag köpte mig en Moby Wrap. Har inte ångrat mig en sekund. Jag funderade också på en ringsjal men eftersom den enbart belastar en sida så ska man ju bara ha den kortare stunder. Som föreslaget annan löd, kolla på www.sjalbarn.se. En kanon sida verkligen.

~Mina Underbara Barn Pontus 4 och Saga 2 och Lille Casper~
  • Roslagen123

Jag har en Looma-Sino elasisk sjal som jag användt sedan vår son var i stort sett nyfödd, nu när han är 2 mån använder vi den massor och den är verkligen räddaren i nöden. Barnet blir lugnt även om det är rörigt/högljutt omkrig och eftersom han gärna sover i sjalen kan jag ta med honom ut o få massor gjort under tiden. Det tog dock ett par gånger innan jag kände mig trygg med att knyta den osv.

• Prissan

Har en tricot-slen (köpt på babyproffsen) och en vävd sjal(www.sjalbarn.se) . Tricot-slen är elastisk och kanon, men varm! Den vävda är lite svalare så den har jag inomhus, den är också lite svårare att knyta "bra".

Lycka till!

• MuminMy

För den lilla bebisen är en lång trikåsjal absolut bäst, och det ÄR inte krångligt, jag lovar!

Babybundler är stadig (i den breda varianten)
    Sino är sval men kanske lite sträv enl. vissa
    minimundus och koala är ekologiska
    koala är längst
    hoppediz finns i en kortare och en längre variant (bra om man är liten att kunna välja en kortare sjal)
    Moby Wrap är billigast
    Moby D har en urläcker panel i avvikande tyg
    Cuddly wrap har mjukast yta
    Tricotslen finns i många fina färger och har ett bra instruktionshäfte
    PikkuRuu är kortast (tror jag!), bara 4,4m och finns i olika tjocklekar
    hug-a-bub är smalast.. (eller?) är tvåfärgad med smart ficka och enl. många hyfsat sval.
    kari-me är mest elastisk och tunn
    MaMs hampasjal är superstadig och mönstrad.
    Bali Baby Stretch är stadig och bra i vackra batikmönster, mediumpris

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • herilane

Så där på avstånd innan jag hade fött tyckte jag också att ringsjal verkade enklast, men det visade sig helt fel när bebisen väl hade anlänt. Jag kämpade i flera veckor och det funkade inte, det var obekvämt för mig och dottern var inte heller nöjd. Vi gick sedan på sjalträff för att få hjälp. Där fick jag prova en trikåsjal och gud vilken skillnad! Mycket lättare att få till. Det är just enkelheten i en ringsjal som gör att det är svårt att justera så det blir riktigt bra. Man har liksom bara en punkt där man ska justera det hela. Med trikåsjal däremot kan man dra lite här och var, och själva trikån anpassar sig ju också efter kroppen.

Sedan vilket märke det blir är faktiskt inte så noga. De flesta som har trikåsjal är nöjda med sina, vad de än har för märke.

• Yahoo

Nu är jag rätt ny på det här men har en Calin bleu gauze 5,2 meter. Det är en vävd långsjal. Den är inte alls svår att knyta. Var livrädd för att jag inte skulle få till det eller att det skulle vara jättekrångligt. Men efter att ha använt den några gånger tycker jag inte att det är krångligare att knyta den än att sätta på sig bärselen (Babybjörn).
    Men vilken skillnad det är att bära. Kommer aldrig mer att använda min BB. Är helt förälskad i sjalen. Det är helt klart bland de bästa köp jag gjort till bebisen.

• Majestic
    Yahoo skrev 2007-09-18 12:10:08 följande:
    Nu är jag rätt ny på det här men har en Calin bleu gauze 5,2 meter. Det är en vävd långsjal. Den är inte alls svår att knyta. Var livrädd för att jag inte skulle få till det eller att det skulle vara jättekrångligt. Men efter att ha använt den några gånger tycker jag inte att det är krångligare att knyta den än att sätta på sig bärselen (Babybjörn). Men vilken skillnad det är att bära. Kommer aldrig mer att använda min BB. Är helt förälskad i sjalen. Det är helt klart bland de bästa köp jag gjort till bebisen.
    Yahoo- Ja, visst är Gåsen superbra, men för en nyfödd är en trikåsjal att föredra !!
  • Yahoo

Majestic: Jag älskar verkligen min gås. :)
    Jag vet att en trikåsjal är att föredra för en nyfödd. Det jag menade med mitt inlägg var bara att det inte var svårt och krångligt att lära sig knyta.

• Majestic
    Yahoo skrev 2007-09-18 12:22:54 följande:
    Majestic: Jag älskar verkligen min gås. :)Jag vet att en trikåsjal är att föredra för en nyfödd. Det jag menade med mitt inlägg var bara att det inte var svårt och krångligt att lära sig knyta.
    Yahoo- Övning ger färdighet, jag skaffade sjalen innan gossen var född och bar nallebjörnar i den*asg*
  • mrsjling

En elastisk sjal...Sino är en av de bästa. Annars är Moby Wrap bra och prisvärd!

• scilent E

OK, vilka bra svar! Hmm, ja ni har lyckats få mig att betämma mig för en Moby Wrap den har ju klart fått de flesta positiva inläggen här!
    Så jag ska nog beställa en från www.stellaris.se där den kostar 420:- (450:- m. UV-skydd)

Var den bästa sidan med bärsjalar att bestäla ifrån & billigast!? eller vet någon av en billigare sida?

Ska helt klart köpa den innan bebisen kommer så man kan öva med nallebjörnar i det var ju ett superbra tips! Tack Majestic

• Lisa1980

Jag tycker Stellaris är en jättebra sida att köpa ifrån. Vill du köpa en billigare kan du alltid köpa en begagnad på tradera eller på sjalbarn.se (inne på forum). Köpte själv min via tradera, den är kanonfin.

~Mina Underbara Barn Pontus 4 och Saga 2 och Lille Casper~
  • MuminMy

japp, begagnad är billigt och bra Finns rätt många Tricot Slen på begagnat markanden (den säljs i många babyaffärer), det är en bättre (mer stadig) sjal ärn Moby Wrap och du får den begagnad för ett par hundralappar...

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Kessan

Jag har en TriCot Slen och den är oumbärlig för mig i min vardag dels för att min son blir lättare att bära (än i armarna) dessotom är det mysigt med närheten. Som nybörjare så var den bra för mig då det inte är så farligt om man binder fel, fast det gör man sällan då jag fick en bra instruktionsbok på svenska med bilder. Fast det krävdes lite övning. Lycka till i din jakt på sjal. 

Välkommen Dante 070618
Svar på tråden Vilken bärsjal ska jag köpa? Råd & tips av er som har erfarenheter efterlyses!