• Bamse04

Operera visdomstand idag-tips

Hej

Idag kl. 16:15 har jag tid för operation av min visdomstand i
    underkäkan.Mina rötter ser ut ung. såhär I/ och den ena ruten är lutad mot käkan lite tokigt,därför måste man operera den istället för att dra ut.
    Har inte haft några problem med denna tand tidigare,men min läkare säger att den är på väg att få ett håll så att det är lika bra att ta bort den än att hålla på att laga hela tiden sen.

Skriv gärna ni som har erfaranhet eller tips ang. detta.
    Börjar känna mig riktigt nervös:(

• Svar på tråden Operera visdomstand idag-tips
  • AasaC

Jag vet inte om jag borde skriva något, för då blir du väl ännu mer nervös.  Jag opererade ju bort 2 visdomständer i högra käken förra året och det är nog bland det otäckaste jag varit med om. Jag har egentligen inte tandläkarskräck (har aldrig haft), men däremot har jag ju förstås alltid haft lite svårt att se läskiga filmer och så.
    I alla fall, så var det meningen att jag bara skulle ta bort en tand, eftersom den växte åt fel håll (mot tanden bredvid), men när jag kom till kirurgen så sa han att man måste ta bort båda på den sidan för annars skulle jag bita snett.
    Sen började han, innan han ens gjort något, skriva ett läkarintyg på sjukskrivning en vecka. Jag blev ju lite fundersam ... behöver man vara sjukskriven efter ett tandläkarbesök? Men det förstod jag ju efteråt.
    Dels var jag ju väldigt svullen de första dagarna (såg ut som en hamster) och så kunde jag inte hålla huvudet nerböjd nästan alls. Det var hemskt obehagligt. De första dagarna efter skulle man enbart äta flytande och lättsmällt kost. Det var ju lite svårt att öppna munnen ordentligt.
    Sen är det bra om man sköljer munnen den närmaste tiden efter med nån antibakteriell vätska. Jag var lite dålig på det i början, eftersom jag inte fattade riktigt att det skulle vara så viktigt och när jag inte gjorde det, så sved det mycket och länge. Men sen blev det bättre när jag skaffat den där vätskan.
    Jag var ju lite smått omtöcknad efteråt, så jag fattade ju inte riktigt vad läkaren menat.
    Man bör nog heller inte köra bil efteråt (om du tänkt göra det).

Lycka till!

• Bamse04

tack för att du delar med dig....
    Gjorde det ont under själva ingreppet?
    Fick du någon starkare medicin efteråt?

• AasaC
    Bamse04 skrev 2007-09-17 14:35:43 följande:
    tack för att du delar med dig....Gjorde det ont under själva ingreppet?Fick du någon starkare medicin efteråt?
    Jag tror jag fick 3 eller t o m 4 bedövningssprutor, så det gjorde ju inte ont. Det kändes bara obehagligt när man hörde det där ritch, ritch, ritch när han skar. Men det gick rätt fort ändå. Plötsligt var det bara över.
    Jag fick en stark brus-tablett, som jag kunde ta om smärtan var olidligt (fast jag använde den aldrig). Annars var det vanliga värk-tabletter jag kunde ta. Fast det var ju lite svårt att få ner dem riktigt, dock, eftersom det var lite knepigt att få in dem i munnen när jag inte kunde gapa så mycket. Men det gick väl. Hade i alla fall haft svårt att klara mig utan värktabletter helt i början.
  • Bamse04

AssaC:Jag har funderat också hur ska jag ta värktabletter men de går ner säkert på något sätt.
    Tandläkaren har sagt att hon kommer att skriva ett recept till mig för Citodon i fall att jag behöver det.
    Ska nog inhandla den direkt efteråt pga. att apoteket kommer att vara stängt ikväll.

Nu är det snart dags för mig att åka då:(

• Zimlis

Jag har opererat bort alla mina visdomständer. Va nödvändigt eftersom jag skulle genomgå en mycket större käkoperation.
    Jag rekommenderar dej att ha med en mugg eller nått liknande när du ska hem, för när bedövningen släpper så kan det börja blöda.
    Det gjorde det på mej o tack o lov hade vi en pappmugg till hands - det slutade efter en liten stund, men just för tillfället va det läskigt.

• Zimlis

Ska tillägga att eftersom jag tog bort alla på en gång så gjordes ingreppet under narkos.

• Heranell

Har tagit bort 2 st vid olika tillfällen, i underkäken så jag blev uppskuren och sydd. Men det läkte bra även o jag såg ut som en hamster efteråt, och hade även blåmärken.
    Köp hexadent att skölja med under läkningen. Skaffa även kompresser att ta till om det blöder. Jag fick med mig nån stark värktablett att ta efteråt, men det räckte med typ Alvedon.

TS: Hur gick det??

• Bamse04

Hej och tack för att ni undrar hur det gick.

Jo,det gick bättre än vad jag hade förväntat mig måste jag säga.

Tog två ipren på vägen dit,enligt läkarens instruktion.
    Jag var där ca. 16:15 och hon började bedöva direkt, 3 bedövningspruter totallt.Sen medans bedövningen tog så dukade de allt sterilt och förbereda massa "verktyg".

Adrenalinet steg och min hjärta borjade dunka ordentligt vid det här läget men det var inte så farligt.

Hon la första snittet ca. 16:30 och sen började de vicka lite på tanden för att se om den svarar eller om de måste borra i den för att få ut den lättare,men de fick först stoppa blödningen eftersom det kom så mycket blod och de kunde inte se ordentligt.
    De stoppade i några tussar som var blöta,och det blev lite bättre.

De vickade ett litet tag till och sen skulle hon prova att dra ut den,men det gick inte,så de vickade lite till och provade igen att dra ut den...då gick det vägen.Sen skulle hon sy.
    Det blev tre sygn totallt.

Jag blev så lättad att äntligen var det över och kopplade av lite medans de dukade av mig.Allt var klart på ca. 40 min,
    själva utdragningen tog kanske 20 min.

Jag kände absolut inte ont när de höll på,däremot så spände det lite och illade när hon vickade...men det gjorde inte ont som sagt.Jag hörde inte att det knastrar så mycket heller jämfört med en tand som jag drog ut utan operation.

Fick vila lite hos de,fick information om hur ska jag sköta såret och hur det känns efteråt både muntligt och på papper.
    Fick med mig recept på citodon och råd att köpa corsodyl och skölja munnen med den 2 gånger om dagen i 14 dagar.

Kostade 1700 kr,detta var hos privat tandläkare.

Fick råd av tandläkare att ta en citodon vid halv sju för att inte känna den värsta smärta när bedövninge har släpt och tog ytteligare en ipren innan jag skulle lägga mig.
    Jag är ganska känslig för smärta och tål inte så mycket.

Idag är jag hemma och vilar,mår ganska bra faktiskt,tog en citodon imorse när jag vaknade vid halv sju.
    Är bara lite svullen och inga blåmärke.
    Imorgon ska jag åka och jobba.

Har inte ätit något ännu,drack tee imorse och ett glas Proviva.
    Ska dricka lite fruktsoppa nu till lunch och till middag ska jag prova att äta lite hemgjord soppa med grönsaker och små bitar av köt i.

Nu skrev jag lite detaljerat men mest pga. att om någon söker i gamla trådar så att de kan läsa hur det gick också.

• Bamse04

Hej

Tänkte bara uppdatera att nu en vecka efter att tanden opererades ut så känns det jättebra.
    Har inte ont och har ätit det mesta nu sista 3 dagar,dock inte på denna sidan där tanden opererades.
    Mest pga. att maten ska inte fastna där.

Jag sköljer fortfarande med corsodyl 2 ggr om dagen i en vecka till.

Svar på tråden Operera visdomstand idag-tips