• PolarnOPyret

Funderar på att skaffa hamster......

Och har aldrig haft hamster förut så kom gärna med tips o råd.

Jag har några frågor också.

1) Har läst lite på olika sidor på nätet om hamstrar oxg blivit lite konfunderad. På nåt ställe stod det att man aldrig skulle ha mer än en hamster i samma bur. (Mer än just vi dbrunst om man vill avla.) För då slåss dom tills en utav dom dör. Men på nån annan sida stod det att man gärna kunda ha flera hamstrar tillsammans. (Utan nån viss speciell ras...)
    Vad är sant och vad är inte sant?

2) Hur mycket kostar en hamster? Och vad kostar en riktigt bra bur?

• Svar på tråden Funderar på att skaffa hamster......
  • Tesie

Jag har hamstrar!

Av rasen Rysk Vintervit (även kallad Sibirisk dvärghamster). Den är nyfiken, inte så stor, vaken lite omväxlande (många hamstrar sover hela dagarna) o ur gullig.

Jag har 2 styckna, en hona o en hane. De bor inte tillsammans förrutom när de skaffar barn då.
    Just nu har jag 7 styckna bedårande bebis hamstrar med *ler*

Det KAN gå att ha 2 styckna honor av rasen Rysk Vintervit, om de kommer från samma kull. Men det är inte säkert. Det går dock ingen nöd på de att vara ensamma så länge du finns där som sällskap.

Mina hamstrar kostade 150 kr i affären.
    En riktigt bra bur kan gå på allt från 100 kr och uppåt, beroende på om du köper begagnat eller inte.

• Tesie

Glömde skriva LYCKA TILL och ha det så superskoj med ditt nya husdjur om du skaffar en hamster

• PolarnOPyret

Tack Tack!

Har det med rasen att göra om man kan ha dom flera stycken tillsammans eller?

När man är in i djuraffärer och tittar så bor dom väl oftast flera ihop, men det kanske är syskon iofs.

• Mammastjeja

Jag har haft flera hamstrar! En gång hade jag två i samma bur men dom vart precis koko för dom attakerade en så fort man satte in handen. kunde ju inte göra mig av med dom då de verkade trivas bra tillsammans iaf.

Jag har fått för mig iaf att det är bättre att köpa dom hos uppfödare för i djuraffärer verkar dom faktiskt inte ha nån aning om vad dom kommer ifrån för ställen.

Ju mindre o billigare djuren är desto mer inavel och sånt verkar det va. Hade samma otur med två råttor jag köpte i en djuraffär, den ena bara dog efter ett par månader och den andra levde ett par månader till men dog säkert av sorg. tog upp det med djuraffären, men då verkade bara skylla ifrån sig på stället dom kom ifrån.

• asul

En hamster kan bita ihjäl en annan med ett bett! Man kan inte ha dem tillsammans! I butik är de ännu inte könsmogna, därför funkar det.
    Vissa dvärgarter kan gå att ha tillsammans, men inget jag rekommenderar
    Lycka till!

• barajosefine

Jag hade två snälla hamstrar av olika raser och båda var honor. De kom vid olika tillfällen men trivdes ändå tillsammans, de var i samma bur i något år tills vi sålde dom.

?:*¨¨*:?.(¯`°?.¸ ♥ Selma 061109 ♥ ¸.?°´¯)?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Funderar på att skaffa hamster......