Ikea kök
Hejsan, har köpt Ikea kök och jag undrar hur lätt/svårt det är att sätta upp? Ska även lägga nytt golv och helrenovera köket.
Någon som har lite råd?
Tack på förhand!
Hejsan, har köpt Ikea kök och jag undrar hur lätt/svårt det är att sätta upp? Ska även lägga nytt golv och helrenovera köket.
Någon som har lite råd?
Tack på förhand!
Det är inte speciellt svårt men man får utrusta sig med massor med tålamod för det är ganska många moment!
Mitt råd är att se till att ha bra verktyg. Om ni ex ska ha täckskivor och passbitar behövs dessa sågas till. För att få det snyggt är det viktigt med en bra stick- eller cirkelsåg och ett hett tips är att tejpa med maskeringstejp precis där ni ska såga så "fransar" det sig mindre.
Vi råkade ut för 2 "problem" när vi satte vårt IKEA kök
1: man ska fästa väggskåpen i överkant men där hade vi bara gips i våra väggar. För att slippa sätta nya reglar flyttade vi ner infästningen en bit. Fick borra egna hål i stommarna men det gick finfint
2: när vi monterat upp och ihop en länga med bänkskåp så passade inte bänkskivan uppepå! Fast allt var måttbeställt. Visade sig att 2 av skåpen "krympt" 0,5cm på bredden när vi monterat dem och bänkskivan blev alltså 1cm för lång. Så kontroll mät dina skåp innan du kapar eventuell bänkskiva!
Annars fanns det utförliga beskrivningar i kökskatalogen med förslag på i vilken ordning man ska ta det etc. Det var bra att följa.
Lycka till!!
Som före detta köksrådgivare på IKEA vågar jag säga att det inte är vare sig svårt eller tidskrävande att åtminstone montera ihop alla skåpsstommar. Det som kan vara bökigt att få till, är uppsättning av väggskåp och eventuella lister som ansluter mot taket. Det vi brukar rekommendera, om man inte är alltför händig eller har tiden, är att se till att allt är monterat och klart och sen anlita en professionell hantverkare som sätter alla skåpen på plats. IKEA har avtal med firmor som inte gör annat än monterar ikea-kök. När jag jobbade hade varuhusen fasta priser per montering av stomme och uppmontering av skåp så det var enkelt att räkna ut vad det skulle kosta att anlita hjälp. Det brukar också gå snabbt och vara värt pengarna om man känner sig osäker.
Lycka till!
Tack så mycket för råden .. Ska nog försöka göra det själv med lite hjälp såklart
Tack!
Ett annat tips är att sätta en regel på väggen nere vid golvet så att bänkskåpen kan vila på den i bakkant. Då behöver man bara ha ben framtill och det blir lättare att justera så att alla bänkskåp hamnar rakt.
hej!
jag blev klar med mitt ikea-kök i våras. det svåra är inte stommarna och luckorna mm utan allt runt omkring; el, vatten, kakling, golv, mm. att montera och sätta upp skåpen i sig är inte så svårt bara du tänkt till ordenligt i planeringsfasen.
fundera på var allt ska förvaras och användas och hur köket ska anpassas efter detta.
Vi monterade ett Ikeakök förra sommaren och det var endel jobb men inget som var direkt svårt. Precis som Susidus fick vi dock lov att göra egna ställen och fästa skåpen i, plus att vi använde de ursprungliga också.
Mitt bästa tips är att skaffa er riktigt bra verktyg. Skruvdragare, en bra sticksåg eller cireksåg och ett långt vattenpass är måsten. Har ni stenväggar så behöver ni en borrhammare, vi hyrde en under en dag från en maskinuthyrare.
Och så måste ni givetvis se till att yreksfolk sköter el och vattenbiten.
Vi satte in Ikea köket i feb-mars. Som sagt var att skruva ihop skåpen är en enkel match...Men att sätta upp det hela gör att man stöter på en hel del problem. Regel nummer ett är att i alla hus så lutar tak och golv och alla väggar är inte spikraka. Möblerna är ju raka men när man ska fästa allt på väggen som lutar på ett eller annat sätt kan man bli tokig. Räkna med att det kommer att ta längre tid än ni tror. Vi är faktiskt inte riktigt klara ännu...Lyckas aldrig få dit den där takanslutningen... Ikea har liksom lösningar för allt utom just den... Lite tråkigt... Bra verktyg är ett måste annars skapar man bara trubbel för sig själv. Efter att köket var (nästan) klart sa vi att vi aldrig mer ska bygga ett kök själva :) Men man glömmer fort, nu tänker vi att om köket inte är fräscht i nästa boende kanske man ska ge sig på det igen :)