• Kollibrin

Ska jag köpa ögonsalva? Snabbt svar önskas så jag hinner till apoteket

Min dotter, 2 år, har haft ögoninflammtion sen i fredags. Mycket gegga i ögonen. Vet hur man tvättar och så, men ska jag köpa salva eftersom det inte släpper?

• Svar på tråden Ska jag köpa ögonsalva? Snabbt svar önskas så jag hinner till apoteket
  • TUA

tvätta med ljummet vatten med bomulls tuss,tvätta ögat inifrån och utåt.
    Ta kontakt med läkare innan du köper någon salva,det finns ögondroppar,men oftast så räcker det med att tvätta med ljummet vatten.

• Ia 70

droppa lite ljummet, avsvalnat kamimillthe  i ögat o tvätta inifrån och utåt med thepåsen...kamomill är antiseptiskt, har gjort det med dottern två gånger o det funkar kanon för oss...

• TUA

jätte bra tips! hade glömt den faktiskt

• Kakan83

Tvätta inifrån och ut? På usk utbildildningen jag gått fick man lära sig att alltid tvätta utifrån och in, eftersom det är åt det hållet tårkanalerna går.

Men för att svara TS, jag hade inte köpt salva, det räcker oftast med ljummet vatten. Tänk på att byta handdukar ofta, örongott likaså och var extra noga med handhygienen.

• SF 76

Håller med Kakan83, utifrån yttre ögonvrån mot den inre ska det vara...
    Kontakta VC om ögoninflammationen har pågått i mer än en vecka, om det är en mycket kraftig inflammation och det bildas mycket var, eller om barnet är ljuskänsligt eller har svårare förkylningsbesvär. Då kan barnet behöva antibiotika. Annars brukar ljummet vatten flera gånger per dag räcka.

• Kollibrin

Tack för era svar. Är undersköterska så skötselråden hade jag koll på, dock vet man ju inte allt när det är ens egna små barn. Jag var lite desperat då jag missar en hel vecka på min nya utbildning, men det får gå... Ska testa kamomillte, tack för det!

SF76, hon är ljuskänslig, är det ett dåligt tecken? Hon tycker det är jobbigt att vara i trädgården och likadant när hon sitter i bilen. "Ljuuust" säger hon och gnuggar ögonen. Vad betyder det då?

• SF 76

Om hon är ljuskänslig så bör man inte vänta med att kontakta vården. Slå en signal till er VC imorgon och be om en läkartid. Lycka till!

• Makkinje

Om ögoniflammationen håller i sig i mer än fem dagar så ska man kontakta läkare, min dotter va likadan och hon fick en receptbelagd ögonsalva. Så nu är hon äntligen bra igen..

Svar på tråden Ska jag köpa ögonsalva? Snabbt svar önskas så jag hinner till apoteket