• Marie Curie

Hjälp mot irriterad och torr hårbotten?

Sista diagnosen är att jag har torr och irriterad hårbotten. Alltså inte mjäll.

Finns det någon superbra huskur, dvs något jag kan tänkas ha hemma, som hjälper mot mitt problem? Något som hjälper IKVÄLL, så jag kan ha svart tröja på mig IMORGON?

Är trött på att behöva borsta axlarna var och varannan minut!

• Svar på tråden Hjälp mot irriterad och torr hårbotten?
  • Marie Curie

Hallååååå:ar lite i en förhoppning att få hjälp ikväll!

• Långbenopluto

Smörj in hårbotten med olivolja

Låt sitta i minst 2 timmar och tvätta håret därefter.

Fungera bra för mig!

Mamma till Marcus och Isak
  • Marie Curie

Ah, tänkte väl det skulle finnas en huskur! Tack!

Men är det inte risk för att håret blir fett då, att jag inte får ur all olja?

• MariaN

jag vet vad du ska göra! använd endast frisör schampon! jag hade så mycket problem med min hårbotten förut. torr, kliade, flagade.
    men så köpte jag ett riktigt schampo o efter ett par veckor var det borta! vist man får punga ut med en eller 2 hundralappar men det räcker länge och det är väl spenderade pengar!

• Odessa

Perfekt! Nu slapp jag öppna en egen tråd om detta. Dottern har jättetorr hårbotten, ser ut som en blandning av skorv/exem. Ska prova med frisörschampo och olivolja så ska vi se om vi inte kan få bukt med det..

• MariaN

ett annat tips för att få bukt på det ännu snabbare är att använda fungoral mjällschampo från apoteket. skitbra! sen ska man satsa på kvalitéschampon!

• Marie Curie
    MariaN skrev 2007-09-17 20:09:42 följande:
    jag vet vad du ska göra! använd endast frisör schampon!
    Det gör jag.

Jag använder Alternate action från Matrix, för jag trodde jag behövde ett djuprengörande (har fungerat förut), men har nu blivit jättebesviken.

Tydligen har jag inte mjäll, annars hade jag köpt "mjällschampot" från samma serie.

Frisören rekommenderade idag schampo för just torr hårbotten, men jag kände mig snål och ville inte punga ut pengar på ett schampo jag inte vet kommer fungera. De hade inget prov heller.

Därför tänkte jag testa en huskur och fortsätta med mitt Matrixschampo, som jag för övrigt gillar.
  • aktuelle
    Marie Curie skrev 2007-09-17 20:23:00 följande:
    Det gör jag.Jag använder Alternate action från Matrix, för jag trodde jag behövde ett djuprengörande (har fungerat förut), men har nu blivit jättebesviken.Tydligen har jag inte mjäll, annars hade jag köpt "mjällschampot" från samma serie.Frisören rekommenderade idag schampo för just torr hårbotten, men jag kände mig snål och ville inte punga ut pengar på ett schampo jag inte vet kommer fungera. De hade inget prov heller.Därför tänkte jag testa en huskur och fortsätta med mitt Matrixschampo, som jag för övrigt gillar.
    min gudmamma har inte mjäll utan mycket problem med eksem osv och mjällschampon ger effekt trots att det inte är mjäll som är problemet :)
    - du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Marie Curie
    aktuelle skrev 2007-09-17 20:29:07 följande:
    min gudmamma har inte mjäll utan mycket problem med eksem osv och mjällschampon ger effekt trots att det inte är mjäll som är problemet :)
    Nu ställer jag mig i och för sig tveksam till att frisörer besitter den perfekta kunskapen om hårbottens "sjukdomar" (framför allt eftersom jag fått olika besked om vad jag "lider" av), men den senaste frisören sa att jag INTE skulle köpa mjällschampot jag föreslog - samma mjällschampo en annan föreslog om inte det djuprengörande skulle fungera - eftersom jag inte har mjäll.

Jaja, i vilket fall som helst ville jag därför inte betala en dyr flaska (igen) med schampo som kanske inte fungerar.

Därför får det bli stekfett!
  • aktuelle

när jag varit torr i hårbotten har det bästa varit att använda mycket balsam och inpackningar då detta också påverkar hårbotten, inte bara håret. jag har också använt apotekets schampo mot torr hårbotten, men den var väl sisådär. har även använt mig av fungoral. det som funkat bäst är faktiskt en jädrar massa balsam och liknande :)

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Ula

jag har liknande problem som du. Jag kan absolut inte använda hårmousse för då ökar mina problem. Kan det vara så att du använder någon produkt som ökar dina problem?

• Marie Curie
    Ula skrev 2007-09-17 20:55:05 följande:
    jag har liknande problem som du. Jag kan absolut inte använda hårmousse för då ökar mina problem. Kan det vara så att du använder någon produkt som ökar dina problem?
    Hmm...den enda produkten jag har i håret (förutom balsam) är något som ska hjälpa fram lockarna. Men jag hade problem redan innan jag började med den produkten.

När jag klippte mig (innan jag började med produkten ovan) trodde frissan det berodde på att jag har så tjockt hår. Hon tunnade ut håret rejält, men inte heller det hjälpte.
  • Plumsan

På apoteket fins en hel serie för torr hårbotten. Min man använder shampot och hårbottengel och det fungerar bra. Fungoral använder han som en kur då och då. Hans besvär börjar när hans hår börjar bli något förlångt och så fort han klipper håret blir det något bättre.

Länk till apoteket:
    www.apoteket.se

Gå in på handla, hår, torrt hårbotten

• A84

Min sambo har åxå detta problem.. Men ingenting verkar hjälpa för honom. Han fick sist utskrivet ngt preparat från läkarn, men de hjälper inte heller.
    Vet inte alls vad som igentligen hjälper stackarn..

Svar på tråden Hjälp mot irriterad och torr hårbotten?