• midsommar 2006

frågor om att handla på tradera

Sitter och försöker läsa på Tradera om hur det går till att vara medlem osv. Men min son på 15 mån kryper runt på mig så jagh ar svårt att ta in all information. Tänkte iställer fråga någon van traderahandlare om vad man bör tänka på när man handlar på tradera och det det finns några som helst kostnader för en köpare när man använder sig av tradera och då menar jag inte det självklara som betalning av varan och frakt.

• Svar på tråden frågor om att handla på tradera
  • getingmidja

Det är kostnadsfritt för dig som köpare, men om du säljer saker ska provision betalas. (Man får räkning på det i slutet av månaden.)

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • midsommar 2006

ok, tackar! ngt man bör tänka som köpare då?

• Trolltoka

får jag låna din tråd å ställa en fråga jag också?

hur går det till med betalning vs. frakt när man vunnit en auktion på tradera?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Lisa1980
    midsommar 2006 skrev 2007-09-17 19:42:27 följande:
    ok, tackar! ngt man bör tänka som köpare då?
    kontrollera alltid den du köper av innan du lägger bud. Du vill inte riskera handla av någon som fått en massa negativa omdömen= oseriösa säljare.
     Annars e det bara att köra på...har handlat massor och inte blivit besviken ännu..
    ~Mina Underbara Barn Pontus 4 och Saga 2 och Lille Casper~
  • Lisa1980
    Trollmamma07 skrev 2007-09-17 19:44:19 följande:
    får jag låna din tråd å ställa en fråga jag också? hur går det till med betalning vs. frakt när man vunnit en auktion på tradera?
    De som jag handlat av har konton i swedbank eller liknande. De talar om vad slutsumman blir om det tex ska till frakt och så sätter jag över pengar till deras konto. Så snart de sett pengarna så skickar de mitt paket.
  • bellice

För det mesta får man ett mail från säljaren där står hur mycket man ska betala (summa vinnande bud+frakt) samt vilket konto pengarna ska in på.

• Trolltoka

Men hur kan man vara säker på att man får varan då och att dom inte blåser en?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Lisa1980
    Trollmamma07 skrev 2007-09-17 20:01:20 följande:
    Men hur kan man vara säker på att man får varan då och att dom inte blåser en?
    Det är därför du alltid kollar hur personens omdömen ser ut. Vad andra köpare el.säljare säger om den personen du tänker köpa av. Har personen fått en massa negativa omdömen så lägger man inget bud. Riktigt säker kan förstås aldrig vara. Jag har dock inte blivit blåst.....ännu...kanske man ska tillägga
  • midsommar 2006

Någon som vet om det kostar att betala in pengar på annan bank än den man själv har via nätet - jagh ar swedbank

• MianZ

midsommar 2006. Nä det kostar ingenting.

• Lisa1980
    midsommar 2006 skrev 2007-09-17 20:19:33 följande:
    Någon som vet om det kostar att betala in pengar på annan bank än den man själv har via nätet - jagh ar swedbank
    Jag har betalat till andra banker via internetbanken (swedbank) och aldrig betalat in extra. Men vet inte hur det är annars men det kan jag inte tänka mig....
  • midsommar 2006

Tack för alla svar. Kanske jagska passa på att fråga om storlekar på vinteroveraller fr Lindex, Hm, Kappahl och Åhle´ns när jag ändå håller på:) nej då jag skriver en ny fråga.

• midsommar 2006

Kom på en traderafråga till: Ät det fräckt att kontakta säljaren bara några timmar innan auktionen avslutas? Jag har ju precis blivit medlem och skulle vilja köpa overall direkt.

• Lisa1980
    midsommar 2006 skrev 2007-09-17 20:36:07 följande:
    Kom på en traderafråga till: Ät det fräckt att kontakta säljaren bara några timmar innan auktionen avslutas? Jag har ju precis blivit medlem och skulle vilja köpa overall direkt.
    Njae....fast är det någon annan som ligger före dig i auktionen så får han eller hon ändå inte välja dig före. Man är ju bunden att sälja till den som leder auktionen.
  • midsommar 2006

Jag menade om det är fräckt och kontakta en säljare och ställa frågor om varan när det inte är så lång tid kvar. Förstår att de måste sälja till den som kommer med det högsta budet, men jag vll inte lägga bud förrän jag vet mer om varan.

• midsommar 2006

Jag menade om det är fräckt och kontakta en säljare och ställa frågor om varan när det inte är så lång tid kvar. Förstår att de måste sälja till den som kommer med det högsta budet, men jag vll inte lägga bud förrän jag vet mer om varan.

• Lisa1980
    midsommar 2006 skrev 2007-09-17 21:19:58 följande:
    Jaha ....nej absolut inte....klart man vill ha info.... ....
  • Rapunzella

Jag brukar kolla omdömena och säljarens personliga info (finns under "i":t).

De som tar betalt för emballage handlar jag aldrig av - kan man inte bjuda på en plastpåse ska man inte ha mina pengar heller.

Om man är osäker på hur mycket varan kan tänkas väga eller hur stor den blir så kan det vara bra att skriva och fråga vad frakten blir - det kan vara trist att en vara för kanske 20 kr får en extrakostnad på 44 kr.

Svar på tråden frågor om att handla på tradera