• Nenne2

Hur stor är sannolikheten att få ett treje barn av samma kön?

Jag har världens två underbaraste killar. Minstingen är 16 månader och jag har precis kommit ut i jobb igen efter mammaledighet. Livet leker och det känns väldigt bekvämt med två barn. Vi har hela tiden sagt att vi vill ha 3 barn för vi vill ha en stor familj. Men nu när vi ser hur mkt jobb det är med barn tvivlar vi på att vi skulle orka. Men eftersom vi har två killar skulle jag såklart vilja ha en tjej. Tänkte därför höra om ngn vet hur stor sannolikheten är att få ett tredje barn av samma kön ifall de två övriga är av samma? Har hört att det ska vara 85%, ngn som vet?

• Svar på tråden Hur stor är sannolikheten att få ett treje barn av samma kön?
  • bodica

Ingen aning men jag fick först 3 killar på raken innan första tösen.

• Fru Humla

jag har hört som du att chanserna på att det blir en av andra sorten är liten.
    jag har två flickor å vill ha ett tredje...men tänker inte ens tänka tanken pojke nästa gång för jag har trott att det varit det två gånger å så fel jag haft

• Fru Humla
    FruGustavsson skrev 2007-09-17 20:23:54 följande:
    vi har två grabbar, och undrar det samma, lite intressant kanske? www.scb.se/Grupp/allmant/BE0801_2006K01_TI_10...
    enligt det där så ska man alltså ha goda chanser att få en av annan sort då. om jag fattat rätt...
    75% är ju bra odds...
  • Alphadial

Det finns väl ingen konkreta bevis på att man skulle ha mer eller mindre chans på ena eller andra könet. Det spekuleras om huruvida föregående födslar påverkar, vilken sexställning man använder, vilken dag efter ägglossningen man blir gravid på...
    men innan något konkret, vetenskapligt bevis uppdagas får man krasst säga... sisådär 50%... :)

Sedan kan man ju läsa statisiken på scb om man vill...

• Fru N07

Min bror har:
    Flicka
    Flicka
    Flicka
    Pojke
    Flicka

Min mans syster har:
    Pojke
    Pojke
    Pojke
    Pojke
    Flicka

(¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
  • Dreyfus

50% att det blir en tjej. Sannolikheten att få 3 tjejer är 1/2x1/2x1/2 = 1/8, men detta gäller inte dig som ju redan VET att du har två tjejer d v s din sannolikhet blir 1x1x1/2 = 1/2. Detta förutsatt att ingen biologisk faktor ökar din benägenhet att få endera könet (någon sådan är ännu inte vetenskapligt bevisad). Ska man vara riktigt petig så är, empiriskt, sannolikheten att få en tjej 51% har jag för mig.

• Dreyfus

Ooops...såg att det var killar du hade, men resonemanget blir detsamma (49% om man då ska vara petig).

• pergotezzie

har fyra grabbar och en bonusgrabb... så jag undrar detsamma

• mammatill9

Vi har:
    Flicka -94
    Flicka -98
    Flicka -99
    Pojke -00
    Pojke -02
    Pojke -03
    Flicka -04
    Flicka -05
    ? -07 Dec ( Tror på flicka;) )

• gbgumman

ingen aning vad det sägs statistiskt men jag var övertygad om att jag aldrig skulle få en tjej om man tittar på mannens släkt. Hans farmor fick tre söner. dessa tre söner fick fyra pojkar. På hans mammas sida finns bara pojkkusiner. Vi fick en son så jag var övertygad om att det inte gick. Men för två veckor sedan föddes vår dotter. Känns jätte konstigt faktist.

Svar på tråden Hur stor är sannolikheten att få ett treje barn av samma kön?