• Mussebus

Bada en nyfödd?

Hur ofta badar man en nyfödd bebis? Använder man bara vatten eller har man duschtvål som är för just bebisar? Är det några andra krämer eller olja som man behöver köpa i början?

• Svar på tråden Bada en nyfödd?
  • HaJoMi

Jag badar min en gång i veckan. Ansiktet och håret sköljer jag i det ljumna vattnet först innan jag droppar i parfymfri babyolja till resten av kroppen

• lurigzandra

Jag har badat båda mina pojkar varannan dag med babyolja.

• Sodaspring

Badade väl Anthony ca 1 gång i veckan. Ibland oftare, för han gillade (gillar fortfarande) att bada.

ღAnthony jan 06ღKian i magen (november 2007)ღ
  • Missnööjd

Nyfödda behöver eg. inte bada så ofta, de blir ju inte skitiga. När Alva var helt nyfödd badade hon ca 1 ggn i veckan, o så körde vi med helkroppstvätt varje morgon. Nu badar hon några ggr i veckan, mest för att hon älskar det, inte pga smutshetsfaktorn. Vi har i en skvätt olja i vattnet för att undvika torr hud. Som tvål/schampoo (Alva har mkt hår) använder vi "Natusan top to toe". En mild tvål som jag rekommenderar, den går att köpa i vilken mataffär som helst.

Lycka till med bebisen!

Alva - Min skatt!
  • Silverkatten06

Vi badade sonen ca 1-2 ggr/veckan när han var nyfödd. Började bada varje kväll runt 3 månader. Vi hade bara några droppar badolja i vattnet, tvål behövs inte när de är så små.

• FiaÅkotten

en gång i vecka ungefär med babyolja i vattnet...

• Snovit 79

Jag badade min son var 3:e dag om han inte bajsat ner sig totalt. Hade olivolja i bara.
    Använde barnolja om han smutsat ner sig (kräk/bajs)

• Mellisen

Vi fick rekomendationer från BVC att bada ca en gång i veckan i ljummet vatten med lite olja i. Så det gjorde vi när hon va nyfödd
    Nu blir det oftare...

• miababia

vi badade väl sonen 1-2 gånger i början. använde då babyolja.
    nu -han är 7 mån- badar han ibland lite oftare för han tycker om att plaska, nu använder vi barn shampoo och barntvål.
    vi har alltid använt miniderm och smörjt in honom med men det eftersom han är väldigt torr

• memlan83

Vi badade Wille ca 1gång i vackan när han var spädis, man behöver inte tvätta dom med tvål men lite olja i vattnet är bra om dom är lite torra

William ska bli storebror, BF 7/10
  • iconic

Badade sonen ca var 5:e  till var 7:e dag när han var nyfödd. Kroppstempererat vatten och barnängens oparfymerade barnolja använde vi. Nu är han 4 månader och vi använder fortfarande bara barnolja i vattnet. Men nu badar han lite oftare. Minst 2 ggr i veckan eller vid behov när han har spytt mycket eller bajsat ner sig eller nåt sånt. Antar att det blir ännu oftare när han börjar med riktig mat sedan

• thes0fie

Använde barnolja när han var nyfödd och ett tag framåt , köpte sen babymousse på apoteket, finns schampo och tvål tror jag, oparfymerad på pumpflaska. Sen han var ett halvår ungefär har jag använt bamse schampo och tvål (även badskum ) också från apoteket

Svar på tråden Bada en nyfödd?