Hur fixar ni det?
Jag har nu läst två veckor av min universitetskurs (fristående A-nivå) och är helt chockad över mängden litteratur (300-400 sidor som ska läsas per dag), antalet seminarier (var tionde dag, med 15 uppgifter till) och grupparbeten, en uppsats (10 sidor) och en 15 p-tenta (inom 2 månader). Hade verkligen inte räknat med att det skulle vara så här mycket arbete! Jag har tidigare (för 10-15 år sedan) läst 4 år på universitet, men antingen har jag glömt bort hur tufft det var, eller så var det mycket lättare kurser. Vi har dessutom lektioner ca 10 timmar per vecka på den här kursen.
Jag funderar allvarligt talat på att hoppa av och försöka hitta ett jobb istället, för jag tilltalas inte av att plugga kväll/natt/helg längre och även om jag pallar just nu så kan jag inte se mig själv göra detta hela hösten. Jag är jämt frustrerad och har dåligt samvete för antingen barnen eller studierna. Har ungarna på dagis 6,5 timmar per dag och det ger jag inte avkall på, vill inte hämta dem senare än så (min egen prioritering), och det är jag som har hela ansvaret för hämta/lämna då maken pendlar till annan stad och har långa dagar.
Hur mycket litteratur och hur många seminarier mm har ni andra som läser A-kurser på heltid? Jag tror nog att man klarar detta om man sitter 8-17 varje dag, och det är ju inget jag kan klaga på, för heltidsstudier ska ju motsvara "heltidsarbete". Å andra sidan har jag hört många andra som läst andra ämnen och fixat det med barnen lite på dagis och ändå klarat allt, så jag börjat fundera om jag är oerhört korkad som inte hinner med, eller om det bara är en tuff kurs.