• lillamy 82

När besöka förskolor?

Det börjar bli dags för oss att ställa vår lilla kille i kö till förskolan så jag har börjat fundera på hur man gör med besök.
    Är det vanligt att man besöker förskolor innan man ställer sig i kö (det är ju ändå då man väljer var man vill att han ska gå)???

• Svar på tråden När besöka förskolor?
  • Småtokig

Jag har hört från bekanta att det är bättre att besöka den förskola som man blir placerad på eftersom man annars kanske får en favorit som man vill ha barnet på och kan då bli besviken på att man inte hamnar där..

• lillamy 82

jag förstår och det låter kolokt men vi kommer att bo så att vi "bara" har tre förskolor i närheter och funderar därför på att ställa oss i kö specifikt till dessa tre (för att slippa åka långt), då kanske det vore spännande o se hur man ska rangordna dem..?

• Jessica24

Vi besökte bara en förskola och vi fastnade direkt.
    Hade tänkt att även kolla runt på några andra, men denna kändes rätt med det samma. 

Jag tycker nog man ska kolla runt lite, men vara inställd på att man kanske inte får den som man har som nummer 1.

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
  • lillamy 82

ja, vi tänkte kasnke välja de tre som ligger i närheten o söka i god tid, några månader innan de obligatoriska sex månaderna innan man vill ha platsen. UNdra hur svårt det är att få plats när man väljer så få alternativ...

• Cia o krabaten

Jag var runt på de 4 jag ville söka, fick inegn av dem utan en helt annan som jag ej hann besöka pga sommaruppehåll
    Så det var bara att traska dit helt ovetandes och som tur var har vi ett jättebra dagis!

• miniGrynet

Vi ska besöka minst två stycken i vårt område, det är också dom vi kommer att söka.
    Men vi vill bestämma i vilken ordning vi ska söka dom, vilken som söks som nr 1 osv.

Tycker att det är dumt att inte besöka, det är ju ändå ett viktigt val man gör.
    Jag tänker inte bestämma mig enbart på utsidan av förskolan, utan att ha träffat personal (som såklart kan ändras tills det är dags) och kännt lite på stämningen där jag vill sätta mitt barn.

Visst kan man bli besviken, men det är inte värre än att inte ha nån aning om hur det är där man söker plats tycker jag.

Vi ska besöka första redan nästa vecka, men plats ska lämnas in senast i februari för att få plats till hösten.

Ring de förskolor ni är intresserade av och boka en dag med dom så ni får komma och hälsa på!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • lillamy 82

är egentligen inte kräsen men vill gärna ha ett i närheten. (eller, kräsen o kräsen, klart han ska ha det bästa men jag tror de flesta dagis är bra!)

• Småtokig

Jag hade gärna besökt förskolorna som vi sitter i kö på men eftersom jag vet hur bristen på pltser är i våran kommun så kommer vi antagligen inte ens få plats på någon utav dem vi sökt och då har vi sökt 5 st..

• lillamy 82

ja, visst känns det som om man vill kolla INNAN man väljer hur man ska rangordna.Är det någon som har erfarenhet av att bara ha sökt specifika förskolor och inte hela områden, hur länge ni fått vänta osv. Förstår ju att det är helt olika i olika kommuner men är ju ändå intressant o höra!

• lillamy 82

det är väl brist överallt men söker man i god tid, alltså, långt innan man egentligen vill ha platsen, får man vänta då på att det blir något ledigt?

Svar på tråden När besöka förskolor?