• Isalel

född i vecka 25 - känsligt ämne

har en gammal arbetskollega som just fått barn väldigt för tidigt...
    En liten flicka på 32 cm och 700gram...
    Är det någon som har någon solskenshistoria om barn som klarat sig så tidigt eller är det att vänta att hon kommer somna in?
    Och hur ska man göra för att stötta dom nu?
    Lite känsligt ämne men hittade ingen kategori för det i känsliga rummet!

• Svar på tråden född i vecka 25 - känsligt ämne
  • mysmamman83
    Isalel skrev 2007-09-17 21:59:24 följande:
    har en gammal arbetskollega som just fått barn väldigt för tidigt...En liten flicka på 32 cm och 700gram...Är det någon som har någon solskenshistoria om barn som klarat sig så tidigt eller är det att vänta att hon kommer somna in?Och hur ska man göra för att stötta dom nu?Lite känsligt ämne men hittade ingen kategori för det i känsliga rummet!
    ja det har jag..en kompis till mig fick en pojke i v 25 och hna vägde 690 gram å var 33 cm lång..så han är 4 år i dag..frisk å kry..jag sj e född i v 29..å jag klarade mig..vägde bara 900 gram å var 36 cm lång...så visst kan det överleva
  • Blå Flygare

En bekant till mig fick ett barn i v 25. Vägde 100 g vilket är mycket för den veckan. Är några månader nu och verkar vara helt frisk. Sen kan bara tiden visa om det kommer visa sig några mindre men i form av bokstavskombinationer, mindre synfel etc.

• Blå Flygare

1000 g, natruligtvis.

• oOMayaOo

Min sambo föddes i nånstans runt samma tid, kankse nån vecka senare. Han mår alldeles utmärkt idag och har aldrig haft några problem av det, sen han var bebis.

• Annamaja

ja min granne födde sitt barn i v. 26, nu är hon 11år gammal och allt gick bra. Så nog finns det hopp kvar.

• pergotezzie

min lillasyster föddes i v.26 ch var 28 cm lång och vägde 598 gr, detta var för 15 år sedan och hon har inga men av det idag.....

• Luddes matte

Vi fick vår tredje kille v.25+3, 786g.  Han har inga men av sin tidiga ankomst.   Han är
    1½år idag faktiskt

Vilken lycka! Jag är älskad av fyra killar!
  • Niinis

vår son kom i v.24+3 vägde 700g, idag är han en frisk 3 åring! så visst finns det mycket hopp för den lille!!!

• Jagvetmest

I v.25 överlever runt 80-90% av alla nyfödda om de får intensivvård från födseln. Finns barn som vägt hälften alltså 350 g och klarat sig. From v 23 försöker man alltid rädda barnet. Det är dock stor skillnad på v23 och 25. Mycket händer med mognaden dessa veckor. Finns stort hopp alltså!

• Isalel

vad skönt att höra! Trodde det var sämre statistik på det!!

• Lillan7704

Vi träffade en familj på vår semester nu i somras och deras 2-åriga lilla Hanna är född i v. 23+3 och mår hur bra som helst idag! Inga problem öht!

Hur du ska stötta dom? Det räcker nog med att bara visa att du finns där! Om du får kan du åka upp till Neo och lämna mat till dom. Den får man betala själv nämligen och ett mål hemlagad mat är värt otroligt mycket! Det var det i alla fall för oss..

Du ska se att det säkert går bra!

• peterpani

Min Isaac föddes v25+1, 530gram. Han är nu en pigg 1½ åring med mindre lungproblem bara. Men även de skall växa bort har de sagt. Gå gärna in och titta i mitt bildarkiv.
    MEN tänk på att även om statistiken är rätt bra är den inte SÅ bra, säg inte det kommer gå bra för det vet ingen. Vi fick 50% chans till överlevnad innan han var född och efter födsel sa de 30% men även det gick bra. 16v på neo var vi så det är mycket praktiska saker du säkert kan hjälpa till med. "Ledig" är man ju aldrig från ett sjukt barn så helg som vardah är det neo.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Barn sover inte de laddar bara batterierna.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Molly61

Son f. i v. 26 1991
    i dag 16år bild finns i mitt galleri

• Bengalan

Klart det finns hopp- en massa hopp !
    En vännina fick barn iv 26+0 för 14 år sen och det enda "menet" den tjejen har är att hon inte bildat något ordetligt underhudsfett, hon är helt enkelt väldigt smal. och det är 14 år sen, det har hänt mycket sen dess.

• CASEM

Hej! Det beror väl också på varför hon föddes för tidigt. Själv var jag oerhört less på att höra "nu för tiden räddar de ju barn från v. 23"! Vårt tredje barn föddes 27+0, men hon var inte "bara" för tidigt född utan mådde väldigt dåligt. Allt gick tillslut bra för oss, men jag vet att det är en superjobbig tid din kollega har framför sig. Lyssna hellre om h*n vill prata än att komma med nå´t superhurtigt "nu för tiden är läkarna så duktiga, så det går säkert bra" Självklart ska ni uppvakta som ni skulle ha gjort om de fått ett fullgånget barn - skicka ett grattiskort tex! Som någon annan skrev så uppskattar man hemlagade matlådor eller varför inte en fin dagbok! För mig var det jättebra att skriva ner lite varje dag om hur allt gick och hur både jag och dottern mådde. Ovärderligt när jag kom hem och behövde bearbeta en massa känslor! Om ni har något specifikt i åtanke för att underlätta för dem, så erbjud inte bara, utan gör verkligen det ni tänker, för många kan också ha svårt att be om hjälp och tycker inte att andra ska behöva tex stå och laga mat åt dem. Kom ihåg att fortsätta höra av er även om några veckor - månader- för det är förmodligen en lång sjukhusvistelse som väntar och det är hemskt när ALLA ringer eller på olika sätt hör av sig i början, men sen så tystnar det. Ibland kändes det som att folk bara var ute efter en sensationsstory direkt efter förlossningen, men sen orkade de inte höra av sig mer. 

I morgon fyller Edit 1 år!
  • Lillan7704

Hur har det gått för din arbetskamrat och hennes/hans lilla dotter? 

• Jagvetmest
    CASEM skrev 2007-09-22 23:04:50 följande:
    Hej! Det beror väl också på varför hon föddes för tidigt. Själv var jag oerhört less på att höra "nu för tiden räddar de ju barn från v. 23"! Vårt tredje barn föddes 27+0, men hon var inte "bara" för tidigt född utan mådde väldigt dåligt. Allt gick tillslut bra för oss, men jag vet att det är en superjobbig tid din kollega har framför sig. Lyssna hellre om h*n vill prata än att komma med nå´t superhurtigt "nu för tiden är läkarna så duktiga, så det går säkert bra" Självklart ska ni uppvakta som ni skulle ha gjort om de fått ett fullgånget barn - skicka ett grattiskort tex! Som någon annan skrev så uppskattar man hemlagade matlådor eller varför inte en fin dagbok! För mig var det jättebra att skriva ner lite varje dag om hur allt gick och hur både jag och dottern mådde. Ovärderligt när jag kom hem och behövde bearbeta en massa känslor! Om ni har något specifikt i åtanke för att underlätta för dem, så erbjud inte bara, utan gör verkligen det ni tänker, för många kan också ha svårt att be om hjälp och tycker inte att andra ska behöva tex stå och laga mat åt dem. Kom ihåg att fortsätta höra av er även om några veckor - månader- för det är förmodligen en lång sjukhusvistelse som väntar och det är hemskt när ALLA ringer eller på olika sätt hör av sig i början, men sen så tystnar det. Ibland kändes det som att folk bara var ute efter en sensationsstory direkt efter förlossningen, men sen orkade de inte höra av sig mer. 
    Tänkvärda ord.
  • cruz

Hej!

Min kollega fick barn i v25+0. Den tjejen är 5 år nu och mår hur bra som helst. Jag vet att hon har genomgått en mag-operation när hon var liten, övrigt så har hon inte fått några men av att födas så tidigt. Hon är framåt, skärpt och lång och ståtlig som sin mor .

Svar på tråden född i vecka 25 - känsligt ämne