Hej! Det beror väl också på varför hon föddes för tidigt. Själv var jag oerhört less på att höra "nu för tiden räddar de ju barn från v. 23"! Vårt tredje barn föddes 27+0, men hon var inte "bara" för tidigt född utan mådde väldigt dåligt. Allt gick tillslut bra för oss, men jag vet att det är en superjobbig tid din kollega har framför sig. Lyssna hellre om h*n vill prata än att komma med nå´t superhurtigt "nu för tiden är läkarna så duktiga, så det går säkert bra" Självklart ska ni uppvakta som ni skulle ha gjort om de fått ett fullgånget barn - skicka ett grattiskort tex! Som någon annan skrev så uppskattar man hemlagade matlådor eller varför inte en fin dagbok! För mig var det jättebra att skriva ner lite varje dag om hur allt gick och hur både jag och dottern mådde. Ovärderligt när jag kom hem och behövde bearbeta en massa känslor! Om ni har något specifikt i åtanke för att underlätta för dem, så erbjud inte bara, utan gör verkligen det ni tänker, för många kan också ha svårt att be om hjälp och tycker inte att andra ska behöva tex stå och laga mat åt dem. Kom ihåg att fortsätta höra av er även om några veckor - månader- för det är förmodligen en lång sjukhusvistelse som väntar och det är hemskt när ALLA ringer eller på olika sätt hör av sig i början, men sen så tystnar det. Ibland kändes det som att folk bara var ute efter en sensationsstory direkt efter förlossningen, men sen orkade de inte höra av sig mer.