• Anonym (sur)

det var droppen

vet inte vart jag ska börja.. detta handlar om att min sambo tycker att jag inte tar egna insivativ (vet inte hur de stavas) till vad som bör göras här hemma.. han tog friviligt disken idag som har blivit efter två dagar.. han fick tömma diskmaskinen som jag startade å sedan plocka ur å in.. sedan tog han tag i att vika tvätten.. jag frågade ifall han var sur.. ja de är jag, blir svaret.. varför frågade jag.. tycker att du kan ta egna insiativ(stavning?) här hemma.. då blev jag arg kan jag meddela.. berättade att vem f*n handlar, lagar mat, städar, tömmer kattlåda, bäddarsängen, putsar fönster, viker tvätt, tvättar?? ser till att hålla iordning?? det är du blev svaret från sambon.. 

är de nån av oss som borde ta lite mer ansvar i hemmet är det för f*n han.. han har inte lagat mat, städat, handlat, bäddat eller nått annat på skit länge.. förrens ikväll då han tog disken å tvätten som sakt..
    hur ska man kunna få han att fatta att de e han som måste lägga ner lite av sin själ i att de ska vara snyggt här hemma?
    ahhhahrhatrhb behövde skriva av mig lite.. 
  • Svar på tråden det var droppen
  • Anonym

Förstår dig precis... har likadant här!!!!

• Anonym (sur)

Anonym: hur gör du hemma för att han/hon ska göra mer eller förstå vad en själv igentligen gör hemma? 

• Anonym

Jag kan låta allt bara vara i 2 dagar så ser han hur förjävligt det ser ut.... men han fattar inte ändå.... Har ni barn?

• Anonym (en till)

Jag fattar precis hur du har det. Jag gör i princip allt här. Jag har testat att lämna några gånger. Han tar tag i sysslorna när det ser förjävligt ut här hemma och klagar på att han inte orkar leva i en svinstia och är jättearg. Hade man delat på sysslorna så hade det aldrig blivit något kaos hemma men vissa fattar inte...

• Anonym (sur)

Anonym (en till) : precis så är de här.. låter man de stå så blir han skit irriterad å svär å gormar över att de e så skitit.. men fortsätter man att plocka dag ut å dag in så e de okej, tills de blir lite stökigt ifall man inte har hunnit tagit disken.. då kan man inte ta ansvar å enga insivitet.. 

Anonym: nej vi har inga barn men jag vill skaffa.. men nu vet jag inte ifall de skulle gå helt praktiskt på hemma plan med en en liten..
  • Anonym

ja har 2 barn med min klagande karl!! Och han tror att de kan vara fint en vecka då... och blir jätte sur om de kommer smulor på golvet mm...

• Yena2

Sånt här tycker jag är jättesvårt! Hade liknande känslor länge (10 år tillsammans nu) Jag tjatade mycket ett tag, hjälpte inte. Lät bli att göra, men var bara jag som blev olycklig av att se eländet! Tog upp det vid mer neutrala tillfällen, t.ex. promenader och det hjälpte lite. Till slut insåg vi att vi båda gör mycket, men ser olika saker. Jag ser smuts dvs smulor, damm, kladdiga kranar och diskbänk m.m och om det ligger massor med saker i högar men i oordning. Han ser, och plockar, i saker som ligger överallt utslängda, städar "lokala" ytor i ett rum m.m. Han har dock inte ont av om alla tidiningar som han samlat ihop ligger i en oordnad hög, bara de inte ligger överallt.
    Ja, kanske förstår ni lite vad jag menar. Man får liksom acceptera varandras sätt att hålla ordning, även om det ibland retar gallfeber på mig att gafflarna ligger i fel bestickskorg i lådan. De ligger ju iaf inte kvar i diskmaskinen...

• Snirkel

Samma sak här, jag har hela ansvaret för att saker och ting sker i hemmet - städning, tvättning, disken, maten, inhandla maten, rensa avloppet, laga sådant som är trasigt, sätta upp hyllor, tavlor, gardinstänger etc, ta ut sopor, betala räkningar, hålla reda på släkingars och vänners födelsedagar, ser till att det finns blöjor och ersättning så det räcker etc, etc, etc. Tack och lov har han tagit över skottningen på vintern och gräsklippningen på sommaren men det är sedan vi inhandlade traktor för skottningen och åkgräsklippare. När det gjordes för hand så var det jag som oftast gjorde det också. Han säger att han tjänar så mycket bättre än jag (han ca 32 000:-, jag ca 21 500:- per månad) så han "drar sitt strå till stacken" genom att bidra med mer pengar. Att han köper "leksaker" för allt överskott (har köpt fyrhjulingar för 85 000:- i år) spelar ingen roll för det förtjänar han då han tjänar mer än jag... *suck*

Jag har gett upp, skiter i vilket. Jag sköter allt när han bor här och skulle han flytta skulle jag sköta lika mycket så det får väl kvitta.

Initiativ heter det förresten

• trolltyg

Gör upp olika ansvarsområden, att han är den som sköter tvätt tex och du som dammsugar. Precis som ovan skrev så ser man olika saker och om han tycker det är viktigt med tex tvätten så kan han sköta den och om du tycker det är viktigt med något annat så tar du det. Då behöver ni inte bråka så mycket om saken och tjatet minskar. Tjat dödar förhållanden och hjälper föga även om jag förstår att du blir frustrerad.

Svar på tråden det var droppen