• BimBim o Knorrans Mamma

Ångerrätt när man öppnat förpackningen??? Snabb hjälp önskas???

Vi köpte en luftvärmepump från Silvan idag. Men när vi packat upp den och läst instruktionerna visade det sig att det är fördjävla svårt att fixa vacuumsugningen mm mm på den så vi vill nog helst lämna tillbaka den då risken är stor att den kan gå sönder om man gör fel.
    Vi har alltså inte monterat den utan bara tagit ur alla delar ur förpackningarna och läst instruktionerna. Visst får man väl lämna tillbaka den då?
    Nån som VET om man får lämna tillbaka den när man brutit förpackningen???
    Mkt tacksam för svar!

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ångerrätt när man öppnat förpackningen??? Snabb hjälp önskas???
  • Supernaut

Konsumentköplagen ger ingen rätt till detta. Det är upp till affären att avgöra. Läs vad det står i butiken och på kvittot om vad som gäller för öppet köp.

Om det står "endast vid obruten förpackning" så brukar det gå bra om varan är förpackad så att den ser ut som ny. Packa ner den på ett sånt sätt att du själv skulle ta förpackningen från hyllan, utan att fundera på om den är återlämnad!

• Micke

Finns ingen allmän rätt att få lämna tillbaka saker. Öppet köp är helt frivilligt för butiken att erbjuda, och de kan då givetvis sätta vilka villkor som de vill.

• Supernaut

PS: Detta är sånt jag VET.

okej. tack så mkt

• Micke

Undantaget är distans och hemförsäljning. Där har man alltid 14 dagars öppet köp.

• revik

Om du köpt varan i en affär har du inte automatiskt rätt att ångra köpet, vilket du har om du t ex köpt varan via postorder, då du har 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan.

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=1674

Bak på kvittot står det typ "Ångerköp byte till ny vara eller pengarna tillbaka gäller inom 14 dagar"
    Står ingenting om bruten förpackning...  Borde jag kunna lämna tillbaka då?
    Usch. kommer ha mardrömmar om den där jävla pumpen

• Supernaut

Du köper ju varan på de villkor de sätter upp. Om det står "Öppet köp 14 dagar" så förutsätter inte det att den lämnas tillbaka i samma skick. Det kan ju tolkas som att man får testa varan innan man lämnar tillbaka den.

Står det däremot en liten skylt i butiken som säger "Öppet köp vid obruten förpackning" så är det det som gäller. Har varit med liknande fall på Plus. Där kunde kunden inte göra så mycket mer än att vädja på butikens goda vilja.

Men ingen vettig affärskedja (Silvan borde höra dit.) nekar återköp inom de 14 dagarna om varan är snyggt och prydligt nerpackad.

Butiker agerar ju till stor del utifrån kundernas intresse. Några delar i detta är att man kan lämna tillbaka en snyggt nerpackad vara och att förpackningarna i butiken ska se bra ut.

Oroa dig inte för det här!

• Supernaut

Butiken säljer ju inte bara varan, utan även en del serviceåtaganden. Tex öppet köp och garanti. Om dessa inte uppfylls kan man reklammera varan som felaktig. Är inte butiken resonlig får man hjälp av konsumentombudsmän på orten, eller folk på FL!

Har en hel del utbildning i ämnet, så skriv om det blir problem!

Supernaut skrev 2007-09-17 23:15:53 följande:
    Butiken säljer ju inte bara varan, utan även en del serviceåtaganden. Tex öppet köp och garanti. Om dessa inte uppfylls kan man reklammera varan som felaktig. Är inte butiken resonlig får man hjälp av konsumentombudsmän på orten, eller folk på FL! Har en hel del utbildning i ämnet, så skriv om det blir problem!
    Tack vad du är snäll. Hittade detta på deras sida silvan.se/templates/DT_InfoPage_Narrow____15677.aspx
    Vill du ta dig en titt?
    JAG tolkar ju det som att jag får lämna tillbaka. Står inget om obruten förpackning där iaf...

Usch. är ju dönervös då det var nästan de sista pengarna vi hde kvar nu etr att behövt fixa nytt tak bla... *suck* Allt för att lillen ska slippafrysa i vinter.

missade lite tangenter men det går nog läsa vad jag skrev ändå

• Supernaut

BimBims Mamma skrev 2007-09-17 23:17:33 följande:

Tack vad du är snäll. Hittade detta på deras sida silvan.se/templates/DT_InfoPage_Narrow____156...Vill du ta dig en titt?JAG tolkar ju det som att jag får lämna tillbaka. Står inget om obruten förpackning där iaf...
    De skriver lite klantigt på hemsidan tycker jag. Enligt dem räcker det att man ångrar köpet. Vill man vara jobbig kan man ju säga att du kan köpa en rakhyvel, raka armhålan (eller nåt annat...) och sen tycka att du inte behöver hyveln mer, ångra dig och lämna tillbaka den.

Hur ser förpackningen ut? Är den riven i småbitar, småskadad, eller i fint skick?

Om den är skadad kan du ju hänvisa till deras text på hemsidan och säga att du agerade utifrån den service de självar säger sig ha.

Om den är i fint skick, tex bara uppskuren tejp, ska det inte vara några problem. Har personligen inte haft några problem med sånt på Silvan. Enda problemet är att det är svårt att få hjälp i butiken och att det finns billigare butiker i närheten!
    Supernaut skrev 2007-09-17 23:26:09 följande:
    BimBims Mamma skrev 2007-09-17 23:17:33 följande:De skriver lite klantigt på hemsidan tycker jag. Enligt dem räcker det att man ångrar köpet. Vill man vara jobbig kan man ju säga att du kan köpa en rakhyvel, raka armhålan (eller nåt annat...) och sen tycka att du inte behöver hyveln mer, ångra dig och lämna tillbaka den.Hur ser förpackningen ut? Är den riven i småbitar, småskadad, eller i fint skick?Om den är skadad kan du ju hänvisa till deras text på hemsidan och säga att du agerade utifrån den service de självar säger sig ha.Om den är i fint skick, tex bara uppskuren tejp, ska det inte vara några problem. Har personligen inte haft några problem med sånt på Silvan. Enda problemet är att det är svårt att få hjälp i butiken och att det finns billigare butiker i närheten!
    Okej. haha jo det har du rätt i
    Alla kartonger är hela. Men öppnade såklart då. men det är inget som är rivet.
    Plastpåsana är relativt hela. Sen är det några sådana där små tejp bitar som sittr öve "luckor" och sånt som min man tagit bort då. fst inget som förstör ngt på produkten eller nåt.Hur menar du med det sista du skrev?

"Enda problemet är att det är svårt att få hjälp i butiken och att det finns billigare butiker i närheten!"

Tack för din hjälp!!!

Oj vad bokstäver jag missar såhär mitt i natten

• Supernaut

Ska absolut inte vara några problem. Somna i lugn och ro istället!

Det sista jag skrev var bara min personliga åsikt om Silvan i övrigt: Returservice har funkat bra, finns billigare affärer och det är svårt att få hjälp i Silvanbutiken där jag bor!

Supernaut skrev 2007-09-17 23:47:20 följande:
    Ska absolut inte vara några problem. Somna i lugn och ro istället!Det sista jag skrev var bara min personliga åsikt om Silvan i övrigt: Returservice har funkat bra, finns billigare affärer och det är svårt att få hjälp i Silvanbutiken där jag bor!
    Usch. Har drömt om den där dumma pumpen inatt *s*
    Ska åka och försöka lämna tillbaka den sen idag då. Får se hur det går
    Aha ja d menar så. jo det är förbannat svårt att få hjälp i butiken JA!
    Fast tycker siba och Jysk är snäppet värre. af här i Jönköping. Haha.
    Skriver hur det gick sen.
    Tack så hemskt mkt för hjälpen!
Svar på tråden Ångerrätt när man öppnat förpackningen??? Snabb hjälp önskas???