• denna där

Röd och sårig på pungen

Min son har nu i flera dagar varit rödflammig på pungen, på vissa ställen ser det ut som huden fräts bort Han har under dessa dagarna varit mer gnällig (Det förstår jag!!) och vi byter blöja konstant, smörjer med idomin, inotyol och t.om mildison men det blir liksom varken bättre eller sämre...
    Vad kan det vara?

Jag har ringt BVC nu idag och pratat in på deras telesvar men jag räknar inte med snabb uppringning...

Vi simmar alla i samma båt.
  • Svar på tråden Röd och sårig på pungen
  • annasahlup

Min son får också röd pung. För oss fungerar idomin och luftning i timmar...

• Kristin24

vi använder zinkpasta...funkar kanon mot alla rodnader.  Måste vara ordentligt torrt när man smörjer på. Noels pung har också varit så där, men försvann direkt när jag smörjde med zinkpasta.

Go och glad Kexchoklad
  • denna där

Jo alltså röd pung hade jag inte reagerat så mkt över men däremot att det ser ut att huden fräts bort och det ser ut som han har öppna små sår.
    Sen fungerar ju varken idomin eller inotyol eller mildison...

• denna där

Åh jag som har helt värdelös erfarenhet av zinkpasta Använde det till dottern som var konstant röd i rumpan som barn men det förvärrade bara hennes...Då var det inotyol och idomin som gällde...
    Hittade till slut en salva som hette zinkparafinpasta iof som var kalas!

• Magdis

Hej!
    SKrottans kusin hade precis samma. De försökte allt och inget funkade. Det var svamp och när de började med svampsalva försvann det direkt!

• Erica med c

Min son hade oxå det så,pratade med läkaren på Bvc som sa att det var svamp..Fick rådet att köpa Daktakort..Helt suverän,allt försvann på en dag..

• Erica med c

Daktacort stavas det visst..

• denna där

hmm, ja jag har nog funderat i svamp banorna eftersom det liksom inte blir ens liiite bättre med någon salva jag testar...

Men var det precis så, rödflammig med små öppna sår, precis som man skalat av tunn tunn hud?

Hoppas BVC hör av sig snart! Vill ju inte behandla svamp utan att veta att det är det...

• JRo

Sonen har också sett ut så där, det var också svamp. Smörjde med daktakort (stavning???)(receptfritt på apoteket) och det blev bättre med ens. Efter det tvättar jag alltid med olja när han bajsat. Kroppens fettlösliga avfall kommer ju ut med bajset, det vattenlösliga med urinet. Så för att lösa upp alla potentiellt irriterande och frätande ämnen i bajset tar jag till olja.

• Erica med c

Så var det på min grabb,röd och lite sårigt,precis som du beskriver det..men varken idomin,mildison & inotyol hjälpte..

• denna där
    Miranda74 skrev 2007-09-18 08:40:25 följande:
    Potatismjöl och lufta mkt brukar funka bra har funkat på mina pojkar
    potatismjöl har vi också testat det är enligt mig nästan det bästa mot röda rumpor

Nu ringde BVC tillbaka, hon tyckte det lät som svamp och bad mig testa en svampsalva, blir det inte bättre ska jag dit imorgon.
  • Erica med c

Köp Daktacorten då,jättebra enligt mig i varje fall..
    Hoppas det går över snabbt..

• denna där

Ja bvc sa att det skulle bli bättre nästan direkt med svampsalvan så det hoppas jag på. Jag har klarat av många röda rumpor i mina dagar, både nr. 1 och 2 var jättekänsliga men nr.3 har aldrig varit ens lite röd i rumpan tidigare...och när absolut INGENTING hjälpt blir man lite smått förtvivlad, jag har full förståelse för om det där gör ONT...BVC sa också att salvor som idomin etc gör att det svider ännu mer om det är svamp Stackars plutten med en morsa som smörjer med fel salva!
    Dactacort är nedskrivet och så fort syrran vaknar beger jag mig till apoteket!

• annasahlup

Ni kanske gör det jättemycket men jag är som min mamma, hennes lösning på allt är vatten, honungsvatten, ansiktsvatten osv.

Min lösning på allt? Luftning, luftning, luftning!!

• Xenia

Låter som svamp eller eksem. Eller som det oftast är: Både och!

• Carina1980

Jag tror daktacort kan vara svårt att få tag på. Den är utbytt mod cortimyk som är samma sak.

• denna där

Det var inga problem att hitta daktacort på apoteket, bvc tanten tipsade ju om cortimyk men jag körde på ert tips
    och viola! Pungen är redan mkt bättre!!!

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Filifjonkan1

prova daktacort salva som finns på apoteket.
    Den är SKIT bra och det enda som hjälpte när dottern fick sår och rödrumpa...zinksalva är också bra.

• lillamammsen

jag såg att det blivit bättre, skönt...vi har iallafall kört med inotyol och silon, kanonsalvor helt klart!

Svar på tråden Röd och sårig på pungen