• aster

Klickträgolv - slipbart eller ej, IKEA eller ej?

Jag ska lägga trägolv, klickgolv, i 2-3 rum. Någon typ av fanérgolv ska det bli, ej laminat.
    Tarketts golv verkar gå på drygt 300:-/m2, de är slipbara.
    IKEA har trägolvet Läkt för 139:- /m2, ej slipbart.

Prisskillnaden blir ju många tusen...
    Är det någon som har råd att ge?

Tacksam för all diskussion!

• Svar på tråden Klickträgolv - slipbart eller ej, IKEA eller ej?
  • alvasmams

vi ska med lägga golv. jag tänker investera i äkta trägolv som går slipa två tre gånger som dessutom är varmare gå på och lättare lägga. iaf i vårat hus som är vågigt golc blri underarbetet mycket lättare då det inte behöver riktigt samma plant under utan räcker slipa ordentligt (har gammalt vindsträgolv)
    hellre ett golc som går slipa i barnrummet än behöva köpa nytt efter samma år.

• aster

Jag ska lägga just i barnkammaren, så jag är orolig för mycket repor. Men det sägs att de golv som ej är slipbara har en särskilt hård lack som ska räcka. (?)

Det låter som att du menar plankgolv, när du säger att det inte behöver vara jämnt underlag?
    Det kan inte jag lägga eftersom det är lägenhet med betong under plastmatta hos mig.

alvasmams skrev 2007-09-18 09:08:13 följande:
    vi ska med lägga golv. jag tänker investera i äkta trägolv som går slipa två tre gånger som dessutom är varmare gå på och lättare lägga. iaf i vårat hus som är vågigt golc blri underarbetet mycket lättare då det inte behöver riktigt samma plant under utan räcker slipa ordentligt (har gammalt vindsträgolv)hellre ett golc som går slipa i barnrummet än behöva köpa nytt efter samma år.
  • alvasmams

nej klick golv ska vi lägga. och äkta trägolv var bättre just pga att de står emot mer och mer massiva sa iaf golcläggaren som var här kollade. äktaträgolv håller ju bättre om man tappar något enligt honom. och sen har dte ju fördelen det räcker i 30år om man slipar och är försiktig.

• Flaxa1

Det finns billiga golv, både "plankor" och vanliga klickgolv på Hornbach. Ett tips är att kolla där innan man köper något!

• aster

Tack för svar!

Hornbach tycks bara finnas i Göteborg och Malmö, passar inte mig så bra tyvärr.

Alvasmams: Jag tror nog också att tjockare trägolv är bättre. Men är det värt pengarna? Vi ska nog inte bo kvar i 30 år...

• olpansfamilj

vi la in den billiga från ikea  (laminat tror jag, 59 kr/kvm)och den är superbra i kvaliten, inga repor alls efter ett år. Jag skulle aldrig mer sätta äkta trägolv i barn rum, gjorde det misstaget förut och det såg inget vidare ut efter 3 år! =(

• Pettsson82

Om man säger så här...Vi har/hade äkta ekparkett i vår lägenhet som blivit ful med tiden. Har legat i drygt 20 år. Det skulle kosta oss 8000 att få golvet slipat. Man rekommenderas inte slipa golvet själv om man vill ha bra resultat eftersom detta är svårt att uppnå. Så vi valde att lägga in klickgolv ovanpå parketten. En bråkdel av vad det hade kostat att slipa och lacka det gamla...Så även om klickgolv kanske behöver bytas ut oftare än ett äkta golv så kommer nog prislappen bli lägre för den som väljer klickgolv även i längden! Vi är helnöjda med golvet vi la in :)

• aster

Vi slipade nyligen golvet i vardagsrummet för 3100 (vitt). Kostnaden för ett ikea-trägolv skulle vara ca 2000...

Pettsson82 skrev 2007-09-18 18:40:48 följande:
    Om man säger så här...Vi har/hade äkta ekparkett i vår lägenhet som blivit ful med tiden. Har legat i drygt 20 år. Det skulle kosta oss 8000 att få golvet slipat. Man rekommenderas inte slipa golvet själv om man vill ha bra resultat eftersom detta är svårt att uppnå. Så vi valde att lägga in klickgolv ovanpå parketten. En bråkdel av vad det hade kostat att slipa och lacka det gamla...Så även om klickgolv kanske behöver bytas ut oftare än ett äkta golv så kommer nog prislappen bli lägre för den som väljer klickgolv även i längden! Vi är helnöjda med golvet vi la in :)
  • EmmAhh

LÄKT i ek har jag i sovrummet, blir superfint till ett bra pris!! Rekommenderar! Jag har beställt till ytterliggare ett rum och detta kommer på Onsdag nästa vecka!! :)

• Pettsson82

Aster, det var billigt. Vi tog in offert från en firma här... Några kompisar anlitade en annan firma och de kom undan med 6000 kr. Så det beror väl på vart i landet man bor då vad de vita priserna ligger på...

• aster

100:-/m2 var grundpriset för slipningen, med minimidebitering 3100. Vi fick erbjudande om att skippa momsen, men var präktiga!
    Tyvärr blev det inte tip top, man får vad man betalar för?

Pettsson82 skrev 2007-09-18 22:11:02 följande:
    Aster, det var billigt. Vi tog in offert från en firma här... Några kompisar anlitade en annan firma och de kom undan med 6000 kr. Så det beror väl på vart i landet man bor då vad de vita priserna ligger på...
    [/citat]

Precis vad jag ville höra!
    Var det svårt att lägga snyggt?
    Gjorde du det själv?
    EmmAhh skrev 2007-09-18 21:30:51 följande:
    [citat]
    LÄKT i ek har jag i sovrummet, blir superfint till ett bra pris!! Rekommenderar! Jag har beställt till ytterliggare ett rum och detta kommer på Onsdag nästa vecka!! :)
Svar på tråden Klickträgolv - slipbart eller ej, IKEA eller ej?