• Atrix

Tvättar ni kuddar, spjälskydd mm innan användning?

Har köpt nya kuddar, spjälskydd, filtar osv till den väntande bäbisen. Lakan osv har jag tvättat, men skulle ni tvätta även kuddar mm?

• Svar på tråden Tvättar ni kuddar, spjälskydd mm innan användning?
  • Ananaspaj

Köpte en kudde igår, från "Rätt Start". Det stod inget på att man skulle tvätta den innan. Den var allergisäker mm då borde ju ha stått om de rekommenderade att man skulle tvätta innan eller??

Så nej den tvättar jag nog inte, täcket har legat på vinden länge så det är tvättat nu, luktade vind, sägkläder är oxå tvättade...

• thes0fie

tvättade inte spjälskydd, kudde eller täcke. .

• muppelina

Ja jag tvättar allt! Allt som möjligtvis ska vara hud mot hud är viktigt att man får ur kemikalierna ur. Men dte är som sagt upp till var och en vad man anser... men jag tycker det är viktig så det inte uppstår eksem eller allergier!

• Atrix
    Ananaspaj skrev 2007-09-18 09:01:13 följande:
    [citat]
    Köpte en kudde igår, från "Rätt Start". Det stod inget på att man skulle tvätta den innan. Den var allergisäker mm då borde ju ha stått om de rekommenderade att man skulle tvätta innan eller??]

Nej, men det står det ju inte på kläder eller sängkläder heller, och de flesta verkar ju tvätta dem innan ändå. Jag

Jag känner också att jag vill provtvätta nu när de är nya; håller de inte för tvätt (tex knölar ihop sig), så är de ju inget att ha och ska reklameras.
  • Masi

Ja, jag är en sån som tvättar det mesta. Fast kuddarna brukar jag inte tvätta. Glad

• foxzy

har alltid tvättat allt som är till barnen vare sig det handlat om kläder eller täcken eller spjälskydd. mest för att jag tycker det är lite äckligt för man vet ju inte vilka fingrar som varit där å pillat eller vilka kemikalier som använts när de färgat tyget etc. vill veta att det bara är vår familjs baciller på grejjerna till bebben. larvigt tycker säkert många men jag har så lite för mig dessutom på dagarna att jag har all tid i vääärlden att tvätta

• Nath

Jag tvättade inte kudden. men tvättade där emot spjälskyddet.

v.34 med andra barnet BF 07/11/05
  • Champagne

Jo jag tvättade allt innan. Det är kanske ingen ren miljö i fabriker i Indien eller Pakistan (eller var kuddarna och sängkläderna är tillverkade), och rester av bekämpningsmedel, färger och impregnering kan finnas kvar i tygerna.

• Juice

Jag tvättar alla sängkläder o sånt direkt innan jag använder.. Jag känner av att det "osar" i ögonen av kemilaklier som finns kvar..Hur mkt mer känner då inte en liten bebis som är känsligare.. bättre att ta de säkra före de osäkra...

• Häxan Jia
    Atrix skrev 2007-09-18 08:57:22 följande:
    Har köpt nya kuddar, spjälskydd, filtar osv till den väntande bäbisen. Lakan osv har jag tvättat, men skulle ni tvätta även kuddar mm?
    Jag tvättar rubbet oavsett om de är nytt eller begagnat. Då vet jag att de är rent och helt användbart sedan.

Men jag tvättar allt jämt.
    I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • liten07a

Jag har tvättat allt utom spjälskyddet!

• Draagen

Tvättar allt innan användning!

• Idawho

Jag har tvättat allt, inklusive spjälskyddet, Tänkte hoppa över det först, men detjag köpte på Ikea passade inte på sängen. Men efter att jag tvättat det passade det, krympte massor. Och så luktade det lite kemiskt innan. Lika bra att tvätta upp det, det skadar ju iaf inte.

• April 99

Allt som kan ha direktkontakt med bebisens känsliga hud tvättar jag,alltså spjälskydd men inte kudde o täcke.

• Atrix

Tack för alla svar! Tvättid ikväll!

• Mollan

Jag tvättar allt från amningsbh till kuddar. Självklart det som kommer i kontakt med bebisens hud, men även en kudde som ska ha örngott utanpå eftersom kemikalierna naturligtvis diffunderar ut genom tyget.

• esmeralda76

Jag har tvättat allt som vi har inhandlat till bebisen.

• esmeralda76

Jag har tvättat allt som vi har inhandlat till bebisen.

Svar på tråden Tvättar ni kuddar, spjälskydd mm innan användning?