• MiaMia

V. 25 kramp i vaden

Holy macarony, är det någon annan som är i veckorna runt 25 och har som jag: fruktansvärda kramper i vaderna på nätterna?
    I natt vaknade jag och fullkomligt skrek av smärta och försökte pressa ner foten i golvet för att få det att släppa.

Finns det nåt tips för att inte få det eller är det bara att lida sig igenom?

• Svar på tråden V. 25 kramp i vaden
  • Underverket Tims mamma

Jag fick så med, vanligt å vet ej om man kan göra nått.

• Happy Sally

Hej! Jag har inte själv drabbats, eftersom jag fortfarande är tidigt i min graviditet, men jag har hört om att detta ska vara vanligt. Det finns de som säger att denna kramp beror på någon slags brist, och ska lätta om man äter två bananer om dagen. Värt att testa?

• fjärilstofflan

det är nog att bita ihop.. hade oxå fruktansvärda kramper i vaderna på nätterna när jag var gravid.. men jag tror inte man kan göra så mycket åt det..

• MiaMia

Tack alla tre!
    Det där med bananer känns ju inte helt jobbigt att prova. Jag har också hört att det beror på nån brist... kanske kan googla fram nåt!

Happy Sally skrev 2007-09-18 09:25:12 följande:

Hej! Jag har inte själv drabbats, eftersom jag fortfarande är tidigt i min graviditet, men jag har hört om att detta ska vara vanligt. Det finns de som säger att denna kramp beror på någon slags brist, och ska lätta om man äter två bananer om dagen. Värt att testa?
  • alexis2006

Hahha jösses det där känner jag igen! Vaknade oxå med ett skrik på natten, sambon trodde väl att jag skulle dö.. men jag hade det bara en gång som tur var! Hoppas det släpper för dig! O lycka till med kommande bebben!

**Alexis 2006-10-18**
  • MiaMia

stort tack!!

alexis2006 skrev 2007-09-18 09:34:13 följande:
    Hahha jösses det där känner jag igen! Vaknade oxå med ett skrik på natten, sambon trodde väl att jag skulle dö.. men jag hade det bara en gång som tur var! Hoppas det släpper för dig! O lycka till med kommande bebben!
  • Mia75

Jag har oxå det. Gör ont som F*N! Fick höra att man ska dricka mycket mjölk....Så ska det tydligen förhindra att få mycket kramper...Man kan knappt trycka ner foten så ont det gör när man ska få det att försvinna.

• Malindis

Jag har hört att om man har vätskebrist får man lättare kramper i vaderna på natten.
    Jag hade hemska kramper ett tag men sen började jag dricka mer vätska och det har blivit bättre. Så för mig funka det.

Lycka till!

• vinkelslip

Läste så sent som igår i en, iofs gammal, mamma/barnbok att kramp i fötterna/benen under graviditet kan vara tecken på kalcium- eller saltbrist. Kanske kan vara värt att pröva, jag hade själv värsta vadkrampen flera nätter förra veckan (då i v.26).

• ElenaBelena

Det kan vara magnesiumbrist.

• vitguld

Är i v.26 och får oxå kramp ofta, i vaderna och tårna och inte bara på nätterna :( Är galen i mjölk just nu så kalciumbrist har i alla fall inte jag kanske magnesium i sådana fall..... "Tvinga" din sambo att masera dina vader lääännngge det har hjälpt mig jätte mycket i alla fall.

• Familjen Heimer Öhlin

Åhhh fler med samma åkomma..Vaknade en morgon av att hela vaden var tvärstel och det gjorde ont som F*N!!!Låg och skrek i sängen..*S*..
    Nu brukar jag vakna på nätterna och känna att det är på gång när jag strecker ut benen,då jag ligger med dom uppdragna,men hinner reagera innan det smärtar till och drar benen åt mig igen..hahahaha..

Men ja..Det gör SJUKT ont..!!

• cherokee

Samma här, är i v21 och för mig kommer det på kvällarna precis när jag lagt mig i sängen, alltså inga nätter gudskelov. Jag hinner ju alltid att räta ut benet rätt innan jag får skitont som tur är, men det är ändå bra skumt tycker jag.
    Brist på något som salt eller magnesium eller kalcium det har jag inte!

• Familjen Heimer Öhlin

Samma här..har varken brist på vätska eller salt..
    Men däremot har jag ett stillasittande kvällsjobb så det
    kanske kan påverka också..

Tur man e snabb även på natten..=)

• Banzai

I min bok "Att vänta & föda barn" står följande

Somliga får återkomande kramper under graviditeten, vilket kan bero på att de försöker undvika salt i maten.
    Genom att äta något salt innan du går och lägger dig kanske du slipper kramperna.
    Ett tillskot av magnesium kan minska kramper i benen

Sen står det lite längre ner

Genom att lyfta fötterna ovanför hjärtat förbättras blodcirkulationen vilket lindrar kramper.

Lite salt har funkat för mig

• vitguld

Tror inte jag har brist på något, ja lite järn då men det jobbar jag på. Däremot så tror jag nog på det där med stillasittande jobb, för det har jag. Ska nog börja stå upp och jobba i alla fall ett par dagar i veckan om det funkar för rygg o så.

• Pillemin

jag hade också det runt v. 25-30, men sen har det gått över.. är i v.36 nu.

vet inte varför, kanske för att jag rör på mig mer nu. men jag vet faktiskt inte. sov med benen högt och rör på dig så ökar blodcirkulationen!

Svar på tråden V. 25 kramp i vaden