• Rintintin

Leksakspistol till barn?

Drabbades just av en liten funderare! Hur ska man, när den dagen kommer, hantera det här med leksaksvapen till sitt barn? Ska man ge dem en leksakspistol om de vill ha en, ska de få leka fritt med dem, ska man förbjuda dem att rikta vapnet mot andras huvud etcetera...?
    Hur har du gjort eller hur tänker du i frågan?
    Själv ska jag genast sätta mig och läsa "Till små pojkars försvar" och se om jag blir något klokare!

• Svar på tråden Leksakspistol till barn?
  • SiLiOs

När (om) den dagen kommer när min son vill ha det så kommer jag säga nej. Jag förstår inte poängen med att leka med vapen? Det går såklart inte att hindra dem från att leka i skolan/dagis men här hemma kommer jag sätta stopp och försöka förklara vad det egentligen innebär.

♥ oskar 070201 ♥ [ lisesplejs.blogspot.com ]
  • Rintintin

mutter auf oskar: ja jag vet inte alls - är väl inte heller direkt tänd på idén att se min lille son springa runt med en leksakspistol. Fick mina tankar när jag läste en föräldratidning där en förälder frågade en barnpsykolog om detta och fick ett långt svar. En del av hennes svar fångade mig speciellt och det var att ex död, krig och svåra sjukdomar är svåra saker för ett barn att hantera och att leken då är den väg barnet väljer för att hantera... Och också att ett barn kan göra vad som helst till en pistol (ex banan, pinne etc)...
    Fast då kan man ju å andra sidan låta barnet göra en pinne till en pistol... Det blir ju som att förbjuda barnet att svära och istället låta det säga järnspikars... Man laddar järnspikars eller pinnen med "det förbjudna"!

• mamma till tre busungar

Jag tycker leksaksvapen är mycket obehagliga och de kommer inte komma in i detta hus. Ej ens om barnen skulle få dem som present.

Häromdagen på barnkalas lektes det med vapen. Två pojkar kom rusande mot min 1,5-åring och skrek att de skulle skjta honom och riktade vapnen mot honom. Jag sa ifrån. Tycker inte det är OK.

• violis

Köper inte några som helst krigsleksaker till mina barn (ja nu räknar jag inte in vattenpistoler i glada färger till krigsleksaker)Krigsleksaker= leksaker gjorda för att efterlikna riktiga vapen mm i möjligaste mån.

Detta kommer inte att hindra mina barn från att leka "panga-lekar"! Men jag tycker att man kan leka sådana lekar med pinnar istället man behöver inte ha realistiska vapen för det jag försöker även få mina killar att skjuta prick istället för att skjuta på varandra.
    "Panga-lekar" är ingen lek som jag vill uppmuntra med att ge dem attribut till den men jag förbjuder den inte heller
    (deesutom krävs det bra mycket mer fantasi om man anv en pinne tex i stället för en "riktig" pistolSkrattande)

Svar på tråden Leksakspistol till barn?