Står det dörrmatta skrivet i pannan på mig?
Igår hade jag en riktig jag-duger-ingenting-till-dag.
Jag duger inte som mamma.
Jag duger inte som fru.
Jag duger inte som dotter.
Jag duger inte som vän.
Ja, det var riktigt synd om mig igår.
Förstod inte varför allt jag gör blir fel. Jag försöker tänka på andra, försöker göra det bra för andra. Men ändå får jag alltid tillbaka det i negativ form. Allt jag gör får jag kastat i ansiktet som om jag vore en dålig människa. Människor jag bryr mig om, och kanske lägger ner lite extra energi på, slänger det, för eller senare tillbaka på mig.
Varför?
Så här har det alltid varit, så länge jag kan minnas.
Men sen hände något på kvällen som gjorde att jag insåg en sak. INGEN ger mig respekt. INGEN sätter värde på mina känslor. Säger jag Nej, så skiter folk i det, säger jag att något sårar mig, så skiter folk i det. Folk kan göra/säga vad som helst till mig verkar det som, utan att tänka på att dom går rakt över mig.
Folk trampar bara rätt på mig, som om jag vore någon dörrmatta eller något. "Välkommen. Var vänlig torka av er skiten under era skor på mig, innan ni fortsätter vidare".
Varför?
Helt plötsligt känns det så fel att vara en snäll människa. För uppenbarligen, får man inte tillbaka det. Jag kanske inte är den snälla människa jag inbillar mig att jag är. Är det därför?
Varför tror människor att det är oki att lyssna på mig. Att inte respektera mig och mina känslor?
Jag har varit en person som bara har tagit o sen gått vidare. Men jag tycker på dom sista åren att jag har "tuffat" till mig. Att jag försöker visa att jag inte accepterar att bli behandlad på detta sättet. Men tydligen är det ingen som tar mig på allvar. Jag är ett stort skämt tydligen.
Jag kan inte skylla på alla andra heller. För tydligen måste jag ju ha gjort något, som gör att människor kan göra så här. Sänder ut någon slags signal, jag inte själv vet om, eller något.
Hur ska jag göra för att vända det här?
Det gjorde mig så ledsen igår, när jag insåg att det var så här. Har inte insett det innan, förräns igår. Lönar det sig inte att vara snäll?
//Dörrmattan