• Underbarson

Vilken vinteroverall är att föredra - Reima, Coops märke Friends, Ellos, Lindex Bamse, PoP

Det är verkligen en djungel när det kommer till vinteroveraller och jag blir smått tokig. Vilket märke är bäst o så har varje märke massa olika slags overaller...suck suck...

Iallfall, nu har jag funderat på olika val och kommit fram till dessa...

Coops märke Friends med neo kapo teknologi som ska stå emot för över 5000-8000mm vatten, vindtät, kan andas, tejpade sömmar men har lite sämre slitstyrka för 500kr

Reima med materialet Reimatec som kan andas. som står emot över 5000mm vatten, vindtät, tejpade sömmar. Har tittat på Reimatec babies med modellen Reykjavik för 990kr

Ellos bävernylon, brun overall med lövmotiv på ärmarna men jag vet inte mkt mer om den för 442kr

Lindex Bamseoverall som också är i bävernylon för 550kr

PoP skidoverallen som ska vara vattentät, luftät, vindtät för 1195kr.

Vilka två är bäst tycker ni?

Didriksons har jag provat på gossen i storlek 80 men den blir för liten till vintern o 90 är kolossalt för stort.
    H&M bävernylon har fått dålig ref och så även Åhlens och Kapphals så dom skippar jag nog.
    Jag vill gärna ha två overaller, en billigare o en dyrare, och kom gärna med andra förslag men det får kosta max 1500kr

Sen skulle jag också vilja ha förslag på bra vintervantar och kängor i olika prisklasser...

• Svar på tråden Vilken vinteroverall är att föredra - Reima, Coops märke Friends, Ellos, Lindex Bamse, PoP
  • Myran68

INTE PoP...de får inte torkas i torkskåp..om de inte har ändrats..Gissa vilka problem de har på alla dagis med dessa overaller som inte får torkas i värme..Bävlernylon är bäst anser jag..funkar kanon och håller jättebra..åtminstone på mina två troll.

• Axels och Annies mamma

PoPs overaller är hur bra som helst. De behöver inte torkas i torkskåp för de blir bara ytfuktiga och torkar otroligt snabbt, så för oss eller förskolan har detta aldrig varit ett problem med Axels overaller.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Underbarson
    MaddeMamman skrev 2007-09-18 11:49:09 följande:
    www.radron.se/templates/news____4932.asp
    Det är ju så konstigt för i Vi Föräldrar fick Reima toppbetyg men det var visserligen annan modell och tjejen på Guppi igår visade mig Ticket to Heaven, det nya danska märket.
    I samma tidning fick H&M dåliga poäng...jag blir tokig
  • Ekorremamman

Vad ska du ha overallerna till? Hur mycket ska barnet vara ute?

Jag har haft Ellos bävernylonoveraller för några år sedan.Den var bra men användes bara några timmar om dagen.

Vi använder Reimaoveraller till våra barn. De går dock på I Ur- och skurdagis och är ute hela dagen. Reimaoveraller är tunna och bygger på att man använder sig av lager på lagerprincipen när man klär dem. Vi har ullunderställ och fleeceställ varje dag under vinterhalvåret och det har fungerat bra även när de var små, vet aldrig om att de har frusit på dagis. Dessutom går overallen i och med att den är tunn att använda under lång säsong. Reimatec är inte lika slitstarkt som bävernylon tydligen men små barn brukar inte slita så mycket. Reima Tec+ är bra när de är äldre och sliter mer på overallen.

Didrikssonsoverallen höll tyvärr inte hela säsongen, små hål i tyget och trasiga dragkedjor.

Vantar: Rekommenderar Hestras ullfodrade tumvantar. Håller värmen och vattentäta. Har provat Reimas, POP och H&M och barnen fick kalla händer.

Skor: Har provat Reimas första säsongen de kom. Var varma men väldigt klumpiga, tror att de har designat om dem så de nya känner jag nog inte till. Har kört med Eccos goretex och de har varit jättebra. Vad man använder för strumpor är jätteviktigt för att hålla värmen i skorna.

• Underbarson
    Ekorremamman skrev 2007-09-18 12:17:18 följande:
    Vad ska du ha overallerna till? Hur mycket ska barnet vara ute?Jag har haft Ellos bävernylonoveraller för några år sedan.Den var bra men användes bara några timmar om dagen.Vi använder Reimaoveraller till våra barn. De går dock på I Ur- och skurdagis och är ute hela dagen. Reimaoveraller är tunna och bygger på att man använder sig av lager på lagerprincipen när man klär dem. Vi har ullunderställ och fleeceställ varje dag under vinterhalvåret och det har fungerat bra även när de var små, vet aldrig om att de har frusit på dagis. Dessutom går overallen i och med att den är tunn att använda under lång säsong. Reimatec är inte lika slitstarkt som bävernylon tydligen men små barn brukar inte slita så mycket. Reima Tec+ är bra när de är äldre och sliter mer på overallen.Didrikssonsoverallen höll tyvärr inte hela säsongen, små hål i tyget och trasiga dragkedjor.Vantar: Rekommenderar Hestras ullfodrade tumvantar. Håller värmen och vattentäta. Har provat Reimas, POP och H&M och barnen fick kalla händer. Skor: Har provat Reimas första säsongen de kom. Var varma men väldigt klumpiga, tror att de har designat om dem så de nya känner jag nog inte till. Har kört med Eccos goretex och de har varit jättebra. Vad man använder för strumpor är jätteviktigt för att hålla värmen i skorna.
    Ja dom ska ju först o främst användas på dagis o så klart när vi är ute. Vad bra tips jag fick men har du både ullunderställ o fleeceställ samtidigt? Ja, jag är en novisch när det gäller detta . Och var köper jag såna för inte för dyr penning?
    Hestras vantar, var köper jag dom?
    Ja jag har förstått att man ska inhandla ullstrumpor...
  • MBert

Varför två overaller?
    Köper du en bra overall med funktionsmaterial som andas men ändå är vattentät behöver du bara en overall. Beroende på var du bor kan även en jacka vara bra att ha om man åker bil.

Bävernylon är ett material som är slitstarkt men innebär INTE att det är vattentätt! Tvärtom har massor av bävernylonoveraller fått dåliga betyg i tester.

• Ekorremamman

Underställ har jag köpt på Minimindus på nätet, de är bra. Har även köpt ullstrumpor där.
    Fleeceställ har jag köpt från H&M på nätet. Tror inte att de finns i butik. Det är tunn fleece och delarna beställs var och en för sig, Tröjorna har ett hål för tummen vilket är bra så åker inte fleecen upp.
    Hestras vantar har vi köpt på intersport.

• Bakeapple

Åhléns overall är den absolut bästa overall vi har haft under våra 7 år med småbarn. Höll hela vintern i alla möjliga väder och ser fortfarande helt oanvänd ut, tyvärr urvuxen Blir definitivt en sådan igen!! Relativt billig också.

• IdaM

Ellos overall är väldigt tajt krinh handlederna, nästan omöjligt att få på vantar oavsett om man sätter på dem före overallen eller inte. bra kanske för barn som sliter av sig vantarna, men inte kul för de som ska klä på...

• Amatea

Vi har haft Ellos bävernylon och Lindex Bamse och båda ser så gott som nya ut efter 2 resp 1 säsongs användning. Inget slitage och inget som gått sönder. Våra barn använder dem på dagis samt ute när vi är hemma (under den mörka årstiden blir det mest på helgerna förutom dagistiden då). Vi tycker de fungerat bra och har inga klagomål.

• mainecooner

De har 20% på Friends Overallen på vårt Coop forum så den blir ju billig :)

Jag kan rekommender Mikk-Line efter många år med Reima Tec.
    Mera prisvärd och lätt och smidig.
    Har cordura förstärkta knän och rumpa.
    (mikk-line kostar 700-750kr)

Svar på tråden Vilken vinteroverall är att föredra - Reima, Coops märke Friends, Ellos, Lindex Bamse, PoP