• Mandi74

Hur länge får man vara hemma utan läkarintyg?

Kommer inte ihåg hur det är eller om det är olika från företag till företag?

Har varit hemma sen i torsdags och ska vara hemma helgen oxå, måste jag fixa ett läkarintyg då?

• Svar på tråden Hur länge får man vara hemma utan läkarintyg?
  • Miss Upsey Daisey

fem dagar är det som gäller så du behöver läkarintyg om du ska va hemma hela veckan ...

• tessa063

Japp. Du behöver läkarintyg för fredagen. Jag har förstått att det är 7 dagar, alltså en vecka som gäller innan man behöver ett, men oavsett vilket så kommer du vara hemma så länge att det behövs.

• Mandi74

Ok, trodde att det var så. Men det är arbetsgivaren som betalar ut de 14 första dagarna? Eller är det mer?

• Ayya

14 första dagarna betalar arbetsgivaren. 10 arbetsdagar men 14 veckodagar.

Arbetsgivaren kan oxå kräva sjukintyg från dag 1.

• Mandi74

Får ringa till dom och höra vad de säger, fast alla är ju på lunch nu.

• AngelOfLove

Min sambo måste ha läkarintyg för varje dag han är hemma.

• Ayya

Om någon är borta mycket och man som arbetsgivare misstänker fuskande så kan man kräva intyg från dag 1. Vi har så med några av våra anställda och jag kan ju säga att sjukfrånvaron sjunkit drastiskt.

• Ex ungue leonem

From 8:e dagen krävs läkarintyg.

• Pip73

1 kalendervecka dvs du behöver intyg från och med på torsdag oavsett hur många arbetsdagar du haft nu i veckan.

• Ex ungue leonem

Så om jag sjukskriver mig onsdag så skall jag ha intyg from torsdag??

Pip73 skrev 2007-09-18 15:56:21 följande:
    1 kalendervecka dvs du behöver intyg från och med på torsdag oavsett hur många arbetsdagar du haft nu i veckan.
Svar på tråden Hur länge får man vara hemma utan läkarintyg?