• karin76

blossande kinder

Dottern 9 månader har fått röda, blossande kinder. Ser lite ut som en påskkärring i dag. En teori är att det är sköljmedel hon reagerat mot, farmor tvättade hennes snutte med mycket sköljmedel. Den ligger hon ju och gnuggar i ansiktet.. MEN nu börjar jag undra, det går liksom inte bort.
    Någon som har en teori? Någon allergi? Sjukdom?

• Svar på tråden blossande kinder
  • Dodis

Kanske har hon ätit något hon inte tål. Ex tomat, paprika eller något annat med starka färgämnen.

Min son 9 mån har också fått lite röda kinder men han är förkyld och nu när det är lite kallare ute så blir han ganska röd när han kommer in i värmen igen.
    Kanske är det lika för din dotter.

• Luddvar

Har hon lite feber? Min son fick blossande kinder, dagen efter hade han små prickar på hela kroppen och dagen därefter fick han feber. Det visade sig att han åkt på scharlakansfeber.

• Mayen

Vår dotter hade PRECIS likadant! Till oss sa läkaren att det kunde vara: parmesanost (bor i Italien så det äter vi mycket), tomater eller mjölkprodukter.
    Vi testade att utesluta både det ena och det andra, men det gick ändå inte bort. Det kunde även vara en reaktion på kallt och blåsigt väder ute och varmt och torrt inne.
    Vi smorde flera gånger om dan med en hudkräm som heter "Lichtena". Nu är dottern 18 mån och det har helt gått bort. Om jag inte minns fel var hon röd om kinderna runt 7-11 mån (ungefär). Det var alltid värst på kvällarna efter badet..

Lycka till

• karin76

Tack för er hjälp! Hm, svårt att veta vad det kan vara!

Luddvar: Blev din son väldigt dålig? dottern har varit lite kinkig senaste dagarna men tror ej hon haft feber. Tycker det borde märkas mer om det är scharlakansfeber?

Mayen, Dodis: Hon har ätit i princip all mat i flera månder nu så konstigt om hon plötsligt reagerar på något. Iof. har jag nu börjat laga egen mat, bland annat pasta i tomatsås. Det kanske är starkare/mer tomat än burkarna med färdigmat?

• Fru B

Är hon torr och narig också?

• emelita

Har hört att får man så el värre kan man va överkänslig mot lite av varge.

• karin76

Fru B: nej det tycker jag inte.

• Fru B

Min tjej har vidd ett par tillfällen haft sådana kinder. Alltid på vintern/hösten och hon har varit lite torr om kinderna i kombination med att hon leker och stojar runt! Har nog inga tips, förutom att smörja, men det har du säkert gjort redan.

• glassen

Känner igen det där. Min son får det ibland. Kan sitta i nån, några dagar och försvinner sen. Trodde ett tag att det kanske berodde på nya tänder, men vet inte. Han är 10 mån nu och har haft det från och till sen i våras.

• Luddvar

Hade det varit scharlakansfeber så hade hon haft en massa prickar över kroppen och inte bara röda kinder. Det kan ju vara som de andra här säger att det är tänder på G. Att det är dregel som gör kinderna röda. Eller vinden ute.

• Kiwi75

Prova att smörja hennes kinder med Essex-hudlotion från apoteket-- det gjorde susen hos oss. Så fort mina barn är lite röda eller torra i skinnet använder jag denna lotion och har gjort det i 8 år nu..

Svar på tråden blossande kinder