• mimmipigg

Måste man ha krukväxter? Visa mig era fönster!

Hej!

Jag och min man klarar inte av att ta hand om krukväxter. Vore det inte för mig skulle vi inte ha några alls, som det är nu har vi några suckulenter som klarar 2-3 veckor mellan vattningarna och några halvrisiga orchidéer.

Vad har ni i fönstren?

Kan man ha ett hem utan krukväxter och ändå få det att se lite ombonat ut?

• Svar på tråden Måste man ha krukväxter? Visa mig era fönster!
  • singstar76

I vårt sovrum har jag bara en lampa som jag lagt fina stenar runt... /(ingen bild tyvärr) Det kanske inte är det allra värstaste "ombonade",men som svar på din fråga: Självklart kan du va utan växter.
    Eller köpa konstgjorda!!! Lycka till!

• HeddaBigBum

Nu har jag i och för sig växter och krafs på mina fönsterbrädor, men jag tycker absolut inte det är nödvändigt. Jag bodde i USA i 8 år och där har praktiskt taget ingen något i fönsterna... knappt ens gardiner. Jag tror det har präglat mig lite, för jag har svårt för gardiner. Jag kan ofta tycka att ett naket fönster är mycket finare än ett klätt och tillkrafsat, medan andra tycker det ser otroligt kalt och tomt ut.

Men jag är också nyfiken på lite bilder!!

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • fairyfloss

Den enda krukväxten jag har haft som överlevt mer än 2 veckor var en kaktus som jag hade i 5 eller 6 år. Fast den växte inte mer än typ 5 cm på hela den tiden så den kan ju inte mått så bra. Min åsikt är att växtfria fönster ser trevligare ut än fönster med halvdöda växter i. Jag hade diverse ljusstakar, stenar och glaskulor i mitt senaste fönster! Det tyckte jag var snyggt i alla fall. Har tyvärr inga bilder och nu har jag inget fönsterbräde =( .

• Blackboard

Jag är nog motsatsen ;) Har inga ryschiga gardiner men väl mysiga sådana och fullt med blommor i fönstrena. Mamma har smittat mig. Om jag valde att inte ha blommor, så skulle jag definitivt ha en lampa i fönstret. Kanske arrangemang av kvistar eller mikadopinnar. Böcker i travar på fönsterbänken är också fint, gärna med äldre pärmar.

• mimmipigg

Tack för svaren!

Om jag ändå kunde ta mig kragen o slänga de fula växter vi har... bättre inga växter än fula misskötta växter liksom.
    Växterna ser så fina ut i affären så ibland kan jag inte låta bli att köpa. Och tänker "den här ska jag sköta om!" men efter några veckor är det ju samma visa igen...

Några fler?

• HeddaBigBum
    mimmipigg skrev 2007-09-18 13:39:26 följande:
    Tack för svaren!Om jag ändå kunde ta mig kragen o slänga de fula växter vi har... bättre inga växter än fula misskötta växter liksom.Växterna ser så fina ut i affären så ibland kan jag inte låta bli att köpa. Och tänker "den här ska jag sköta om!" men efter några veckor är det ju samma visa igen... Några fler?
    Det där är jag i ett nötskal när det gäller växterna ute! Åh vad jag skulle vilja ha en lummig färgrik trädgård.  Nu har jag halvdöda blommor, som jag inte ens kan namnen på. Ljungen brukar jag slänga i slutet av maj... usch, näe! Jag ska OCKSÅ ta mig i kragen!!! Idag åker de döda sommarblommorna i komposten!!!!!
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • K24yrs

har inte en enda växt/blomma hema för jag ÄR växt dödare glömmer alltid bort att vattna dom.

• Lineri07

jag tycker absolut inte man behöver krukväxter. ljusstakar och lampor tycker jag är fint att ha i fönstret.

de enda blommorna jag har hemma är garderobsblommor - de är toppen! dör aldrig men är ändå fina. ibland glömmer jag bort dem i några veckor i bland vattnar jag dem varje dag. de klarar allt!
    bilder på vardagsrumsfönster finns i mitt album på homepoint;
    www.homepoint.se/index.php&Itemid=54&task=display&view=display&layout=album&id=21&bigimage=239

• MammaMie

Det finns en sorts "dinosaurieväxt" tror jag den kallas som överlever ALLT om du så inte vattnar den på tusen år och sedan vattnar den så slår den ut o frodas. Kommer inte ihåg vad den heter just nu men.. kan försöka ta reda på det!

Sedan är det ju alltid fint med garderobsblomma som i prinicip är omöjligt att ta död på. Örigt att pryda med kan vara stenar, kristaller, böcker, vackra vaser, pryndader, lampor osv.. kanske torkad trollhassel och liknade som ändå ger lite liv i det hela.. Nu till hösten hänger vi upp rönnbär på snöre och kastanjer och grejer i köksfönstret. I det fönstret som det inte går att ha blommor i så har vi hängt en trollhasselgren ifrån taket och i den sedan hängt med fiskelina div foton, pepparkaksforman, vackra stenar o dyl.

• vagabond77

Själv tycker jag att det är snyggast utan växter alls i fönstren. Möjligen en trollhassel på en utvald plats i hemmet. (såna där spretiga grenar).

• Jazmina

hehe var nån som hade en kaktus som exempel på växt man inte kan döda. Vill bara påpeka att det finns dom som kan ta död på även dom *skämms*

• kobra

men om du köper en svärmorstunga och ställer i fönstret, de är ju hur tåliga som helst

Svar på tråden Måste man ha krukväxter? Visa mig era fönster!