• Zafara

köttfärs & potatismos i ungnen???

Åt nått väldigt gott en gång hemma hos mitt ex, hans mamma hade gjord köttfärs, ganska så stark, å la de i en form, med mos runt om, tror de kanske låg tomater å ost ovanpå, å sen in i ugnen.
    De va väldigt gott, någon som vet va ja pratar om?? å har receptet på de  

.?:*¨¨*:?.Mamma till Gullungen Wiggo 07-03-20.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden köttfärs & potatismos i ungnen???
  • AnTiMiFi

Vad jag vet så finns det nog inget annat namn på det än just köttfärs & mos i ugnen gör själv nåt liknande ibland.....

• Änglatuss

känner igen det jag också.. jättesmarigt

• MaddeMamman

Ingredienser:
    ? 1 kilo potatis
    ? 3/4- 1 dl varm mjölk
    ? 1 msk smör
    ? Salt och peppar
    ? Riven muskotnöt
    ? 2 msk olja
    ? 2 finhackade lökar
    ? 1 tärnad morot
    ? 1 hackad selleristjälk
    ? 1 tsk timjan
    ? 1 krm cayenne
    ? 500 g lamm/oxfärs
    ? 125 gr tärnad bacon
    ? 3 msk mjöl
    ? 1 dl oxbuljong (1 msk kalvbuljong+ 0,5 vatten och 0,5 rödvin)
    ? 2 msk tomatpuré
    ? 1 msk Worcestersås

Gör så här:
    1. Koka den skalade potatisen, häll av vattnet och ånga av.
    2. Pressa potatisen medelst en potatispress
    3. Tilsätt varm mjölk, smör, muskotnöt och salt och peppar
    4. Vispa moset luftigt med en elvisp.
    5. Stek bacontärningarna långsamt i olja.
    6. Häll i grönsakerna och sautera.
    7. Tillsätt köttfärsen och timjan+ cayenne. Stek tills färsen
    är genomstekt.
    8. Pudra över mjölet och tilsätt buljongen, tomatpurén,
    Worcestersåsen och salt och peppar. Rör om ordentligt.
    9. låt koka på låg värme några minuter.
    10. Lägg röran i en ugnsfast form. bred över moset och
    grädda i en 225 gradig förvärmd ugn tills moset fått en fin
    färg (c:a 40-45 minuter)

• Såpbubblan

Vi kallar det för fattigmanspaj, man gör ju ofta det på rester...

• MaddeMamman

glömde att skriva att det brukar kallas Shephards pie

• Familjen Heimer Öhlin

Har hört att det kallas Herdepaj och är en engelsk rätt har jag för mig..Har inget recept men googla på det..

• Zafara
    MaddeMamman skrev 2007-09-18 13:13:52 följande:
    Ingredienser:• 1 kilo potatis• 3/4- 1 dl varm mjölk• 1 msk smör• Salt och peppar• Riven muskotnöt• 2 msk olja• 2 finhackade lökar• 1 tärnad morot• 1 hackad selleristjälk• 1 tsk timjan• 1 krm cayenne• 500 g lamm/oxfärs• 125 gr tärnad bacon• 3 msk mjöl• 1 dl oxbuljong (1 msk kalvbuljong+ 0,5 vatten och 0,5 rödvin)• 2 msk tomatpuré• 1 msk WorcestersåsGör så här:1. Koka den skalade potatisen, häll av vattnet och ånga av.2. Pressa potatisen medelst en potatispress3. Tilsätt varm mjölk, smör, muskotnöt och salt och peppar4. Vispa moset luftigt med en elvisp.5. Stek bacontärningarna långsamt i olja.6. Häll i grönsakerna och sautera.7. Tillsätt köttfärsen och timjan+ cayenne. Stek tills färsenär genomstekt.8. Pudra över mjölet och tilsätt buljongen, tomatpurén,Worcestersåsen och salt och peppar. Rör om ordentligt.9. låt koka på låg värme några minuter.10. Lägg röran i en ugnsfast form. bred över moset ochgrädda i en 225 gradig förvärmd ugn tills moset fått en fin färg (c:a 40-45 minuter)
    jäklar va grejer de skulle va i å vad e muskonöt??
  • Kenzie

Shepherds pie heter det och jag gör bara en vanlig köttfärssås, täcker med mos och ost och gratinerar i ugnen. Smarrigt

Älskade Theodor 060329
  • Thursday
    Zafara skrev 2007-09-18 13:29:48 följande:
    Gör du bara köttfärssås om du själv tycker om den och ha potatismoset runt. Muskot är som sagt en nöt, finns i kryddhyllan antingen hel eller riven.
  • Spegel

Vi brukar ta den köttfärsås som blir över om vi typ äter spagetti och köttfärssås......in i ugnen med mos....

Man kan nog ha vilka ingridienser man känner för...

• Zafara

hur länge ska de va inne i ugnen?

• Atamon

Jag brukar göra ett liknande recept som Maddemamman förutom att jag har rotselleri istället för stjälkselleri, ingen Worcestersås och blandar färs och röda linser.
    En enklare variant om du tyckte det var mycket ingredienser är att göra så här:

---------------

400g blandfärs, 1 gul lök, 1 1/2msk margarin, 1-1 1/2tsk salt, 1krm svartpeppar, 2msk tomatpuré, 1 msk senap, 1 krossad vitlöksklyfta, 1 1/2dl vatten.

Potatismos: 6-8 potatisar, 1 ägg, 1 msk margarin, ca 1/2dl mjölk, ca 250g djupfryst salladsblandning. Skala och hacka löken. Fräs den i margarin i en stekpanna.

Lägg i och bryn köttfärsen under omrörning, så att den smulas sönder och får färg. Tillsätt salt, kryddor och vatten. Koka under lock på svag värme 15-20 min. Gör potatismoset under tiden.

Skala och skär potatisen i små bitar. Koka dem mjuka i saltat vatten. Häll av vattnet och mosa potatisen. Blanda ner uppvispat ägg, margarin och mjölk och smaka av.

Lägg köttfärssåsen i botten på en smord ugnssäker form. Bred ut grönsakerna ovanpå och täck med moset. Gör gärna mönster med en gaffel. Sätt in i 250 grader i övre delen av ugnen så att moset får fin färg.

• Atamon

Eller gratäng utan potatismos men med strimlad potatis:

Köttfärsgratäng

10 st potatisar, 3 gula lökar, 400g köttfärs, margarin, salt och peppar, 1 burk krossad tomat, 2 ½ dl buljong, 1-2 tsk dragon, 1 dl riven ost.

Skala och strimla på potatisen, klyfta löken. Bryn färsen i matfett, lägg ner lök och låt den steka med. Varva i en ugnssäker form potatis, lök, tomater och köttfärs.

Vispa ur pannan med buljong och häll det i formen. Krydda med smulad dragon och lägg ett lager potatis överst. Strö över osten. Grädda i 200 grader ca 45 min.

• MaddeMamman
    Zafara skrev 2007-09-18 13:29:48 följande:
    jag hittade receptet på nätet shepherd= herde
    jag gör vanlig mos på king edvard potatis (ej pulver)
    steker nötköttfärs med lök, bacon, reder av med lite mjöl och vatten kryddar med salt o peppar, cayenne och HP-sås
  • FrippeFripp

hej hej! jag brukar ofta göra sån, och för mig heter den Fårahedens paj. Hur länge den ska vara inne, ja bara tills moset får lite färg eftersom köttfärssåsen redan är klart..lycka till :)

Svar på tråden köttfärs & potatismos i ungnen???