Jag brukar göra ett liknande recept som Maddemamman förutom att jag har rotselleri istället för stjälkselleri, ingen Worcestersås och blandar färs och röda linser.
En enklare variant om du tyckte det var mycket ingredienser är att göra så här:
---------------
400g blandfärs, 1 gul lök, 1 1/2msk margarin, 1-1 1/2tsk salt, 1krm svartpeppar, 2msk tomatpuré, 1 msk senap, 1 krossad vitlöksklyfta, 1 1/2dl vatten.
Potatismos: 6-8 potatisar, 1 ägg, 1 msk margarin, ca 1/2dl mjölk, ca 250g djupfryst salladsblandning. Skala och hacka löken. Fräs den i margarin i en stekpanna.
Lägg i och bryn köttfärsen under omrörning, så att den smulas sönder och får färg. Tillsätt salt, kryddor och vatten. Koka under lock på svag värme 15-20 min. Gör potatismoset under tiden.
Skala och skär potatisen i små bitar. Koka dem mjuka i saltat vatten. Häll av vattnet och mosa potatisen. Blanda ner uppvispat ägg, margarin och mjölk och smaka av.
Lägg köttfärssåsen i botten på en smord ugnssäker form. Bred ut grönsakerna ovanpå och täck med moset. Gör gärna mönster med en gaffel. Sätt in i 250 grader i övre delen av ugnen så att moset får fin färg.