• LeWi

Vad är att "flirta"?

Lägger frågan här eftersom jag började fundera över det pga en annan tråd i det här forumet...

Hur definierar man "flirta"?

Jag får ibland höra att jag har flirtat när jag själv bara tycker att jag har pratat...
    Min killkompisar säger att jag är en sån som är flirtig av naturen och inte kan rå för det.

Så hur vet man? Var går gränsen?
    Om jag ler mot busschaffören - är det att flirta eller bara att vara trevlig? 
    Vad tycker du?

I reject you reality and substitute my own.
  • Svar på tråden Vad är att "flirta"?
  • sataya

le mot en busschaufför eller ett butiksbiträde är inte att flirta enligt mig...

jag vet inte hur jag ska förklara att jag tycker.. är man över trevlig, skrattar åt minsta lilla, verkligen försöker ställa sig in osv det är väl ett sätt att vara flirtig på.. haha jag kan bara säga från gång till gång att nu var du flirtig haha

(allt enligt mig, vill inte att folk ska komma och säga att jag har fel eftersom att jag utgår ifrån mig och vad jag tycker)

• LeWi
    sataya skrev 2007-09-18 14:44:14 följande:
    le mot en busschaufför eller ett butiksbiträde är inte att flirta enligt mig... jag vet inte hur jag ska förklara att jag tycker.. är man över trevlig, skrattar åt minsta lilla, verkligen försöker ställa sig in osv det är väl ett sätt att vara flirtig på.. haha jag kan bara säga från gång till gång att nu var du flirtig haha (allt enligt mig, vill inte att folk ska komma och säga att jag har fel eftersom att jag utgår ifrån mig och vad jag tycker)
    Det verkar vara svårt att ge någon generell gräns för vad som är flirt... Mycket individuellt kanske? 
    Man får hoppas att man har samma gräns som ens partner då iaf
  • sataya

haha det är därför man ska prata med sin partner om vad som är att flirta, vara otrogen osv så att man vet var gränsen går för varandra.. för alla har inte samma gräns.. jag och sambon har ungefär samma gräns kan skilja med någon grej bara men då accepterar man det och gör inte det partnern inte vill... (självklart beroende på vad det är.. man ska inte hålla sig borta från vänner osv bara för att partnern vill)

• Sångerskan

Gränserna sätter man väl tillsammans?
    Jag har varit noga med att tala om för min sambo var mina gränser går.
    Så jag slipper oroa mig för missar :D

• Hillbillie

Jag tycker att man dels kan vara "trevligt flirtig"...dvs att man ler och är trevlig och rar mot sin omgivning...bjuder på sig själv och sin kvinnlighet/manlighet, men på ett sätt som är OK gentemot en ev. partner.
    Dels kan man vara "flirtigt flirtig"...när man spelar på sin kvinnlighet/manlighet såpass att man vill få reaktioner från det motsatta könet....känns oftast inte OK för en ev. partner...och ofta försöker man också dölja det för sin partner...

• LeWi
    Sångerskan skrev 2007-09-18 15:02:02 följande:
    Gränserna sätter man väl tillsammans?Jag har varit noga med att tala om för min sambo var mina gränser går.Så jag slipper oroa mig för missar :D

Jo, det kan man ju tycka

Frågan dök upp i en diskussion där en tjej mailat sin kille anonymt för att se om han skulle nappa... 

Verkade iaf finnas verkligt skiljda meningar om var det innebär att flirta 

• LeWi
    Hillbillie skrev 2007-09-18 15:03:26 följande:
    Jag tycker att man dels kan vara "trevligt flirtig"...dvs att man ler och är trevlig och rar mot sin omgivning...bjuder på sig själv och sin kvinnlighet/manlighet, men på ett sätt som är OK gentemot en ev. partner.Dels kan man vara "flirtigt flirtig"...när man spelar på sin kvinnlighet/manlighet såpass att man vill få reaktioner från det motsatta könet....känns oftast inte OK för en ev. partner...och ofta försöker man också dölja det för sin partner...

Det där lät ju vettigt!

Trevligt flirtig är nog oftast vad jag är... mot alla, män som kvinnor.

Om jag verkligen är "ute efter" någon(maken nu då sen 12 år tillbaka...)  så lägger jag ju in en högre växel

Problem uppstår väl när vissa tolkar "Trevligt flirtig" som "flirtigt flirtig"...

• Anonym (Trevliga)

Så i slutändan är alla trevliga 

• Anonym (Precis)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-05-18 14:29:36 följande:
    Om en tjej känner att en kille tittar på henne, han ler, ser glad ut, det känns bra när ni pratar, han får dig att skratta, ni småretas med varann, då flirtar killen.

Om en kille känner samma från en tjej, så är hon bara social, glad, trevlig, och hon är inte attraherad eller intresserad av dig.
    Så låt henne vara!
    Har man svårt att tolka sociala koder så...ja det stämmer. Du ska alltså tänka så. 
Svar på tråden Vad är att "flirta"?