• Anonym

Vad har jag gjort?

Idag jag åkte hem så blev jag fotad av en polis.
    Jag kom åkandes på en 50-sträcka, vet inte vad jag exakt körde, men det var inte prick 50 utan snarare någonstans mellan 55-60 skulle jag gissa. Då helt plötsligt ser jag en polis stå gömd bakom en skylt och han har en kamera riktad mot mig. Sedan tar han ner kameran och jag ser i backsspegeln att han även "fotar" nästa bil.
    Efter ca 2-3 km så stod det poliser på en asidan vägen, på en parkeringsplats. Det stod även en vit skåpbil som det stod "tv-mottagare" på. Men ingen polis vinkade in mig så jag åkte förbi.

Nu har jag superångest. Jag brukar verkligen köra lagligt, men inte denna gången. Ångrar mig verkligen, men nu är det försent.

Hur stor är risken att det kommer att komma hem en böteslapp till mig nu?
    Finns risken eller kan jag räkna med att inget kommer att ske då de inte vinkade in mig?

Snälla, någon som vet?

• Svar på tråden Vad har jag gjort?
  • Anonym (ja du)

Svårt att veta. Förstår vilken ångest du har! Inte kul att behöva betala en massa pengar på sånt. Jag tycker ju att de borde ha vinkat in dig men man kan ju aldrig vara säker! Man har ju hört om såna som har fått böter hemskickat men det är fartkameror som tagit bilden då

• Donia

Hade de fångat in dig på kameran , hade du blivit stoppad på en gång Så, du kom undan för den gången

• Anonym

Vill bara säga att jag har ingen ursäkt till att jag körde för fort, och jag är en av få som verkligen kör lagligt för det mesta. Men som sagt ingen ursäkt för vad jag gjort..

Det som jag har ångest för är att jag inte vet OM jag kommer att få böter hemskickade eller inte! Om det är så att jag körde för fort och jag ska få böter så hade jag hellre fått beskedet direkt...nu grubblar man ju bara

• Anonym

Donia: Men jag såg att han riktade kameran mot mej, fanns ingen annan att göra det mot just då. Men som sagt, de stoppade mig inte senare.

• Nattvinge

De måste ju rikta "kameran" mot dig för att mäta din hastighet. Kör du lagligt händer inget mer, kör du för fort så kommer poliserna som står på parkeringsplatsen efter fartkameran att vinka in dig. Du kan nog läsa mer om fartkontroller på polisens hemsida

• Janneman
    Anonym skrev 2007-09-18 14:55:29 följande:
    Donia: Men jag såg att han riktade kameran mot mej, fanns ingen annan att göra det mot just då. Men som sagt, de stoppade mig inte senare.
    Du kan vara lugn. Det finns inga fotobevis på att det var du som körde bilen = ingen att bötfälla i efterhand. Det är ganska vanligt att det blir felmeddelande i polisens laserpistoler och då blir det inget mätvärde. Du hade tur denna gång!
  • LeWi
    Anonym skrev 2007-09-18 14:55:29 följande:

Det var nog inte en kamera utan en hastighetsmätare.

Han stog där och mätte hastigheter och skulle ha meddelat sina kollegor om du körde såpass för fort att de skulle stanna dig.
    De tar inte kort så - däremot tar "plåtpoliserna" kort om du kör för fort.

De lägger oftast till en felmarginal på mätningen så det är sällan någon blir bötfälld för att ha kört 55 på 50 väg. Sen är det även så att om din mätare visar 50 så ligger din faktiska hastighet något under 50. Detta för att bilbolaget kan få böta om din mätare skulle visa lägre hastighet än den faktiska...

Så ingen fara! Du kommer inte få några böter och du kanske inte ens körde för fort om din mätare visade 55 på 50 väg

I reject you reality and substitute my own.
  • Annamaja

Kan nog tyvärr även vara så att dom kommer posten, Om du är säker på att du körde för fort så lär det nog kanske dyka upp böter i brevlådan. Om jag hade varit dig så hade jag nog räknat med att dom kommer med posten. Gör dom det inte så kan du ju glädjas åt det senare

• LeWi
    Annamaja skrev 2007-09-18 15:03:40 följande:
    Kan nog tyvärr även vara så att dom kommer posten, Om du är säker på att du körde för fort så lär det nog kanske dyka upp böter i brevlådan. Om jag hade varit dig så hade jag nog räknat med att dom kommer med posten. Gör dom det inte så kan du ju glädjas åt det senare

Nej, om hon hade kört förbi en "plåtpolis" och den hade fotat henne (ganska tydligt om den gör det för blixten är kraftig) då hade hon kunnat vänta en bot hem i brevlådan. (förutsatt att det var hennes egen bil hon körde...)

När de har det upplägget att en mäter hastighet med laser och sen står resten en bit bort så tar de inte foton på bilen. De mäter och de som kör för fort vinkas in och får böter.
    Hon körde förmodligen inte fort nog för att polisen skulle tycka det var värt att ta in henne.
    Inga böter denna gången!

I reject you reality and substitute my own.
  • Anonym

LeWi: Hoppas såklart du har rätt

Men undrar en sak, där polisen stod med sina bilar och vinkade in bilister. Där stod en vit skåpbil med texten "tv-mottagare". Kan detta vara dit de skickade materialet polisen lyckades få på film? Och isåfall, var det kanske "foton" de tog på mej och bilen och inte bara hastigheten med en mätare.

Ingen aning...men usch vad jag ångrar mej

• Anonym

puffar för min sista undran

• Esmeralda123

Du kan vara lugn. Glöm det här nu. Det händer inget mer.

• Xarxa
    LeWi skrev 2007-09-18 15:01:11 följande:
    De lägger oftast till en felmarginal på mätningen så det är sällan någon blir bötfälld för att ha kört 55 på 50 väg.
    Jo, just 50- och 30-gränsen är de oftast väldigt hårda med. Man kan få böter om man så bara kör några kilometer för fort...

Men ts, i det här fallet verkar du ha haft tur eftersom de inte vinkade in dig...
  • Anonym

Lugn du hade blivit stoppas av poliserna längre fram om du kört "för fort". Den första polisen mäter hastigheten och rapporterar till de längre fram, han fotar inte. Du kan vara lugn och glädjas åt att du hade turen att inte bli stoppad

• Anonym

Jag har dubbelkollat detta med en bekant som är trafikpolis och han sa att enda gången man får en bot hemskickad är när man blivit "tagen" av en plåtpolis (obemannad fartkamera).
    Lasermätare som polisen använder ser ut precis som en kamera, så det var alldeles säkerligen det du såg.

• Anonym (9)

Har ni som har körkort ingen koll på vad som händer i trafiken?

• Anonym

alla kameror har en felmarginal med 5 km så troligtvis kom du undan.

• lily2007

Hej TS, jag tror inte att du som vissa andra säger "sitter säker". Min kompis blev fotad av polisen men dom stoppade inte henne. Hon var så jävla glad och trodde att hon klarat sig. En vecka senare kommer brevet på posten. 3 bilder, ett på hela bilen, ett på reg skylten och en närblid på henne. ( leende så klart för hon trodde ju att klarat sig.) och böter på 2000kr.

• Murloc

lily

Låter som en skröna.

Varför skulle hon tro att hon klarat sig, bara för de poliserna inte vinkade inte henne?

• Anonym

Antar att det bara är att vänta och hålla tummarna!
    Och aldrig, aldrig mer köra för fort....

Svar på tråden Vad har jag gjort?